IJzeren wegen

De Teutenexpress.

Reizigersvervoer kent het baanvak Neerpelt - Weert al heel lang niet meer.  In 1957 stopte de laatste reizigerstrein in Hamont. Goederenvervoer kende de lijn daarentegen volop. In die tijd was de lijn zelfs belangrijk en kende grote volumes internationaal verkeer van Antwerpen naar Duitsland. Uw auteur heeft van eind jaren zestig tot midden jaren tachtig langs de lijn in Hamont gewoond en zag menige lange trein langskomen. In die tijd lag er in Hamont ook nog een heel behoorlijk rangeerterrein waar oa. brandstoffenhandel Umans destijds zijn kolen aangevoerd langs kreeg. Zo'n groot en uitgestrekt terrein heeft een zekere aantrekkingskracht en als kind zijnde heb ik er de nodige uurtjes rondgestruind. De vele sporen en opgestelde wagons waren een aantrekkelijk speelobject om op te klimmen. Alleen treinen met passagiers erin zag ik nooit langskomen. Een enkele maal gebeurde het dat we in het holst van de nacht, onverwacht ineens de bel van de overweg hoorden. Tot mijn niet geringe verbazing zag ik dan een lange trein passeren met volop verlichte raampjes. Pas later vernam ik dat de lijn, bij grote drukte elders, wel eens internationale vakantietreinen overnam.
Maar zoals gezegd: passagierstreinen zag je er normaliter nooit op.

Tot in de jaren negentig een vakgroep zich inzette voor een ludiek initiatief: de Teutenexpress. In Oktober, als de Kempen zich langzaam voorbereiden op een koud en kil najaar reed er een aantal jaren op Zondag een reizigerstrein tussen Neerpelt en Weert. En deed daarbij in Hamont en Budel alle voormalige halteplaatsen als volwaardig station aan. Het initiatief werd goed onthaald bij de lokale bevolking en heel snel zaten deze treinen goedgevuld. Veel mensen zagen de trein als een onverwacht uitstapje in het saaie najaar en stapten in de trein voor een ritje over een anders gesloten traject. Hieronder enkele fotoseries over dit ludieke inititatief.

De oudste serie is nog helemaal met de oude Fuji-camera geschoten en laat de aankomst van de Teutenexpress in Hamont in 1995 zien. Eerst stippen we een ander markant puntje aan deze lijn aan.

Het stationnetje van Hamont.

Op de linkse foto zien we een klein vierkant gebouwtje, dit is de oude wachtpost van in de tijd dat het spoor nog niet geautomatiseerd bediend werd. Bovendien was dit de laatste plaats voor de passage van de grens. Vlak na het begin van de 20ste eeuw lag hier zelfs een zeer indrukwekkend emplacement.

StationsbuurtWandelen

De auto's geven duidelijk aan dat we nu toch echt vijftien jaar in de tijd terug zijn. Onderstaand zien we een tweetal foto's van het interieur van dit gebouwtje. Heden ten dage is het interieur er veel slechter aan toe, helaas.

Door het raamWact-Douanepost

Zoals eerder aangestipt. Dit was de laatste halte-plaats voordat men de grens overging, dus had het station vroeger uitgebreidde douane-facililteiten. Het verschil met heden ten dag is dan ook groot. Vandaag echter is het "stationnetje" weer in gebruik genomen en worden er kaartjes verkocht. Eerst een blik op het perron. Kennelijk is de vorige trein net weg want er zijn maar weinig mensen.

Het spoorstation

Dat werd dus wachten. De tijd doden met plaatjes schieten is ook niet verkeerd. Het maken van een goede foto was destijds nog een precies karweitje waarbij op allerlei zaken goed gelet moest worden. Maar daar komt ze eindelijk aan. De enige buurttrein van Hamont:

De Teutenexpress in Hamont.

De trein komtAankomst

De trein bestaat uit een ratjetoe van diverse soorten materieel. Zoals gebruikelijk in die dagen buiten de grote steden in Belgie. Het aantal opstappers in Hamont zelf valt nogal tegen. Echter het aantal uitstappers laat een drukte en tot de nok toe gevulde trein zien.

AankomstTrein stop in Hamont

De trein stop een aantal minuten. Nu stappen mensen over en weer in en uit. Sommigen lijken vooral naar een andere wagon over te willen stappen.

RennenOverstappen

Dan wordt het tijd voor vertrek. Instappen allemaal.

InstappenVertrek

De trein vertrekt weer uit Hamont. Vandaag zou zij nog een aantal slagen rijden. Allen goed gevuld met tevreden dagjes-mensen. Hier nemen we afscheid van de Teutenexpress en gaan weer naar huis. Over een paar jaar zien we haar weer terug. Maar voor vandaag is het mooi geweest.
Dag!

Dieselpluim

Enkele jaren later, in 1997, was uw auteur opnieuw in de gelegenheid voor een foto-shoot van de Teutenexpress. Deze kunt u hier vinden. In 1998 zag ik de Teutenexpress voor het laatst. Niet veel later stopte men met het initiatief. Sindsdien hebben alleen voor excursies nog passagierstreinen op dit stukje van de lijn gereden. En informatie daarover is helaas erg schaars.
In 2011 deden de eerste geruchten de ronde op de bekende foto-site Flickr: Station Hamont zou weer geopend worden. Begin 2013 waren geruchten zekerheid geworden.


 Midden 2013 wijdde TV Limburg een Rapportage TV Limburg   aan het vergeten station. Het perron kreeg een stevige opfrisbeurt en eind 2013 ziet er uit als volgt:  Het heeft even geduurd maar begin 2014 is Hamont weer bereikbaar per trein.

Hoofdmenu