Om sneller naar het gewenste onderwerp te kunnen springen, heb ik de paragraafindeling aan het begin van de pagina opgenomen.

BallastenRoestige rails Bovenleidingsportaal
SeinenBergbouw Gras
Aankleding MuotAanleg van Plaz/God Viaductje
RotsenTerrein Rugnux tunnel
Albula viaductenToua/Zuondra tunnels Bouw van Preda
Sfeerfoto'sBouw van Bergün Impressies
AfwerkingImpressies - rails Overzicht Preda

 

Ballasten

Op de gedeelten waar de problemen volledig zijn opgelost, ben ik langzamerhand met ballasten begonnen. De gebruikte methode is langzamerhand wel bekend, maar toch heb ik deze keer wat aanpassingen gemaakt. In plaats van verdunde houtlijm, heb ik verdunde boekbinderslijm gebruikt. Deze lijm wordt onder andere bij Pipoos verkocht. Het voordeel van deze lijm - die ik 1:1 met water verdun - is, dat het na drogen flexibel blijft in tegenstelling tot de verdunde houtlijm die keihard wordt. Verder werkt het ballasten op dezelfde manier: ballast strooien, tussen de rails werken met penseel, besproeien met water en lijm tussen de bielzen druppelen met een injectiespuit. De rails en de bielzen worden in een later stadium nog verouderd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

 

Roestige rails

Na zeer lang twijfelen, uiteindelijk toch de sprong maar gewaagd. Vandaag ben ik begonnen met het verouderen van de rails of met andere woorden ik heb de rails roestig gemaakt. Met behulp van kwast nr.02, de airbrush en een potje red brown (XF64 van Tamiya) heb ik de klus geklaard. Eerst even de werkwijze uitgeprobeerd op een los oud stukje rail. Bij deze test ook verschillende kleuren rood-bruin geprobeerd. Tamiya gaf het beste resultaat. De kwast nr.02 past precies in het railprofiel en neemt dan bijna in een keer ook de railspijkers mee. Na het schilderen van de rails een lichte nevel van de zelfde kleur (verdunning 1:5 met water) aangebracht met de airbrush. Op een los stukje rail werkte het, dus daarna de harde werkelijkheid.

Met name het gebruik van de airbrush is een nieuwe ervaring voor me. Ik heb ooit een starterssetje van Revell gekocht. Voor ik tot de aanschaf van een compressor overga, eerst maar eens een tijdje proberen met behulp van een spuitbus met lucht. De afregeling proefondervindelijk vastgesteld en een aantal keren proef gespoten op een plankje. Daarna het echte werk.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ietsje lastiger om dit toe te passen op het station Muot. Als eerste heb ik de bovenleidingmasten weer verwijderd om vrije toegang te hebben. Dan nog leverde het een halve verkramping op om overal bij te kunnen, maar dat was het gevolg van het lange uitstel. Eigen schuld, zullen we maar zeggen. Uiteindelijk heb ik het hele emplacement van Muot kunnen behandelen en ben ik redelijk tevreden met het resultaat.

Op een foto is het iets moeilijker te zien. Grote voordeel is dat je op deze wijze ook keurig de raillassen maskeert. Door de lichte waas en het schilderen zijn de harde kleuren wat verzacht en begint het resultaat meer en meer op de werkelijkheid te lijken.

Terug naar het overzicht

 

Bovenleidingsportaal

Het eerste zelfbouw portaal heeft een plaatsje gevonden op het emplacement van Muot. Ik heb twee verschillende typen portalen gebouwd: een met de isolatoren boven op de dwarsverbinding en een met de isolatoren eronder hangend. De bouwbeschrijving van beide is nagenoeg gelijk.

Mijn uitgangspunt is de NEM 201 norm geweest. De normale hoogte van de rijdraad ten opzicht van bovenkant rails is volgens die norm 35 mm voor smalspoor banen. De hoogte van rails en bedding samen is 7 mm. Dit betekent dat de rijdraad op 42 mm ten opzichte van de ondergrond/tafel komt te hangen. De staanders worden vervaardigd uit messing H-profiel van 2.0 x 2.0 mm. De lengte van de staanders voor lage masten is 60 mm en voor hoge 72 mm. In de staanders worden gaatjes geboord op 43 mm van de onderzijde (extra 1 mm is ter compensatie van de rijdraaddikte). Als dwarsverbinding wordt een messingdraad van 0.8 mm gebruikt. Voordat deze in de voorgeboorde gaatjes gesoldeerd wordt, worden er eerst twee isolatoren op geschoven, Sommerfeldt 393. Terwijl de draad met een tang wordt vastgehouden, om de warmte af te voeren, wordt hij aan de staanders gesoldeerd. Eventueel overtollige lengte wordt afgevijld.

