IJzeren wegen

De Ijzeren Rijn: Foto-impressies van lang geleden.

Over de IJzeren Rijn is al heel wat geschreven en niet in het laatste door de tegenstanders ervan. De auteur van deze site heeft echter heel wat jaren langs deze spoorweg gewoond en het er altijd prima naar zijn zin gehad. Niet in de laatste plaats door de ruimte die er rondom een spoorlijn altijd volop is. Een mooiere plek om langs te slenteren was er niet. Later ging hij fotograferen. Na jaren in het plakboek, besloot uw auteur een poging te doen, de mooiste plaatjes een plaatsje te geven op het Web. De eerste serie hiervan vindt U hieronder

De IJzeren Rijn bij Budel: Een fietsverkenning in 1993.

Fiets bij dubbelspoor

In 1993 was de klassieke beveiliging in Budel nog steeds een gewone zaak. Op een mooie zomeravond fietste uw auteur op zijn fiets naar Budel en maakte daar de nodige foto's met een toen nog, hoe kon het ook anders, klassieke Fuji-camera. Fotograferen was in die tijd nog een delicate kwestie en de prestaties van de toestellen die binnen zijn budget vielen waren niet te vergelijken met tegenwoordig. De foto's op deze pagina zijn na 17 jaar in het plakboek gezeten te hebben, ingescand en zo goed mogelijk opgehaald. Budel lag mooi binnen handbereik met de fiets. Weinig kon uw auteur bevroeden dat er slechts weinig later ook hier de modernisering zijn intrede zou doen. Op 29-7-93 was in ieder geval alles nog bij het oude. Alle sporen lagen er nog en de klassieke beveiliging was er nog alsof de tijd hier stilgestaan had. Klik op de foto als je de foto wil vergroten.


In de verte staan de bekende vleugelseinen. In Nederland vind je ze naast het gewone spoor nergens meer.


Afbuigend spoorDe andere kant laat zien hoe het tweede spoor naar de Zinkfabriek afboog. Het hoofdspoor gaat naar Weert en veel verder. Hieraan besteden we in een andere impressie meer aandacht aan. De Ijzeren Rijn houdt ten slotte pas op in Duitsland. Het rechterspoor loopt door tot in de Zinkfabriek en eigenlijk zelfs tot aan het laad en losplatform aan het kanaal. Al is ons niet bekend wanneer dat nog voor het laatst ooit gebruikt is. Ook hier kun je de foto vergroten door erop te klikken.

Afbuigend spoor naar de Zinkfabriek

Het rechtse spoor buigt af naar de Zinkfabriek en schept even zelfs de sfeer van dubbelspoor. Ook verderop het rangeerterrein bij de bomen is er dubbelspoor. Hier kruisten de trein van 06:00 bij terugkomst en die van 10:00hr bij aankomst elkaar en moesten ze wachten op elkaar om te passeren. Die komen in een andere impressie nog ter zake. Op deze plek keerde uw auteur weer om en legde de omgeving richting de overweg nogmaals vast. Zeker in de avondschemering was het een gedenkwaardig uitzicht.

TrekdradenLet ook nog op de trekdraden die lopen vanaf de Blokpost naar de wissels. Vanuit de Blokpost gooiden men met een hefboom de wissels om. De trekkracht werd via de draad overgebracht naar de wissel. Het spreekt vanzelf dat hier de nodige kracht bij komt kijken en goed onderhoud voor dit systeem vanzelfsprekend was. Let op de Volkswagen Kever die zojuist de overweg overgestoken is. Hoezo, lang geleden.

De blokpost en de overweg in 1993. Met al die sporen leek het heel wat toen.

Hierna ben ik met de fiets aan de hand, fietsen was geen genoegen over het pad dat langs het spoor liep, terug naar de overweg gegaan. Bij de Blokpost bekeek ik de sporen richting Zinkfabriek en Weert nogmaals en legde ze vast. Vanaf deze plek leek het heel wat: het rangeerterrein van Budel.
Hier boog de trein voor de Zinkfabriek af naar het rechterspoor. Het middelste spoor werd doorgaans alleen gebruikt voor het zuurtreintje. Het linker spoor was zelfs toen al niet vaak gebruikt. Anno 2010 is de situatie wel heel erg simpel geworden. Slechts een enkel spoor resteert nog: zie de andere foto-impressies.

Drie sporen

3 sporen in strijklicht

Het echte pareltje hier was de authentieke blokpost met de vleugelseinen. Dat was zelfs in 1993 al zeldzaam. Dit gebouwtje heeft dan ook hordes liefhebbers naar Budel gelokt destijds.

Blokpost

De blokpost van Budel. Bdl is helaas een verdwenen aanduiding op het Nederlands spoorwegnetwerk.

Gelukkig zijn er volop sites te vinden op Internet waar de nodige aandacht gespendeerd wordt aan de oude blokpost van Budel. Zoals deze bijv. of deze. In 1993 stond uw auteur pas aan het begin van zijn hobby. Hieronder zijn fiets van destijds in de opkomende avondnevel.

schemerfiets

Tijd om naar huis te gaan. Er komt mist opzetten

Dit is de eerste foto-impressie. Klik hier als U er meer wilt zien

Hoofdmenu