home boot selectie ontwerp fundatie brandstof koeling uitlaat electra motor schroef

De motor hierboven is direct gekoeld door het buitenwater, wat door de waterpomp naar binnen wordt gezogen. Het water koelt de cylinder en cylinderkop alwaar de hitte van de verbranding zich concentreert.
Zolang de motor nog niet op temperatuur is blijft de thermostaat gesloten en gaat het koelwater gelijk weer naar buiten via de uitlaat.

Omdat de motor zich onder de waterlijn bevindt kan door heveling koelwater via de uitlaatpoort (A) de cylinder binnenstromen. Dit wordt voorkomen door een beluchter (B). De beluchter bevindt zich minimaal 40cm boven het waterniveau.

inlet valve

Water strainer

Bij de kraan (links) is waar de koelinlaat aan de buitenkant is gesitueerd. De inlaat is vastgezet met epoxy en glasdoek. De inlaatschoep aan de buitenkant moet altijd naar achteren wijzen, anders zou het water door de snelheid van de boot naar binnen geperstt worden, terwijl de motor niet draait. daardoor kan de motor vollopen.
De wierpot (rechts) heeft een transparante deksel waardoor inspectie wordt vergemakkelijkt. Het schoonmaken van het filter neemt ca 30 seconden in beslag. Door het grote actieve oppervlak hoeft het filter zelden te worden gereinigd. Volgens de fabrikant moet het filter boven de waterlijn worden geplaatst. Echter, wanneer het deksel niet volledig luchtdicht is kan lucht worden aangezogen door de waterpomp. Dit kan oververhitting van de motor veroorzaken. Daarom adviseert de motorfabrikant om het filter onder de waterlijn te plaatsen. En dat is wat ik heb gedaan, je moet de boel toch regelmatig inspecteren !

transparent cover on waterstrainer

cooling pump

Zoals bij het menselijke hart is er geen circulatie wanneer de waterpomp stopt. Daarom moet hij in perfecte conditie worden gehouden. Een rubber impeller achter het ronde deksel pompt het water naar het cylinderhuis. Gedurende de winter opslag moet de impeller worden geinspecteerd en apart opgeborgen worden in een dikke laag vaseline. Als er geen slijtage zichtbaar is kan hij het volgende seizoen weer gebruikt worden. Vergeet nooit om de water inlaat kraan te openen voor de motor gestart wordt, anders zal de impeller binnen een paar seconden verbranden.

thermostat

thermostat

Links een doorsnede en rechts een foto van de thermostaat. Het koelwater stroomt in de motor en wordt daar verhit. Daarna komt het onderin de thermostaat naar binnen. Bij voldoende temperatuur drukt de veer de klep open en kan het water eruit. The thermostaat heeft een vaste openings themperatuur.
Overtollig koelwater stroomt bovenlangs van links --> naar rechts waar het naar de uitlaat wordt afgevoerd.
Bij een open koelsysteem, zoals hierboven afgebeeld, kan het thermostaathuis volzitten met modder. Het is aanbevolen om een door de fabrikant goedgekeurde temperatuurmeter aan te sluiten op de sensor bovenop de Thermostaat. De temperatuurmeter kan in het instrumenten paneel worden ingebouwd en geeft tijdig aan als de motor oververhit raakt.
airvent Uiteindelijk verlaat het koelwater het koelsysteem via de beluchter. Als er geen doorstroming is dan zakt het water omlaag omdat er lucht bijkomt en wordt hevelwerking voorkomen.

Als de motor draait komt er echter water via de ventilatie opening naar buiten en dat moet worden afgevoerd via een aparte opening in de romp.

PS : onlangs schoot het ventilatieslangetje ongemerkt los en had ik binnen no-time dertien emmers koelwater in de boot.
Het verdient aanbeveling om i.p.v. de zwarte plastic slangklemmetjes die worden meegeleverd (zie foto) degelijke metalen slangklemmen te gebruiken zoals die aan de onderkant zitten..

home boot selectie ontwerp fundatie brandstof koeling uitlaat electra motor schroef

© 2000-2016 Saildrive.info The Netherlands

SAILDRIVE.INFO