De dwarsoverspanning is gekocht bij Sommerfeldt, artikelnummer 395. Ik heb andere dingen geprobeerd, zoals het openboren van profielen, maar niets van dat alles bleek een werkbare oplossing op te leveren die er ook nog enigszins redelijk uitzag. de dwarsoverspanning is op maat gemaakt voor twee sporen. Op deze manier kunnen er twee overspanningen uit een artikel gehaald worden. De dwarsoverspanning wordt zo gemonteerd dat de Vollmer bovenleidingdraden goed passen. Als richtlijn, bij de lage masten wordt de overspanning 7 mm boven de dwarsdraad gesoldeerd. Bij hoge masten is deze afstand 19 mm. De dwarsoverspanning wordt met harskern soldeer aan de H-profielen gesoldeerd. Daarna wordt de overtollige lengte afgeknipt en de uiteinden licht omgevouwen. De mastvoeten worden gemaakt uit vierkante styreen staf van 6 x 6 mm (Evergreen). Met een cutter worden blokjes van 4 mm dikte afgekipt en hier wordt een gat van 2.6 mm ingeboord, waar de staanders krap in passen. Na dat het hele zaakje in elkaar gezet is wordt het eerst in de Humbrol grondverf (nr.1) gezet en vervolgens met grijs (nr.145) afgelakt. De isolatoren worden door middel van een getwist koperdraadje van 0.2 mm, waar een lus in is gevouwen (om een staf) van 1.5 mm, gemonteerd op of onder de dwarsoverspanning. Het koperdraadje wordt vanzelfsprekend ook grijs geschilderd en met secondenlijm vastgezet aan de overspanning.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op de bovenstaande foto is een lage portaalmast zichtbaar. Een hoge mast toevallig met een overspanning van 3 sporen, is zichtbaar op de vierde foto hieronder. Het principe van de bouw blijft hetzelfde. Even rekening houden met andere maten.

Het derde portaal van Muot is een zeer speciaal geval. Dit is een combinatie van portaal en schakelstation. Ik heb foto's hiervan gevonden op de site van art&web Shop (helemaal doorscrollen naar beneden). Het resultaat is een combinatie van zelfbouw en opnieuw onderdelen van Sommerfeldt (artikelnummer 399). Op de linkerfoto staat het ruwe produkt. De schilder moet er hier nog overheen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een volgend weekend het schakelstation afgelakt en op de baan geplaatst. Het resultaat is te zien op de rechterfoto. Met een aantal portalen al op zijn plaats begint de omgeving van het station Muot al aardig vorm te krijgen. Bijgaand een foto vanuit vogelperspectief op het terrein rond het stationsgebouw van Muot.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dichterbij de tunnel is nog een ander formaat portaal benodigd. Over dit model heb ik best lang na ziten denken, maar het is me toch gelukt met behulp van delen van de Sommerfeldt overspanning 389. de uithouder voor spoor twee is vervaardigd van het uiteinde van deze overspanning en met behulp van de soldeerbout aan het lange deel bevestigd. Zoals ook het geval is bij alle andere portalen, zijn de isolatoren van Sommerfeldt (393) en is het geheel afgelakt met Humbrol 145.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tevens zijn op bovenstaande foto ook de enkelspoorsmasten te zien die ik op dezelfde manier uit H-profiel en 0.8 mm draad heb vervaardigd.

Terug naar het overzicht

 

Seinen

Op het gebied van de seinen heb ik wat concessies moeten doen. Ik heb prachtige RhB seinen gezien, onder andere van Microscale uit Zwitserland, maar die seinen liggen in de orde van 65 Zwitserse francs per stuk. Is me voorlopig iets te duur. Wat ik gedaan heb, of liever gezegd aan het doen ben, is de standaard Viessmann seinen een tikje aanpassen, zodat ze voor RhB seinen door kunnen gaan. Dat betekent de kleur wordt grijs (dat is op de foto nog niet erg gelukt, het grijs dekte niet), de rood-witte signaalborden zijn verwijderd en het signaalscherm is van een witte rand voorzien. Dat was even een oefening in beheersing, want ik kon niet anders bedenken dan de witte lijn met de hand aan te brengen. Hiermee moeten we het voorlopig maar doen. Als het geldschip nog eens binnevaart, wie weet komen er dan nog Microscale seinen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

 

Bergbouw

Met restjes MDF van 8 mm dik, ben ik begonnen aan de bouw van de bergen rond Muot. Van het MDF worden spanten gemaakt en die worden ook weer onderling door middel van stroken MDF verbonden. De vormgeving gebeurt op het gevoel (ingegeven door de beschikbare ruimte) en aan de hand van foto's en videobeelden van de omgeving.

 

 

 

 

 

 

 

 

De bouw van Muot en omgeving bekijk ik een beetje als de bouw van een diorama. Ik probeer de omgeving rond om Muot als een geheel aan te pakken en aan te kleden. Naarmate de tijd voortschrijdt volgen dan de verdere diorama's. Op dit moment voorzie ik een totaal van 6 diorama's. Te weten: Muot, Bergün, Preda, Plaz, Rugnux en Zuondra.

Inmiddels het aantal spanten onder Muot uitgebreid en de onderbouw aan beide zijden van de spoorbaan van horrengaas voorzien. Ook zijn de steunmuren en de duiker onder de spoorbaan in ruwbouw aangebracht.

 

 

 

 

 

 

 

 

Heel langzaam aan komt het gevoel van een aangeklede baan weer terug. Het zal nog een behoorlijke tijd gaan duren, maar het begin is er.

 

 

 

 

 

 

 

 

De bergen van Muot zijn in ruwbouw voltooid door ze aan te kleden met gipsverband. De bergen zijn wat groter uitgevallen dan verwacht, want een totaal van 3 rollen Woodland gipsverband is in de onderbouw verdwenen. De totale aankleding van de Albulabahn zal een behoorlijke hoeveelheid gips gaan kosten. De vlakke gedeelten zijn van een ondergrond voorzien die bestaat uit 2 delen fijn zaagsel, 4 delen houtlijm en 1 deel water. Dit geeft een mooie ruwe ondergrond die in het vervolg verder van groen, zand en aarde voorzien zal worden. Deze ondergrond is nog net zichtbaar naast het stationsgebouw van Muot.

