(Foto's, correcties en aanvullingen zijn welkom!)
Zevenhuizen-Moerkapelle
De omvang ven het vervoer was in 1963:
De omvang ven het vervoer was in 1964:
Over het vervoer van suikerbieten zijn meer cijfers bekend:
1961 (94), 1962 (47), 1963 (51), 1964 (104), 1965 (94).
Bleiswijk-Kruisweg
De omvang ven het vervoer was in 1967:
De omvang ven het vervoer was in de eerste helft van 1968:
Gelukkig ging het lange tijd wel goed met het goederenvervoer via het op 2 januari 1968 geopende goederenstation Den Haag Binckhorst, zoals blijkt uit een overzicht van het jaar 1969:
Sluitingsdata los- en laadplaatsen Gouda - Den Haag:
In de tv-loze tijd maakte Polygoon veel van dit soort (film)opnamen
voor de bioscopen. Op 14 maart 1938 werd de lens gericht op de aanleg van
Rijksweg 12 bij Voorburg, gezien in de richting Utrecht.
Op de voorgrond de brug over de Vliet. Rechts staat de gasfabriek die in
1912 werd geopend, met een tweeassige kolenwagen bij de transportband naar
de opslagbunker. De elektrificatie van de lijn Gouda - Den Haag is bijna
voltooid; de portalen ogen nog nieuw.
Foto: gemeentearchief Voorburg.
De losplaats van Voorburg in 1950, gezien uit het oosten.
Klanten waren onder meer brandstoffenhandel Eigen Hulp en tegelhandel Koene.
Foto: gemeentearchief Voorburg.
Stoffig werk
De kolen die per spoor (of over het water) werden aangevoerd, volgden een
omslachtige route in de gasfabriek. Na lossing via een transportband kwamen
de kolen in een bunker terecht. Daar werd het zwarte goud in lorries gestort,
die met de hand naar de fabriek werden gesleept. Een kraan hees de lorries
op, waarna de lading opnieuw in een bunker werd gestort.
De kolensjouwers werkten soms 12 uur op een dag in een stoffige omgeving.
'Onaangenaam werk', noemen we dat tegenwoordig.
Bovenstaande pagina uit de goederendienstregeling per 28 mei 1961 is gescand door Hans de Vlaming uit Nieuwerkerk. Hij weet nog meer interessants te vertellen over de bediening van goederenstations rond Gouda:
,,In 1964 was alleen trein 4.6358 nog over. Deze trein vertrok als 4.6329
om 8.53 u. van Rotterdam Noord Goederen (Rtng), was van 9.07 tot 10.41 in
Nieuwerkerk (Nwk) en arriveerde om 10.53 u. in Gouda (Gd), waarna verder als
4.6358 op de Haagse lijn tot Zoetermeer. Vervolgens als 4.6361 non-stop terug
naar Gd en om 16.19 u. als 4.6336 naar Rtng (a.16.43 u.).
In mijn jeugd (periode 1963-1970) reed ik in de schoolvakanties vaak mee op
de loc van 4.6329 als deze te Nwk rangeerde. Soms mocht ik ook zelf rijden,
zoals de laatste trein met loc 2272 op 3 juni 1970. Op dagen dat ik naar school
moest kon ik bij doorkomst van trein 4.6336 altijd wel zien welke loc er 's
morgens op Nwk was geweest. Ik woonde in die tijd zo dicht langs de spoorlijn
dat ik alle loc- en treinstelnummers vanuit de woonkamer kon lezen. Inmiddels
ben ik enkele jaren geleden weer verhuisd, nog steeds met zicht op de spoorlijn,
al wordt dat tegenwoordig door geluidsschermen beperkt. Terwijl ik dit typ,
gaat loc 1723 met een stam dubbeldekkers voorbij in de richting Rotterdam...''
De meeste los- en laadplaatsen in de regio's Gouda en Den Haag werden in de jaren 1963 en 1964 bediend vanuit Rotterdam Noord Goederenstation. Dit overzicht maakt het belang duidelijk dat het kolenvervoer had voor NS. Door de groei van het aardgasnet zou dit snel veranderen. Tien jaar later was de helft van de losplaatsen in deze lijst gesloten wegens het verlies van het kolenvervoer.
(Zie ook goederenvervoer spoorlijn Leiden - Woerden)
x
|
vertrek
|
aankomst
|
vertrek
|
aankomst
|
xStation
|
1963
|
1964
|
1963
|
1964
|
1963
|
1964
|
1963
|
1964
|
1963
|
1964
|
xDen Haag SS |
5891
|
5897
|
328
|
273
|
2914
|
3721
|
154
|
54
|
2495
|
1849
|
xVoorburg |
1563
|
1543
|
180
|
162
|
444
|
622
|
9
|
10
|
930
|
749
|
xLeiden Gdst |
5288
|
4936
|
1125
|
1133
|
1857
|
1863
|
13
|
6
|
2293
|
1934
|
xHazerswoude-K |
317
|
296
|
0
|
8
|
47
|
29
|
0
|
0
|
270
|
259
|
xAlphen a/d Rijn |
2139
|
1931
|
78
|
111
|
571
|
557
|
46
|
10
|
1444
|
1253
|
xZwammerdam |
228
|
168
|
173
|
110
|
2
|
7
|
0
|
1
|
53
|
50
|
xBodegraven |
391
|
310
|
84
|
71
|
71
|
51
|
0
|
0
|
236
|
188
|
xWoerden |
1408
|
1533
|
148
|
154
|
608
|
815
|
6
|
9
|
646
|
555
|
xZoetermeer |
752
|
735
|
142
|
141
|
409
|
426
|
0
|
0
|
201
|
168
|
xBleiswijk-K |
241
|
224
|
52
|
80
|
40
|
40
|
2
|
1
|
147
|
103
|
xZevenhuizen-M |
202
|
257
|
52
|
109
|
82
|
83
|
1
|
1
|
67
|
65
|
xGouda |
3859
|
3356
|
399
|
338
|
1185
|
1206
|
27
|
13
|
2248
|
1799
|
xOudewater |
407
|
344
|
19
|
11
|
68
|
59
|
0
|
2
|
320
|
272
|
xWaddinxveen |
565
|
554
|
30
|
69
|
125
|
146
|
20
|
9
|
390
|
330
|
xBoskoop |
1443
|
1524
|
1037
|
1184
|
122
|
100
|
5
|
5
|
279
|
235
|
xNieuwerkerk |
1044
|
829
|
12
|
9
|
131
|
61
|
2
|
5
|
899
|
754
|
|
Totaal
|
Wagenladingen alg.
|
Kolen
|