Dag 6

donderdag 24 april : Tübingen - Ettenkirch

Klik voor een vergroting op de afbeeldingen

Schwäbische alb bij Melchingen Langs de Lauchert Schwäbische alb Sigmaringen Deggenhausertal De Alpen naderen Ettenkirch

Dag 5............Dag 7

Begin pagina

Vanuit het vertrek uit Tübingen, zien we al snel dat er vandaag voor het eerst echt geklommen moet worden. Voor ons zien we de Schwäbische alb, die zo'n 400 meter boven ons uit rijst. In de laatste kilometer van klim is er een haarspeldbocht, als je dan na de bocht even naar beneden kijkt, zie goed dat je over een vrij korte afstand nog wel aardig wat meters stijgt. Als we uit een bos komen, vlakt de helling af en zijn we op een hoogte van 737 meter. Het hoogste punt van het Duitse deel van onze route. Nu volgt er een stuk over een golvende hoogvlakte. We fietsen veel over onverharde wegen, rust en ruimte is er in overvloed. Hier vergeet je de tijd en is het puur fietsgenot. Zo gaan we verder tot we vlak voor Sigmaringen opeens op een doodlopend bospad zitten. Volgens de kaart moeten we via een ander pad afdalen en weer op de route kunnen komen. Daarvoor moeten we wel onze mountainbike ervaring aanspreken. Maar we komen heelhuids beneden en vervolgen onze weg naar Sigmaringen. Daar passeren we bij het Schloss die schöne blaue Donau. Deze blijkt hier echter bruin te zijn. We fietsen een stukje over de Donauradweg, om bij Mengen weer naar het zuiden af te buigen. De heuvels waar we over fietsen worden geleidelijk hoger en de klimmetjes venijniger. Bovenop een van de laatste heuvels voor de Bodensee, hebben we een mooi uitzicht, en kunnen we de Alpen al zien. Nu is het bijna alleen nog maar afdalen naar de oever van de Bodensee. Maar in Ettenkirch besluiten we halt te houden als we langs het plaatselijke Wirtshaus komen. We genieten hier nog van het mooie uitzicht en 's avonds van een Fleischbrühe und ein Bauern teller en van een paar große Bieren. Na 836 km fietsen in 6 dagen gaat dat er wel in.