Terug naar het overzicht

 

Gras

Eerste gras en bomen zijn aangebracht. De ondergrond is op kleur gebracht met Woodland earth en green colors. Daarna heb ik een mengsel van coarse turf, lang gras en veldgras in diverse kleuren aangebracht. Het gras is aangebracht met de Noch grass master, waardoor de sprieten redelijk netjes recht omhoog blijven staan. Hierop zijn vervolgens de eerste bomen aangeplant. Een impressie in bijgevoegde foto, slechts een gedeelte van de ondergrond is van gras voorzien. Het blijft nog een tijdje werk in uitvoering.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

 

Aankleding Muot

Een detail dat vandaag is ingevuld, is het kleine beekje ten oosten van het station Muot. Het beekje stroomt door een duiker diep onder de spoorbaan door. Het wateroppervlak is gemaakt van Faller waterplaat dat met witte plakkaatverf van schuim en golfjes is voorzien. De waterplaat is ingebed in hydrozell modelleermassa en de oevers zijn van stenen, rietkragen en dorre takken voorzien. Een koppel zwanen heeft de weg al gevonden naar dit paradijselijke stukje natuur.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gestaag gaat de aankleding van de baan verder. Ik had me tot nu toe niet gerealiseerd hoeveel gras en bomen hierin gaan zitten. Alleen om financieel-technische redenen wordt de aanleg van deze baan al een meerjarenplan. Maar ik houd er wel lol in.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Op een verlaat Sinterklaasavondje een setje steunberen van de Goedheiligman gekregen. Ik moet zeggen zijn Pietje heeft zeer goed opgelet, dit was precies nog nodig. De groene aankleding moet nog komen, maar de steunberen zitten al op hun plaats.

Ook de andere zijde van het Muotdal begint langzamerhand vorm te krijgen. De tunnel is in het landschap ingepast en van groen en een aantal bomen voorzien. Ook de bovenleiding door de tunnel is aangelegd. Aan de binnenzijde is de bovenleiding in een boog naar boven gevouwen om de pantograven op te vangen bij het verlaten van de tunnel. Nog niet alle begroening is voltooid, maar er is aardig wat voortgang geboekt in de laatste paar dagen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een impressie vanuit verschillende gezichtspunten van de doorkomst van een groene Krokodil in het passeerstation Muot nadat de bomen zijn aangeplant. Verdere detaillering moet vanzelfsprekend nog gebeuren, maar ik kon het niet nalaten om deze impressies even op de plaat vast te leggen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

 

Aanleg van Plaz en God tunnels

Nieuw aluminium horrengaas heb ik inmiddels al een paar weken in bestelling staan. Er is me verzekerd dat het nu echt komende week zal arriveren. Blijkbaar is dit niet het seizoen voor horren. In de tussentijd toch maar eens een begin gemaakt met de aanleg van de ondergrond. Het gebied tussen de God tunnel en de Plaz tunnel zal door vier spanten ondersteund gaan worden. Gewapend met duimstok, winkelhaak en rolmaat aan het meten gegaan. Op het kladblok wordt tijdens het meten eerst een ruwe schets gemaakt en ter plekke probeer ik me een logisch verloop van het landschap voor te stellen. Als dan de schets tekeningen op ware grootte op 8 mm MDF worden uitgezet, probeer ik de juiste accidentering van de ondergrond te vinden. Na wat passen en meten, kunnen nog aanpassingen aangebracht worden en na dat alles is uitgezaagd, wordt natuurlijk nog een keer gepast, waarna de spanten met Bison montagekit worden vastgezet.

 

 

 

 

 

 

 

 

Na anderhalve dag werken (en vele malen de zoldertrap op en neer rennen) is het eerste resultaat daar. Op de foto zijn de vier spanten zichtbaar en de eerste twee tunnelportalen zijn al aangebracht op hun dragende frame (ook van MDF). Bijkomend voordeel van het aanbrengen van de spanten is, dat nu ook alle afzonderlijk houten pijlers (die de railtracés tot nu toe ondersteunden) weggenomen kunnen worden. Daardoor wordt het makkelijker om in de schaduwstations te manoeuvreren in geval van nood.

 

 

 

 

 

 

 

 

Op Koninginnedag 2007 het traject van Muot naar Bergün van ballast voorzien. De inmiddels beproefde methode: ballast instrooien, met penseel tussen de bielzen werken, met plantenspuit bevochtigen en tenslotte met verdunde boekbinderslijm indruppelen. Daarna voldoende lang drogen voor we weer verder gaan. Overigens geeft het plaatsnaambord Filisur op de voorzijde hier aan dat er een schaduwstation van die naam onder de bergen verborgen ligt.

Terug naar het overzicht

 

Viaductje

Uiteindelijk is na 4 weken het bestelde aluminium horrengaas gearriveerd. Ik heb gelijk maar 10 meter besteld, dan kan ik er weer even tegen aan. Het is wel stugger dan ik gewend was en na het monteren van een strekkende meter bergen zien je handen er dan ook uit als of je met een kat gevochten hebt, maar dat heelt wel weer. De aanleg van de berghellingen blijft een zaak op gevoel. Na de eerste ruwe aanleg toch nog hier en daar nog wat extra structuur aangebracht met behulp van piepschuim, tesakrep en krantenpapier. Op die manier wordt het traject wat ruiger en minder voorspelbaar. Foto's van witte gipsmassa's geven die indruk nog niet, maar gaandeweg moet de structuur duidelijk gaan worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In het onderste deel van het traject had ik een klein stenen viaduct bedacht. Dit viaduct is gemaakt door middel van "kitbashing" uit een Faller bouwpakket van een dubbelsporig viaduct. Dit dubbelsporige deel had ik nog over en dit is een goede testcase voor het ombouwen van een bestaand model. Gewapend met het Stanleymes, de Faller lijm en modelplamuur is dit tot een goed einde gebracht, zoals op de foto te zien is. Het is een leuk werkje en het resultaat mag gezien worden. Bij het aanbrengen van de gipsstructuur in het landschap is ook gelijk het viaduct provisorisch in het landschap geplaatst.

