home boot selectie ontwerp fundatie brandstof koeling uitlaat electra motor schroef

De witte doos onderaan de foto (rechts) is de polyester fundatie die standaard geleverd wordt bij de Saildrive. Door het ronde gat gaat de saildrive via een opening in de bodem van de boot naar buiten. Het banaanvormige gat is een uitsparing voor het waterslot. De afdichting van het buitenwater vindt plaats door een dubbel uitgevoerde rubberen manchet die met een ring en 12 M8 bouten wordt vastgezet op de fundatie.

De fundatie moet goed aansluiten op de romp omdat de krachten van de Saildrive anders niet gelijkmatig worden verdeeld. Het laminaat waarmee de zaak wordt vastgezet kan dan te zwaar belast worden. Mijn advies is om zeer zorgvuldig de maten op te nemen. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van een simpele hardboard mal van de fundatie, waarop ik op een groot aantal meetpunten heb aangebracht. daarop vermeldde ik de gemeten afstand tussen de bovenkant van de mal (die zuiver waterpas dient te staan) en de bodem van de boot waarop het fundament rust.

Voor het overnemen van de maten is gebruik gemaakt van een kartonnen hulpmal (boven). De contouren van de romp van de boot beginnen zich af te tekenen met schilderstape op de fundatie (rechts) . Daarna : zagen maar !

In de boot wordt de fundatie verder pasgemaakt. Met een voelermaat (een stukje dun karton van een pizzadoos volstaat ook) kan je voelen waar de kieren zitten. Waar het kartonnetje vastloopt moet materiaal van de fundatie weggevijld worden. Een houtrasp vliegt er doorheen, dus het pasmaken valt mee. Maar doe het vooral zorgvuldig !!!!
De fundatie wordt met polyester- of epoxyhars en glasdoek op de bodem vastgezet ("gelamineerd"). Het is de bedoeling dat, als de hars is uitgehard, de boot en de fundatie een geheel vormen . Vroeger heb ik een cursus "verwerking van kunststoffen" gevolgd en er is sprake van enige ervaring. Toevallig kende ik echter een echte vakman die de klus voor mij heeft geklaard. Als er ook maar iets mis gaat met de bevestiging van de fundatie aan de boot is het leed niet te overzien. Dit geld overigens voor alle constructieve delen van een polyester boot. Je kan volgens mij dit soort klussen beter uitbesteden aan specialisten met veel ervaring.

Voor het lamineren moet alles goed geschuurd worden. Voor dit klusje komt een boormachine met schuurschijf goed van pas. Wel even een echt stofmasker met koolstoffilter gebruiken !

Na het lamineren een gat in de bodem gezaagd voor de saildrive.

Uiteraard even kijken of de Saildrive past !

Het gat wordt later afgeplakt met een rubber afdichting

Het inbouwen van de motor kan pas als de systemen voor brandstof, uitlaat, bediening en electra en zijn geinstalleerd. Maar eerst het koelsysteem.

home boot selectie ontwerp fundatie brandstof koeling uitlaat electra motor schroef

© 2000-2016 Saildrive.info The Netherlands

SAILDRIVE.INFO