IJzeren wegen

Ochtendlicht langs de Ijzeren Rijn.

Fotograferen in het duister is een lastig karwei dat goede voorbereiding vereist. In de schemer valt het gelukkig wel weer mee: een goede spiegelreflex kan heel wat verschillende licht-omstandigheden aan. En zoals reeds eerder vermeld: uw auteur had een voorkeur voor de zware ertstreinen van 06:00 en 10:00hr. Het juiste tijdstip om aanwezig te zijn was dus cruciaal. Natuurlijk het juiste weer, bij bewolkt weer ziet alles er hetzelfde grauw en grijs uit. Nu kan grijs ook zijn charme hebben: zwart-wit foto's zijn veel tijdlozer, ook daarmee heeft uw auteur geexpirimenteerd. Zie onderstaande serie: Ze zou gemaakt kunnen zijn in de jaren zeventig, maar stamt uit 1996.
Op een van die sessies zocht ik het station van Neerpelt op en ging de spoordijk tussen station en brug op. Met een tele-lens verkreeg ik de volgende prachtige plaat:

Station Neerpelt in vroeg licht

De trein die rond 10:00hr in Budel aankomt staat klaar voor vertrek. Nog slechts een vrij sein is benodigd en dan ze het laatste stuk van haar reis afmaken. 
In de tijd dat de foto gemaakt werd, ergens in 1996, was de modernisatie van het seinwezen van Belgie nog in volle gang. Hier en daar stonden de oude seinen nog. Soms in werking, soms in verval. Station Neerpelt kende nog lange tijd een oud armsein op de brug over het dorpscentrum.

Oud sein

Oud armsein

Voor de spoorwegliefhebber zijn de oude armseinen je van het om een authentiek beeld op te roepen. Zie ook de klassieke beveiling van Budel.

Niet veel later ging de trein op weg. Omdat de trein niet al teveel vaart maakt op dit traject, is het goed te doen om er voor uit te rijden en ergens een goede positie op te zoeken om hem in volle vaart te fotograferen. Hier komt de trein langs de Lochterweg, op de grens van Hamont en Budel. Let op dat de trein mooi het zonlicht op de neus heeft en hoe het licht door de bomen speelt. De lijn ligt hier in een erg mooi landelijk gebied. Ook heden ten dage is het er de moeite waard.

In het zonlicht

Langskomende ertstrein

Over enkele ogenblikken zal ze de grens met Budel overschrijden. Ergens halverwege de bossen op de achtergrond houdt Belgie op en begint Nederland. Dit grensoverschrijdende karakter speelt de lijn heden ten dage juist zo'n parten dat het voortbestaan in het gevaar is. Belgie wil de lijn juist weer intensief in gebruik nemen om de overvolle wegen te ontlasten. Nederland heeft daar geen belang bij en gunt liever haar eigen omvangrijke transportsector dit vervoer, alle verdragen die ooit gesloten voor vrije doorgana ten spijt.

Hoofdmenu