Jaren later, in de zomer van 2012 ziet het viaductje met de omgeving er inmiddels wat verder aangekleed uit. Het water is van Faller en onder het viaduct van Woodland scenics, zodat het daar wat meer tussen de stenen kan lopen en een wat natuurlijker aanblik geeft.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

 

Rotsen

Het maken van rotsen is iedere keer weer een aparte uitdaging. Hoe krijg je ze zo natuurgetrouw mogelijk en hoe pas je ze zo goed mogelijk in in het landschap? Op de bergachtige ondergrond (vliegengaas afgedekt met gipsverband) heb ik op enkele plekken gipsafgietsels (Woodland Scenics Hydrocal) van rotsformaties ingepast. Deze afgietsels zijn gemaakt met rubbermallen van Woodland Scenics en met behulp van Rotband gips op de ondergrond en aan elkaar bevestigd. Vervolgens wordt met het overblijvende Rotband gips het landschap verder aangepast.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na volledige droging (dat duurt enkele dagen), wordt het geharde gips (Rotband) nog met een oude beitel bewerkt om de structuur van de rotsen zo natuurgetrouw mogelijk over te laten lopen tussen de afgietsels. Vervolgens na uitgebreid stoffen en stofzuigen worden de rotsformaties steengrijs geschilderd. Daarna worden de kleur-nuances aangebracht met donkergrijs, zwart en een tikje donkerbruin. Deze kleuren zijn allereerst extreem verdund en vervolgens worden ze na opbrengen met een natte spons weer min of meer weggeveegd. De diepere delen houden dan hun kleur, de toppen worden lichter. Het is wat experimenteren, maar ik ben op deze manier tot een voor mij bevredigend resultaat gekomen. Als alles droog is worden de toppen met een vrijwel droge in witte plakkaatverf gedoopte kwast (na het indopen eerst afstrijken op karton) nogmaals licht beroerd. Dat geeft nou net dat speciale effect.

Tijdens het drogen en na het aanbrengen van het ballast zijn aan de onderzijde van de rotsen nog losse rotsblokken aangebracht, die gedeeltelijk door gras worden overwoekerd. De rotsblokken zijn uit het assortiment van Faller (breukstenen graniet, artikelnummer 170745) en het gras is geknipt uit een mat van Silflor (donkergroen, Sommer Wiese 720 22). De rotswanden zijn verder op het gevoel bekleed met gras, struiken en hier en daar een volhardende boom. Naarmate de tijd voortschrijdt zal dit misschien nog verder worden uitgebreid, maar voorlopig is het zo naar wens. De volgende taak is het verouderen van de rails en de ballast, zoals hierboven al voor Muot beschreven. Ook de bovenleidingmasten ontbreken nog, maar dat doe ik als laatste deze keer.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geleidelijk aan worden er ook hier en daar wat details toegevoegd. Op de hellingen boven de God tunnel houdt zich een kudde herten op. Zo nu en dan laten deze zich zien en dit is dan ook, helaas, een gewilde plek voor jagers. Ze hebben daar dan ook een "Hochsitz" geplaatst vanwaaruit het wild zeer goed te observeren is. Helaas had deze jager of te weinig geduld, of hij was te laat. De herten hebben deze dag in ieder geval weer overleefd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gedurende de daarop volgende week verder gewerkt aan de toegang tot de God tunnel. Rails verouderd, gras en stenen aangebracht en de begroeiing van de helling geplaatst. De bovenleidingmast is een nieuw zelfgebouwd exemplaar. Moet duidelijk nog wat verouderd worden, want de kleur misstaat enigszins.

Voor de helling boven de andere uitgang van de God tunnel heb ik een lawine hek vervaardigd. het hek is gemaakt van styreen strip van 0.75 x 0.75 mm en een lengte van 55 mm. De staanders zijn gemaakt van 1 mm dikke 1 mm brede strips gesneden uit een plaat. Na verlijming (MEK) is het geheel mat donkerbruin geschilderd. Het hek wordt boven de rails geplaats om verschuiving van sneeuw en stenen op te vangen voordat ze de doorgaande spoorbaan kunnen blokkeren.

 

 

Terug naar het overzicht

 

Terrein

Het enige nadeel van een baan als deze is, dat sommige stukken zo groot zijn dat de aanleg daarvan een aanzienlijk aantal weken kost. Gaandeweg krijg ik echter meer ervaring met de aanleg van het terrein en de benodigde bebossing in deze omgeving. De grote uitdaging is dat ondanks de omvang van de baan de aankledeing niet al te saai wordt en zichzelf te vaak herhaald. Daar wordt dus heel wat tijd en aandacht aan besteed.

 

 

 

 

 

 

 

 

De linkerfoto toont de uitgang van de God tunnel. De onderzijde van de berg is versterkt met een stenen muur en de begroeiing is zo natuurlijk mogelijk aangebracht. Tevens is hier goed op te zien hoe de rails zijn verouderd met behulp van kwast en airbrush. Op de rechterfoto hebben een aantal kampeerders hun kamp opgeslagen in de bossen boven de God tunnel. Het aantal lawinehekken wordt binnenkort nog uitgebreid. De hekken zijn al gefabriceerd, de verf ligt alleen nog te drogen.

