De brug over de Rotte is weinig indrukwekkend, hier met
treinstel 4232. Zevenhuizen, 9 mei 2002.
30xx
+ 3012 op de brug over de Vliet met een posttrein naar Utrecht. Het lage spoor
naar Den Haag is al buiten dienst. Voorburg, 30 augustus 1986.
Bij de aanleg van de spoorlijn Gouda - Den Haag tussen 1868 en 1870 was de
eenvoudige stalen brug over de Rotte bij Zevenhuizen (km 7,963) het grootste
'kunstwerk' met een doorvaartbreedte van 10 meter. Deze brug was niet beweegbaar
en is rond 1980 vervangen door een betonnen brug. Enkele tientallen meters
ten westen van de brug is in 2005 een onderdoorgang voor fietsers en voetgangers
gebouwd.
Draaibruggen werden gemaakt bij Zevenhuizen (km 6,440) en bij Voorburg over
de Vliet, of Trekvliet (km 22.053). Beide hadden een doorvaartbreedte van
5.50 meter. Eerstgenoemde brug is vervangen door een vaste brug; de brug in
Voorburg werd gesloopt na de ingebruikneming van de hoge sporen. In 1896 waren
ook al eens sporen verhoogd in Voorburg, namelijk bij de brug over de Vliet.
Deze kreeg toen een nieuwe, hogere bovenbouw. Bij de halte Bleiswijk, km 9.261,
was een 'wipbrug' (basculebrug) over de boezem naast de Kruisweg. Deze is
in 1927 vervangen door de royalere ophaalbrug.
Nu is de brug niet meer beweegbaar.

Tussen Gouda en Den Haag komen vele bruggen en duikers voor.
De spoorlijn kruist immers een groot aantal poldersloten, boezemwateren en
een enkele rivier. Viaducten en tunneltjes hebben de laatste overwegen vervangen.
Loc
1135 met een wintersporttrein naar Den Haag CS passeert de in aanbouw zijnde
fly-over voor de treinen Den Haag-Gouda bij Moordrecht aansluiting, 17 maart
1991. Eind april 1992 kwam de vrije kruising in dienst.
Voor
de twee spoorlijnen die de Goudse lijn kruisen werden stalen bruggen gebouwd:
in 1907 bij Den Haag SS voor het omhooggebrachte deel van de Oude Lijn (Rotterdam
- Amsterdam via Haarlem) en in 1908 bij Nootdorp voor de elektrische lijn Scheveningen
- Rotterdam Hofplein. Beide bruggen zijn inmiddels vervangen door modernere
exemplaren.
In het kader van het oplossen van knelpunten in de spoorinfrastructuur, werd
het gedeelte tussen Gouda en Moordrecht aansluiting (de aftakking van de lijn
naar Den Haag) in de jaren negentig viersporig gemaakt. De driesporige draaibrug
over de Gouwe werd daarbij vervangen door twee dubbelsporige ophaalbruggen.
De treinen naar Den Haag zaten daardoor die naar Alphen en Rotterdam niet
meer in de weg. Verder kregen de treinen van Den Haag naar Utrecht bij Moordrecht
een eigen viaduct over de lijn Gouda - Rotterdam, waardoor ook hier niet meer
op vertraagde treinen gewacht hoefde te worden. De nieuwe sporen werden in
fasen in gebruik genomen.

Treinstel
747 (trein 540) passeert het viaduct van de Hofpleinlijn over de Goudse lijn
bij Leidschendam, 11 maart 1985. In vergelijking met de vorige foto is er wel
iets veranderd.
Het tracé van de noodbaan is rechts nog te herkennen.
Treinstel 4044 (trein 1735) rijdt nog over het lage spoor
naar Gouda. Moordrecht, 17 maart 1991.
Met
pure menskracht werd de brug over de Vliet 'gedraaid', gezien
uit het zuidoosten. Voorburg, 6 augustus 1979.
Onder
het mom 'wie het kleine niet eert...' een dia van een van de duikers uit de
aanlegperiode. Deze is te vinden tussen Zoetermeer en Bleiswijk; 22 april 2001.
Het
vierde spoor over de hoge Gouwebrug, vooral voor treinen naar Den Haag, is in
dienst gekomen. Het meetrijtuig Jules is de eerste trein. De machinist komt
hier een ICM-treinstel met reclamebeschildering tegen. Gouda, 9 mei 1993.
Een trein in de richting Den Haag (met een loc van de
NS-serie 1600) op de brug over de Vliet in 1927.
Foto: gemeentearchief Voorburg
In
verband met de aanleg van Rijksweg 12 in de jaren dertig, moest ook worden gewerkt
aan de brug over de lijn Gouda - Den Haag voor de Hofpleinlijn (Rotterdam Hofplein
- Den Haag/Scheveningen). Op de voorgrond de tijdelijke gelijkvloerse kruising
met de noodbaan. De stoomtrein die nadert heeft Den Haag als eindbestemming,
12 december 1932.
(Foto J.J.B. Vellekoop/stichting Vekotek, Monster)
Loc
173x nadert in april 1938 de hefbrug over het boezemwater langs de Kruisweg
in Bleiswijk met een stoptrein Gouda - Den Haag SS, bestaande uit een bagagerijtuig
en twee personenrijtuigen.
(Foto W.J. Haarman/Stichting NVBS Railverzamelingen)
Het hsl-viaduct over de A12 en de spoorlijn
Gouda - Den Haag bij Bleiswijk, met Plan T-treinstel 506, op 9 juni
2008.
Bij
het vroegere station Zevenhuizen-Moerkapelle wordt gewerkt aan een onderdoorgang,
die een einde zal maken aan de overwegen in het Noordeinde en de Swanlaweg,
29 september 2011.
In
de herfst van 2011 begon de bouw van een tunneltje in de Vijfde Tochtweg bij
Waddinxveen. De contouren zijn zichtbaar op 24 december. De overwegbomen werken
nog steeds, hoewel de overweg zelf al verwijderd is...

Spoorlijn Gouda - Den Haag