IJzeren wegen

Het zuurtreintje.

Een ludieke naam voor een soort van vervoer dat we steeds minder tegenkomen. Een enkele locomotief met soms maar een enkele wagon erachter. Waar vind je dat nog? Op de plaatjes van vroeger,de stoomtram langs de weg, was het een normaal beeld. Maar in de huidige economisch gestuurde realiteit, is het nog slechts een zeldzaamheid. Toch is het ook deze trein die uw webmaster naar het spoor trok. Toen hij een tijdje in Weert en omgeving werkte, trof hij deze trein wel eens als hij op ongeregelde tijden aan zijn dienst begon. Bij het oversteken van het spoor in 1993 komende uit de richting Budel, zag ik uit mijn ooghoeken iets op het spoor. Omdat ik mijn nieuwe Fuji altijd bijhad, probeerde ik snel wat plaatjes uit.

In de verte Daar komt de trein aan

Fotograferen was toen nog een kostbare zaak. Even vlug tien foto's maken, zoals nu met de digitale camera, deed je toen niet. Iedere foto was weloverwogen. Zeker als je nog geen verstand van fotograferen had, zoals ik destijds. En uiteindelijk keek je meer dan dat je fotografeerde.

trein met wagon Dag

Nadien resteerde dan alleen nog een leuke herinnering. Toen de foto's eenmaal ontwikkeld waren en ik een stel veelbelovende afdrukken in handen, smaakte het naar meer.
Had ik er maar meer gemaakt. De gelegenheden waren immers schaars. Wist ik veel wanneer je deze trein tegen kon komen.
Een tijdje later had ik her en der opgepikt wanneer deze trein langskwam en ging ik hem op staan wachten.
Wachten en wachten. De timing van de trein was allesbehalve die van mij. Uiteindelijk dwaalde ik wat af langs de lijn en was al bijna aangekomen bij de aansluiting naar Weert. Toen zag ik dat niet alleen was. Aan het einde van de lijn waren mannen in witte pakken bezig. Wat ze daar deden weet ik nu nog steeds niet maar ik vond het beter om uit het zicht te blijven. Toen hoorde ik een claxon achter me. Precies op dat moment kwam het treintje aan hier en spotte de machinist de mannen in het wit ook.

Mannen in witte pakken Daar komt wat aan

Na zijn fluitsignaal vertraagde het treintje aanzienlijk. Nauwelijks stapvoets rijdend passeerde hij me. Snel maakte ik wat plaatjes. Het motregende ondertussen en in dit tegenlicht had

Loc en ketelwagen Ketelwagen

ik er weinig fiducie in dat de plaatjes veel zouden gaan worden. Maar elke geslaagde was er een. Dus knipte ik wat ik kon. Met de GIMP werd het toch nog wel wat gelukkig.

Op de hoek

Toen het korte treintje op de hoek aankwam was er geen spoor meer te bespeuren van de mannen in het wit. Wat ze daar deden? Ik houd het maar op onkruidbestrijding. Mysterieuze mannen in witte pakken begonnen toen juist in zwang te raken, met de Bijlmer-ramp vers in het geheugen.
Dat het hier ook aardig weer kan zijn, bewees dit plaatje. Amper drie weken later scheen het zonnetje vrolijk en wandelde deze jongen met zijn hond langs de lijn bij de Weerterbergen.

               Wandelen

Op dit moment was de hobby nog niet echt begonnen. De afdrukken boven was allemaal erg slecht geworden. Geen sterke motivatie om verder te gaan. Pas het jaar daarop, in het vroege voorjaar werd de kennismaking hernieuwd en kwam ik deze korte trein opnieuw tegen.

Eenzaam treintje  Overweg Fabrieksstraat

Maar net opnieuw op tijd om enkele plaatjes te maken. Gelukkig boemelt de trein hier maar langzaam en kon ik rustig oefenenen. Overigens zijn de foto's aan te klikken voor een vergroting. Verderop de lijn meer richting Weert kwam ik deze trein ook nog een keer tegen bij de overweg aan de Ringselvenweg. Let even niet op de helm op de grond.

Overweg  Loc op de overweg

Ketelwagen Het spreekt vanzelf dat dit soort ontmoetingen de hobby leuker maakte. Maar het verband tussen deze trein, de zinkfabriek en de ersttreinen had ik op dat moment nog niet gelegd.
Pas toen ik ditzelfde treintje zag bij het rangeerterrein in Budel, viel het kwartje.

Enkele jaren later reed ik in de omgeving rond en zag ik deze trein staan wachten op dit punt. Stond hij te wachten tot de wissel vrijgegeven werd richting Antwerpen of zo? Via de Heuvelweg spoedde ik me naar het rangeerterrein richting de "Zink". En zag zo hoe de trein het spoor naar de Zink opreed en daar aan het werk ging.

Aankomst op een schemerige dag

 
Zuurtrein komt aan bij de Zink  bosspoor

Overweg  Door de bomen heen

De trein reed gestaag het rangeerterrein over en stelde zich helemaal aan het einde op. Uiteindelijk reed ze achteruit en ontkoppelde haar huidige lading. De drie wagons bleven achter

Een echt plaatje!  rangeren

en de bollenwagon werd nu voorop de neus meegenomen. Op het hoofdspoor aangekomen reed de trein weer vooruit richting Weert. Heden ten dage rijdt DB Schenker deze dienst maar rijdt ze niet langer via Weert maar via Antwerpen. Mogelijk dat de sluiting van de lijn per 2007 er iets mee te maken heeft. Of misschien is het zo korter? Wie het weet mag het zeggen.
Deze foto's zijn van voorjaar 1993, 1994 en 1997. Op de volgende pagina vindt u nog enkele plaatjes terug van deze foto-shoot maar dan bij de Weerterbergen.  

Hoofdmenu