Gedurende het pinksterweekend weer een paar uurtjes aan verdere detaillering kunnen werken. Uiteindelijk maar de stap gewaagd om de beghellingen wat ruiger aan te kleden. Ben geloof ik wel tevreden met het resultaat. Moet nog even wachten tot alles droog is, maar de voortekenen zien er goed uit.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tevens een bergweg aangelegd naar de huizen die daar op de helling staan en een begin gemaakt met een bergmeer. Alles moet nog verder aangekleed worden, maar we hebben weer een paar stapjes gezet op weg naar een nog realistischer aankleding.

 

 

 

 

 

 

 

 

In het Pinksterweekend van 2012 de entree van het Plaz/God gebied aangepakt. Ik heb daar een fictieve doorgaande route bedacht met viaduct en baanovergang. Ook het laatste deel van het baan tracee is van bovenleiding voorzien. De autoweg is volledig aangekleed en er is een overdaad aan bomen geplant. In het hemelvaartsweekend hieraan voorafgaand, heb ik een tweetal oude duitse autobussen van Wiking omgewerkt naar bussen die de indruk van Zwitserse postbussen geven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Over de afgelopen weken weer een aantal bovenleidingsmasten gefabriceerd. Om de lol er in te houden bouw ik er iedere keer zoveel als ik er op dat moment nodig denk te hebben. Om het geheel in één keer te produceren zou een behoorlijke nachtmerrie worden en zie ik absoluut niet zitten. Met deze nieuwe masten wordt het terrein na de Plaz tunnel weer een stap verder aangekleed.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geleidelijk aan komen er meer en meer details in de aankleding. Ik heb lang getwijfeld over de aankleding van de Alpenweiden. Uiteindelijk besloten een iets lichtere kleur groen te kiezen voor het gras. Dit is voornamleijk gebaseerd op het kijken naar films over de Zwitserse bergen. De uitdaging zit natuurlijk in de overgangen. Deze worden zoveel mogelijk met bomen, struiken en ander strooisel gecamoufleerd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Vanzelfsprekend moet de baandam nog verder aangekleed worden en moeten er nog weidehekken geplaatst worden. Dat komt allemaal nog.

Tenslotte nog even een impressie van de drie tunnels in dit deel van het tracé. Ook nog steeds werk in uitvoering, maar je krijgt wel een aardige indruk van hoe het worden gaat.

 

 

 

 

 

 

 

Tenslotte hier nog een foto van de bergkapel, zoals op de openingspagina staat weergegeven. Met de lucht op de achtergrond geeft dit wel heel goed de speciale sfeer weer, waar ik naar op zoek ben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

 

Rugnux tunnel

Het bloed kruipt toch waar het niet gaan kan. Na voltooiing van de spanten toch maar eerst overgegaan tot het aanbrengen van horrengaas en gips. Dat geeft me uiteindelijk toch een betere indruk van de eindsituatie. Hierna ga ik wel weer verder met de spanten, maar het tempo zal er wel sterk uit gaan. Zakelijk heb ik namelijk andere beslommeringen de komende maanden. Binnenkort meer hierover.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De laatste week ook heel veel proefgereden en schoonmaak ritten gemaakt. Met name na het aanbrengen van horrengaas en gips is dat een essentiële stap is mij door de jaren heen gebleken. Het verkeer op alle delen van de baan is nu weer goed mogelijk. Ook in de spiraal gaan de treinen probleemloos op en neer. Op dit moment is er nog één wissel in Filisur die mij hoofdbrekens geeft, maar daar komen we binnenkort ook wel weer uit.

Op paaszaterdag 2008 de rotspartij op de weg naar de galerij vormgegeven. Het geheel is samengesteld uit een aantal gietvormen, die met behulp van Rotband aan de ondergrond zijn vastgezet en met elkaar verbonden zijn. Met de eerste partij rotband was zeer goed te werken, ik had daar inderdaad de beloofde 20 minuten de tijd zoals de handleiding aangaf. De tweede doos (800 gram) was echter een teleurstelling. De hele partij was met 5 minuten volledig uitgehard en onbewerkbaar. Geen idee wat er fout is gegaan, misschien een oude partij.

Na het uitharden wordt er met beitel en mes wat structuur in de Rotband gebracht zodat het goed aansluit bij de gietvormen. Daarna wordt het geheel eerste in de grijze verf gezet en later wordt met zeer verdunde zwarte verf de structuur en de diepte aangebracht.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Inmiddels zijn de rotsen op de beproefde manier op kleur gebracht: een basis van lichtgrijze verf, die vervolgens met 1:10 verdunde zwarte verf wordt ingesmeerd en afgedept. Tenslotte worden de uitsteeksels met een lichte witte verf gehighlight door middel van een in witte plakaatverf gedoopte en afgestreken kwast.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het overgebleven deel van het dal is al wel voorbereid voor de verdere afwerking. De loop van de Albula is voorbereid en het ballastbed van de sporen is al aangebracht en vervuild. De komende tijd moet het water nog in de beek aangebracht worden en het dal verder van gras voorzien worden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bovenop de rotsen boven de Rugnux tunnel staat een oud Bündner kasteel. Het kasteel is opengesteld voor bezoekers en in de avond door middel van floodlights verlicht. De zwitserse vlag waait fier in de lichte alpenwind.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

 

Albula viaducten

Eind Juli de beslissing genomen om nu eerst maar eens alle spanten te gaan aanbrengen. Niet het meest aanlokkelijke klusje, maar dan komt er in ieder geval eerst een wat beter inzicht hoe de diverse delen vorm gaan krijgen. Dat geeft ook het voordeel dat er wat minder overgangen op zullen treden en ik krijg een beter idee hoe ik het beschikbare materiaal kan verdelen.

