Seinstelsels

De Nederlandse Rhijnspoorweg-Maatschappij (NRS) was opgericht met vooral Engels kapitaal. Daarom was het niet vreemd dat het seinwezen van Engelse origine was. Tussen Gouda en Den Haag was een elektrische telegraaf in gebruik, met armseinen bij stations en grotere bruggen. De toegepaste systemen weken af van de technieken die de andere spoorwegmaatschappijen hanteerden. In 1874 was overal bij de NRS blokstelsel ingevoerd.
Na de overname van de NRS-lijnen door de Maatschappij tot Exploitatie van Staatsspoorwegen (SS) in 1890 werd de beveiliging geleidelijk aangepast; tussen 1907 en 1916 gebeurde dat op de lijn Gouda - Den Haag met de invoering van het SS-blokstelsel III.

overzicht blokposten NRS

Op de lijn Gouda - Den Haag begon in mei 1909 een proef met een Engelse voorloper van 'automatische treinbeïnvloeding', dat bestond uit elektrische en mechanische onderdelen. In het midden van het spoor.lag een contactrail, waardoor een bel of fluit in werking gesteld kon worden als de machinist een onveilig sein passeerde. Voor dit systeem 'Great Western' waren de locomotieven 848, 852, 870, 871, 889 (later 874) en 909 van het depot Den Haag aangepast. Ook 18 seinen langs het traject kregen extra voorzieningen. Het experiment is tijdens de Eerste Wereldoorlog afgebroken, waarschijnlijk wegens niet leverbare batterijen.
(Een gedetailleerde beschrijving door R.T. Jongerius is te vinden in het tijdschrijft Op de Rails, mei 1979, pagina 141 t/m 147.)

Modernisering van de beveiliging:

* Zoetermeer Oost - Zuidplaspolder:
op 11 mei 1962 automatisch blokstelsel met lichtseinen voor dubbelspoor (treinen rijden beveiligd rechts).
Posten in Bleiswijk en Zevenhuizen vervielen.
* Zoetermeer Oost - Moordrecht aansluiting:
op 30 september 1962 automatisch blokstelsel voor dubbelspoor (op 29 maart 1963 met mogelijkheid tot beveiligd linkerspoor rijden). Post Zuidplaspolder verviel.
* Zoetermeer Oost - Voorburg:
op 29 maart 1963 automatisch blokstelsel voor dubbelspoor met mogelijkheid tot beveiligd linkerspoor rijden.
* Voorburg - Binckhorst:
op 5 mei 1968 automatisch blokstelsel voor dubbelspoor met mogelijkheid tot beveiligd linkerspoor rijden.
* station Den Haag CS:
op 30 september 1973 NX. ATB op 23 mei 1976 in bedrijf gesteld.
* station Gouda:
op 30 september 1962 NX. ATB in bedrijf op 20 december 1973.
ATB tussen Moordrecht aansluiting en Binckhorst is in dienst gekomen op 18 november1974.

Op 18 november 1990 kwam een computergestuurde beveiliging (Elektronisch Bediendings Post, EBP) in dienst voor het traject Utrecht - Moordrecht aansluiting, die de NX-post in Gouda overbodig maakte.
De bediening en de signalering van de relaisbeveiligingen te Zoetermeer Oost, Binckhorst en post T Den Haag Centraal zijn op 11 februari 2000 overgebracht naar Den Haag Procesleiding en toen omgezet op EBP (Elektronische Bedien Post).

De grens tussen de verkeersleidingsgebieden van Den Haag en Utrecht ligt ten westen van Moordrecht aansluiting (Utrecht bedient nog de overloopwissels Zevenhuizen).

Bronnen:
Op de Rails
- okt/nov/dec 1978. Het seinwezen bij de NRS, pag. 267-273, 303-312, 342-349.
- mei 1979. ATB anno 1900, pag. 141-147.
- december 1980. De beveiligingen bij de Nederlandse Spoorwegen (speciaal nummer).

HOME

Gouda - Den Haag

post T Gouda
De NX-post in Gouda (bij de voormalige locloods) met de 689 en twee hondekop-tweetjes als trein 639 naar Enschede, 17 februari 1983.
NX-tableau Gouda
Post I, gebouwd in 1929, op het emplacement Den Haag SS op de laatste dag: 29 september 1973.
(Foto Oege Kleijne)
Een deel van het tableau in de NX-post Gouda met de aansluiting Moordrecht. Van boven naar beneden:
de lijnen naar Alphen, Den Haag en Rotterdam.
De dia is gemaakt op 17 februari 1983.
post I Den Haag SS
overwegsein Den Haag SS
Het uitrijsein (links) is gedeeltelijk wit in verband met het donkere vlak van de brug op de achtergrond. Zo valt de arm beter op voor de machinist. Het ronde bord met de rand geeft aan dat de overweg geopend is. Den Haag SS, 29 september 1973.
( Foto Oege Kleijne)
rangeersein Den Haag SS
Een 'snoeksein', bedoeld voor rangeer-bewegingen op verbindingsbaan naar HS.
Den Haag SS, 29 september 1973.
( Foto Oege Kleijne)
Een overzicht van de stations en blokseinhuizen tussen
Gouda en Den Haag volgens het dienstreglement van de NRS uit 1877.

Speciale ritten

Begin Gouda-Den Haag

HOME

Spoorlijn Gouda - Den Haag