Stations en haltes (1)
HOME

Gouda - Den Haag

 

Zuidplaspolder (km 3,185) - Zpd

Op de plek van de vroegere halte Zuidplaspolder bij de Bredeweg, voorheen Middelweg, wordt op 24 februari 2017 de laatste hand gelegd aan de onderdoorgang die de ahob overnbodig maakt. Treinstel 4240 passeert als intercity naar Enschede.

geopend voor reizigers: 15 december 1909
gesloten voor reizigers: 15 mei 1930 (officieel 15 mei 1931)

In 1920 zijn de perrons verlengd. Ze zijn in 1931 verwijderd. De abri van de halte is mogelijk hergebruikt als schuur (zie NVBS Beeldbank).
De blokpost bij de overweg is op 30 september 1962 buiten dienst gesteld en in maart 1963 gesloopt.

Zevenhuizen-Moerkapelle (km 6,537) - Zhm (Zc)

prent zevenhuizen-m
Een prentbriefkaart van het station Zevenhuizen-Moerkapelle, gezien uit het oosten. Het derde spoor (rechts langs het perron) is nog niet aangelegd. De foto is daarom van voor 1914.

geopend voor reizigers: 1 mei 1870
gesloten voor reizigers: 15 mei 1938
gesloten voor goederen: 22 mei 1966

Het stationsgebouw is ontworpen door A.W. van Erkel. In 1877 zijn abri's geplaatst. In 1914 zijn een losweg, een laad- en losspoor, en een veelading gemaakt. Het stationsgebouw is bij een bombardement op 1 november 1944 zo ernstig beschadigd geraakt, dat het moest worden afgebroken. Het: losspoor is rond 1970 opgebroken.
De schrijfwijze was aanvankelijk Zevenhuizen-Moercapelle. De afkorting was oorspronkelijk Zc. Tussen 1891 en 1921 werd de afkorting Zhm.

loods zevenhuizen
Op de vroegere losweg was op 16 september 1986 deze schuur nog te zien. Inmiddels is ook deze laatste herinnering aan het goederenvervoer verdwenen.

Stations en haltes (2)
Stations en haltes (3)

Begin Gouda-Den Haag

HOME

Het nulpunt van de lijn Gouda - Den Haag ligt bij Moordrecht aansluiting, lijn Gouda - Rotterdam km 35.000.
(Het station Gouda blijft hier buiten beschouwing)

hondekop zhm
Niets wijst hier meer op het vroegere station. Maar de bij vissers geliefde plas op
de voorgrond maakt een plaatje van de 719(+337) als interecity 557 wel aantrekkelijk. Zevenhuizen, 4 oktober 1987.

Bleiswijk-Kruisweg (km 9,271) - Bwk

1612 bleiswijk
Loc 1612 met trein 501 naar Groningen; Bleiswijk, 16 september 1986. Op deze plaats sloot het spoor naar de los- en laadplaats aan.

geopend voor reizigers: 1 oktober 1893
gesloten voor reizigers: 15 mei 1938
geopend voor goederen: 1 oktober 1925
gesloten voor goederen: 3 februari 1969

In 1893 werden perrons gemaakt. In 1894 werd een abri geplaatst. De perrons werden verlengd in 1918-1919. De los- en laadplaats aan de noorzijde van de hoofdsporen is aangelegd in 1925. Bij de entree stonden twee goederenwagens zonder wielen en assen voor de opslag van stukgoed. Het losspoor is per 8 december 1968 opgebroken.

halte bleiswijk
Een trein in de richting Den Haag, van de achterzijde gefotografeerd uit het zuidoosten. Hier zijn de details van de wachtruimte en de brug over het boezemwater langs de Kruisweg goed zichtbaar.
Foto collectie Oudheidkundige Vereniging en Museum Bleiswijk
halte bleiswijk

Het station Bleiswijk-Kruisweg, gezien uit het zuiden. Met woning 7, een armsein en een houten wachtruimte bij de overweg. De perrons lagen aan de zijde van de woning. Vermoedelijk rond 1900.
Foto collectie Oudheidkundige Vereniging en Museum Bleiswijk

kruisweg bleiswijk

Een prentbriefkaart van de overweg bij het voormalige station Bleiswijk uit de jaren vijftig. Woning 7 en het wachthokje zijn verdwenen, maar de goederenwagen bij de losplaats is er nog. De 'wipbrug' uit 1870 is vervangen door een modernere ophaalbrug en Rijksweg 12 is aangelegd. Bovendien is er een post voor de bediening van seinen en de brug gekomen.
Foto collectie Oudheidkundige Vereniging en Museum Bleiswijk

De overwegwachter/stationsbeambte Jan Hogebrug (ong. 27 jaar oud), gefotografeerd in de laatste dagen van het station Zevenhuizen-Moerkapelle, 1938.
Links voor de goederenloods en rechts voor het stationsgebouw (gezien uit het zuiden).

Foto collectie Henk Hogebrug

bleiswijk-kruisweg 1934

Een prachtig overzicht (uit het oosten) van het station met post T en de brug over het boezemwater langs de Kruisweg uit 1934. De foto is gemaakt door Hendrik van der Vliet, die toen werkzaam was op het station. Op de foto rechts heeft hij zich door iemand laten vereeuwigen.
Foto's familiearchief Gerard van der Vliet

Hendrik van der Vliet

Spoorlijn Gouda - Den Haag


 

     

Lansingerland-Zoetermeer (km 11) - station in aanbouw

 
SLT 2649 passeert op 8 december 2016 de plek waar het station Lansingerland-Zoetermeer verrijst, op de grens van beide gemeenten. Links de sporen van de Oosterheemlijn, die straks op een viaduct boven het NS-station eindigen.
   

open voor reizigers: naar verwachting december 2018

De officiële eerste paal voor het station Lansingerland-Zoetermeer (in de ontwerpfase aangeduid als 'Bleizo', de beginletters van Bleiswijk en Zoetermeer) is geslagen op 31 oktober 2016. Lijn 4 van RandstadRail wordt verlengd met een viaduct over de A12 en de spoorlijn. Deze combibrug, met bomen, hagen en gras, maakt een overstap mogelijk op de Sprinters tussen Gouda en Den Haag. Bij het station komen 700 parkeerplaatsen, fietsenstallingen en haltes voor (snel)bussen. Het project moet eind 2018 klaar zijn.
Meer op www.bleizo.nl