Als gevolg hiervan de laatste paar weekenden behoorlijk aan het meten, zagen, schuren en lijmen geweest. In de tussentijd ontelbare keren de zoldertrap op en neer, want de zaagtafel staat voor dit soort aktiviteiten in de tuin. Zoals het er nu naar uitziet zijn de modules 3 en 4 vrijwel klaar voor wat betreft de onderbouw. Bij het spannen van het horrengaas en het aanbrengen van het gips kom ik altijd nog wel met nieuwe ideeën, maar hoe dan ook de basis is er.

 

 

 

 

 

 

 

De komende weken ga ik eerst verder met de spanten van Preda en Bergün, zodat we een idee krijgen hoe het geheel er uit komt te zien.

Op paaszaterdag 2008 ook een begin gemaakt met de bouw van (mijn interpretatie van) de Albula viaducten. Ik heb hier gebruik gemaakt van de nieuwe serie Kibri viaducten voor N en Z en die aangepast naar mijn situatie ter plaatse. De foto's vertellen voorlopig het verhaal. Het eertse viaduct is al geplaatst. Het tweede is aangepast aan de bocht ter plekke en wacht op de levering van de rechte viaducten (7660). Die waren vandaag helaas niet op voorraad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De hele omgeving is na een aantal maanden volledig aangekleed. Veel bomen, groen en stenen waar zich een geasfalteerde weg doorheen slingert op weg naar de pas. Een geliefd uitstapje voor toeristen zoals geconcludeerd kan worden uit de grote reisbus die zich met moeite omhoog werkt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tegelijkertijd slingert zich - hoog boven de hoofden van de nietsvermoedende toeristen in de bus - een Re482 met een houttransport over de Albulabahn van Preda naar Bergün met een vermoedelijke tussenstop in Muot. Het is een goed jaar voor de plaatselijke houtindustrie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

 

Toua/Zuondra tunnels

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De rotsen zijn met zeer verdund zwart bewerkt en na droging met een vrijwel droge in witte plakkaatverf gedoopte harde kwast van witte highlights voorzien. De begroening en vervuiling zal het in de nabije toekomst verder afmaken.

Enkele maanden later is dit gedeelte van de baan vrijwel klaar. Wat nog ontbreekt is de bovenleiding op het voorste viadukt. Daar moeten nog wat portalen op maat vervaardigd worden, een restpuntje voor de komende maanden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

 

Bouw van Preda

De eerste spant voor de onderbouw van Preda is op maat gemaakt en geplaatst. In tegenstelling tot het echte Preda ben ik van plan hier een bergdorp boven het station te bouwen, gemodelleerd naar het villadorp Sartons boven Valbella.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De onderbouw van Preda vordert gestaag. Vandaag de toegang tot het station Preda vanuit Muot enigszins aangepast. Het opstelspoor naast de toegang is iest verlegd, zodat de spoorbomen geplaatst kunnen worden. Ook wordt het tweede opstelspoor aan de andere zijde van de hoofdlijn iets aangepast zodat daar de houthandel een plaats kan vinden. Binnenkort meer fotomateriaal hierover.

Uiteindelijk na maanden weer wat tijd gehad aan het eind van de kerstvakantie om aan het landschap te werken. De onderbouw van Muot tot en met Preda is nu gesloten en van de basis kleur voorzien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beelden zeggen meer dan woorden. Mijn station Preda en haar omgeving is nog niet volledig voltooid. De rails moeten nog verouderd worden en de perrons moeten nog wat verder aangekleed worden, de bovenleidingsportalen hebben nog niet de juiste kleur evenals de seinen, de rijdraden ontbreken nog, maar het juiste gevoel is er al. Laat me nogmaals benadrukken dat het nooit de bedoeling was een exacte kopie van het echte Preda te maken. Ik heb geprobeerd het gevoel op de aan mij beschikbare ruimte weer te geven. En heb dit vrijelijk geïnterpreteerd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na nog een dagje klussen ook de berg van groen en bomen voorzien. Dan is het toch echt hoog tijd om ook een foto vanaf de andere zijde te nemen en te plaatsen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ook de omgeving is vanuit de fantasie vorm gegeven. Enige gelijkenis met de werkelijkheid berust op louter toeval. Wat sfeerbeelden van de resultaten van de bouw van de afgelopen maanden. Van links naar rechts ziet u de toegang tot het stationsterrein in de nabijheid van de overweg, vervolgens het binnenhalen van het hooi hoog boven het station van Preda en tenslotte een aantal toeristen die zich vermaken met zwemmen en andere activiteiten in en rond een bergmeertje.

 

 

 

 

 

 

 

De bergtop met het hotel Alpenblick is uiteindelijk na een jaar ook opgeleverd. Het hotel ligt aan een landelijk weggetje dichtbij de bergtop en staat op een uitstekende rotspunt. Voor de gasten is er een tennisbaan aangelegd die ook 's avonds bespeeld kan worden. Vanuit het hotel en vanaf de tennisbaan heb je een prachtig uitzicht over het dal, maar geen last van het eventuele lawaai vanuit het station Preda.

