Auto-accu met woning-accu

verbinden door 70 Amp. relais


Bedoeling :
Als de motor niet draait mogen de auto-accu en de woning-accu niet met elkaar in verbinding zijn.
Als de 12V woningverbruikers (incl. radio, ventilator, CB, tv. enz) onverhoopt teveel stroom hebben onttrokken aan de accu en de woning-accu "leeg" is, moet de auto-accu nog vol zijn, zodat altijd de motor gestart kan worden.
Als de motor draait moeten de auto-accu en de woning-accu aan elkaar gekoppeld zijn, zodat de dynamo beide accu's oplaadt.


Benodigdheden :
Speciale accu, liefst gelijke Amperage als de auto-accu, GEEN startaccu maar een accu die vervaardigd is voor langdurige gelijkmatige afname (voor toepassingen zoals invalide wagens etc.)

Een scheidingsrelais geschikt voor minstens 65 Amp. met ontlast- en sperdiode (dus GEEN 30 Amp. zoals vaak in gebruik voor b.v. mistlampen etc.), merkloos of het merk Bosch of het merk Hella.
Bij voorbeeld : HELLA 4RA 003 437-061 met ontlast- en sperdiode.
Prijzen variŽren van ongeveer € 5,-- tot ca. € 25,--

Draad, bevestigingsschoentjes etc.

VOLTMETER (Meten is weten).



Werking :
Het laadstroom-controlelampje (dashboard)  heeft twee draadaansluitingen.
Als er op de ene draad massa-aansluiting is en op de andere plusaansluiting is, zal het lampje branden. (logisch !!)

Als het contact UIT is, (Dus GEEN sleutel in het contactslot) is er:
op  beide draden van het laadstroom-controlelampje een massa-aansluiting,
of op beide draden plus-aansluiting
of op 1 draad is massa dan wel plus en op de andere draad is NIETS.

Als het kontakt AAN is, (contactsleutel 1 klik, de startmotor is dan nog niet ingeschakeld en de motor draait dus ook niet), dan brandt het laadstroom-controlelampje omdat de ene draad (het contactslot) 12V plus krijgt en de andere draad (D+ dynamo/regelaar) 12V massa (min) heeft.

Bij de volgende klik wordt de startmotor ingeschakeld en als het goed is, dan gaat de motor draaien.
De motor draait en het laadstroom-controlelampje brandt nog, omdat de dynamo nog niet is ingeschakeld.
Iets gas geven en nu gaat het laadstroom-controlelampje UIT, omdat de D+ dynamo/regelaar draad van massa (MIN) overschakelt naar PLUS, want de dynamo  levert nu wel laadstroom.



Niet vergeten
METEN IS WETEN
Zeker weten is nogmaals meten


Dus als het scheidings-relais wordt aangesloten volgens onderstaand schema is de "bedoeling" gerealiseerd.





Kijk ook eens bij:

tips
Tips voordat men aan zelf ombouwen begint
tips
werk
Volgorde werkwijze van bestelbus tot camper
werk
wet
Wettelijke eisen camper-inrichting en kwarttarief houderschaps-belasting
wet
koelkast
Inbouwaanwijzingen voor optimale koeling absorptie koelkasten
koelkast
water
Periodiek reinigen en ontsmetten van watertank en leidingen
water
collage
MB 208DX omgebouwd tot 2 pers. luxe camper
collage
face
Wild-camping, voor de 'rust'-aanbidder (beslist ongerepte natuur!!)
face
meer
Meer Wild-camping, die geheime stekkies moeten geheim blijven
meer
pww
WWW (World-Wide-Wild) Camperplaatsen overzicht
pww
Forward to the beginning