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

 

Sfeerfoto's

In de tussentijd de elektrische werkzaamheden aan de baan verder voltooid. De houtzagerij is van extra schijnwerpers voorzien, zodat in de toekomst ook in de vallende schemering nog gewerkt kan worden. De autoweg vanuit Bergün is van verlichting voorzien en lantaarnpalen zijn geplaatst langs de weg door het bos alsmede langs het wandelpad. Een impressie van de resultaten van deze beide activiteiten staat hieronder weergegeven. Ook een beeld van een tenniswedstrijd in de avond op de banen van Hotel Alpenblick staat hieronder weergegeven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De houtzagerij is al gesloten (de fabrieksverlichting is uit) maar de terrein verlichting blijft ter beveiliging nog branden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het kruispunt naar de baanovergang bij het vallen van de avond

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De tenniswedstrijd kan dankzij de baanverlichting nog beeindigd worden na het vallen van de duisternis.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een doorkijkje door het eerste Albulaviaduct stroomopwaarts langs de snelstromende Albula die door een bruggetje wordt gekruist.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een eenzame wandelaar steekt de Albula over die door het dal ruist op weg naar het eerste viaduct.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De wandelaar geniet van de natuur, kijkt naar de vogels boven de bergen en laat zich inspireren door de kabbelende beek.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Even verder stroomafwaarts zijn een aantal mensen van hun vrije dag aan het genieten. Met hun lelijke eend zijn ze tot onder het eerste Albulaviaduct gereden en ze genieten daar van de zon en een ijskoude duik in de Albula.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uiteindelijk is heel Preda onder de draad gebracht zoals dat heet. De laatste verbinding van het station met de baan vanuit Muot is in Juli 2012 gemaakt. Ook het opstelspoor van het station Preda is op dat moment geëlektrificeerd door middel van SBB masten van Sommerfeldt. De foto geeft een aardig overzicht van dat gedeelte van het station. Zoals goed te zien is op deze foto en de volgende, is recent ook het hele emplacement van Preda van roestige rails voorzien. Ook over de ballast ligt een roestige waas. De werkelijkheid wordt steeds beter benaderd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een kijkje op het emplacement van Preda nabij het overwegwachtershuis (niet naar de werkelijkheid). Deze uithoek van het station wordt gebruikt voor opslag van hout en vaten, alsmede het rollend materieel van de goederenafhandeling. De magazijnmeester heeft zojuist een bagagewagen geparkeerd en is weer op de weg terug.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een aantal wild kampeerders heeft elkaar gevonden in het midden van de bergen. De enthousiastelingen hebben een paar tenten opgezet. Inmiddels staat de koffie te trekken op het kampvuur als ze een volgende lotgenoot verwelkomen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Een paar van hun collega's hebben nog een hele weg te gaan. Deze fanatiekelingen hebben het wel een beetje gehad. Ze bevinden zich op de bergkam boven Muot en het is nog een hele trip voor ze het kampvuur bereikt zullen hebben.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wandelaars en kampeerders zijn niet de enige enthousiastelingen in deze wilde natuur. Een tweetal fanatieke bergbeklimmers is de rots onder de bergruïne aan het bedwingen. Ze zijn zo te zien al een aardig eind gevorderd. Of het allemaal even veilig verloopt valt nog te bezien. We houden u op de hoogte.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

In mei 2013 de Glacier Express van Kato met aanvullingsset aangeschaft. Het ombouwen naar digitaal had enig voeten in de aarde maar is uiteindelijk wel gelukt. Ik heb nu een Glacier Express met 6 rijtuigen. Op bijgaande foto een impressie van de Glacier Express langs perron 2 van Preda.

Helikopterview in volle glorie van de Glacier Express langs perron 2 van Preda.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Overzicht van de kortgekoppelde Glacier Express in Preda..

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eind september een beetje zitten klussen om een aantal zaken nauwkeuriger af te werken. Een aantal wagens moest uiteindelijk maar eens van belading voorzien worden, er moesten nog wat bovenleidingsmasten geschilderd worden er er kon hier en daar nog wel een auto geplaatst worden. Tijdens en na deze activiteiten nog wat foto's geschoten vanuit een andere hoek. Verrassende resultaten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

 

Bouw van Bergün

Het enige deel dat nog in ruwbouw toestand is, is de omgeving van Bergün. Dit is verreweg het lastigste stuk van de baan om te bouwen omdat het achter het traphek slecht bereikbaar is. De oplossing die ik hiervoor heb gekozen is om het traphek tijdelijk te verwijderen en een tijdelijke vloer te maken voor het trapgat. Dat betekent dat de werkzaamheden wel nauwkeurig gepland en voorbereid moeten worden, want anders wordt dat met die tijdelijke vloer wel erg omslachtig. De komende weken (zomer 2012) zal ik die vloer gaan bouwen, zodat we in de herfst weer verder kunnen met de afbouw van Bergün.

De bouw van Bergün is langzaamaan begonnen. De spanten voor de toekomstige bergen zijn aangebracht. Tunnelportalen zijn gesteld en de rails in en naar de tunnels is van ballast voorzien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De bouw van Bergün gaat voorspoediger dan verwacht. De bergen zijn voltooid en de tunnelingangen zijn door de rotsen geboord. De rotsen zijn inmiddels op kleur gebracht. De meeste sporen zijn inmiddels van ballast voorzien en de ondergrond van de bergen is in de grondverf gezet. De bereikbaarheid van de locatie is beter dan gedacht, vandaar dat de voortgang zo soepel verloopt. Een tweetal foto's van de eerste resultaten staan hieronder weergegeven.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Weinig berichtgeving de afgelopen tijd, maar er wordt wel degelijk voortgang geboekt met de bouw van Bergün. Als eerste stap is alle ballast ingestrooid en vastgezet. Daarna zijn de railsen van roestkleur voorzien en is een roestwaas over het ballestbed aangebracht. Nadat dat gereed was is het emplacement op orde gebracht. De ruimte tussen de sporen is ingevuld, hetzij met perrons (ook de nieuwe extensie van Bergün is gebouwd) of met werkterreinen. Verlichting is geplaatst, met name die van het perron ziet er zeer aantrekkelijk uit. Op de bijgaande foto is het perron nog niet volledig afgebouwd, maar het effect van de Digirails binnenverlichting is goed te zien. De bovenleidingsmasten zijn geplaatst maar nog niet afgeschilderd, dat moet nog gebeuren.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tijdens de bouw heb ik besloten om het emplacement van Bergün toch meer in overeenstemming met de werkelijkheid te brengen. Ik heb de Elektrobarak toegevoegd. Maar ook het tegenwoordige Bahnmuseum Albula is zo goed mogelijk, zij het in halfrelief vanwege ruimtegebrek, nagebouwd. De bouwbeschrijving en enkele van de resultaten staan weergegeven op de pagina Diverse gebouwen. Nu blijft als enige nog de baanwachterswoning over die nog gebouwd moet worden. Maar daar heb ik de juiste plaatmaterialen niet meer voor. Dus op zoek naar een alternatief. Wellicht te vinden bij Godfather Models & Supply. Ik houd u op de hoogte.

Een paar weken later zijn alle gebouwen naar tevredenheid voltooid en is het tijd voor een overzichtsplaatje van Bergün, weliswaar nog zonder aankleding. Maar dat komt volgend jaar.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gedurende de tweede week van de kerstvakantie het landschap en de omgeving van Bergün verder aangekleed: gras gestrooid en bomen aangeplant. Helaas te weinig bomen ingeslagen, dus die moesten bij besteld worden. Maar ondanks dat is er toch wel wat voortgang geboekt, zoals uit onderstaande foto's blijkt. Op dit moment ben ik bezig om een aandrijving voor de overwegbomen te ontwerpen en te bouwen. Meer hierover kunt u vinden in het hoofdstuk Techniek, bij de paragraaf Overweg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Begin Februari een paar dagen bezig geweest om alle elektrische elementen aan te sluiten: seinen, straatlantaarns, industrieverlichting, perronverlichting en dergelijke. Paar dagen op de rug liggen onder de tafel met de soldderbout. Op een paar na zijn nu alle lampen aangesloten. In de tussentijd ook een extra Parallel63 decoder aangeschaft bij Kees Moerman en het aantal ontkoppelaarsprinten uitgebreid. Zo kunnen we er weer even tegen aan met alle besturing. Even een impressie van de verlichting in onderstaande foto.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Na een paar maanden werken is het emplacement en de omgeving van Bergün volledig aangekleed. Ook enkele attractieve scenes zijn geplaatst. De overweg is bewaakt en van automatische slagbomen voorzien.De personen zij toegevoegd en de meeste auto's zijn bijgewerkt. Er is nog een lijst met restpunten, maar dat zijn de verdere details. Bijvoorbeeld de bovenelidingsmasten zijn nog niet allemaal geplaatst en ook nog niet allemaal geschilderd, onkruid moet er hier en daar nog bij en verdere detaillering, maar dat gebeurt nu zo af en toe tijdens de zomermaanden. Hieronder een viertal foto's die een overzicht geven over Bergün en omgeving van links naar rechts, komende vanuit de tunnel vanaf Filisur en draaiend naar de autoweg.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

 

Impressies

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

 

Afwerking

De afwerking en verdere detaillering gaat ook in 2014 nog steeds door. Ik realiseer me dat iknu echt aan het fijn slijpen ben, maar het aanbrengen van ook de kleine details en het puntgaaf afwerken geeft me nog steeds echt voldoening. Zoals elders beschreven heb ik vlak voor Kerstmis 2013 nog de Glacier Express Ge 4/4 Fideris (651) aangeschaft. In eerste instantie had ik problemen met de decoder, maar uiteindelijk ben ik er in geslaagd om ook de DCC decoder goed te programmeren en samen met devele Selectrix decoders op de baan te laten functioneren. Toen dat eenmaal voor elkaar was vond ik de panoramarijtuigen van de Glacier Express wel erg leeg. Dus na het kortkoppelen ook de wagens maar van reizigers en een machinist voorzien.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Uiteindelijk was ik toch niet helemaal tevreden met de kortkoppeling. Wanneer je een combinatie gebruikt van de oude en de nieuwe balgen, bij iedere overgang, lijkt de trein optisch beter door te lopen en wordt de werkelijkheid nog beter benaderd. En foto genomen in het station van Preda geeft goed weer hoe dicht de balgen nu op elkaar aansluiten en de bochten zijn toch nog zonder problemen te ronden.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

 

Impressies - rails

Een aantal posities direct langs het spoor op foto vast gelegd. Dit is zoals de modelbaanbewoners de treinen en de rails ervaren, het zogenaamde Preiser perspectief.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Terug naar het overzicht

 

Overzicht Preda

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Eens een keer een foto van Preda vanuit een ander perspectief, een kijkje vanaf de bungalows die tegen de berghelling aangebouwd zijn.

Verdere detaillering volgt in de komende maanden en weken.

 

Terug naar het overzicht

 


Copyright Prof.Dr H.L.M. Bakker

e-mail: hmbakker(at)planet.nl


Laatste revisie: 4 februari 2015