Vlogo

Zoetermeer extra:
oude losplaats en nieuwe lijn

HOME
 

Deze foto op http://home.kpn.nl/f2hrajhamoen482/g_Gouda-Haaggoed.htm roept bij Jan Innemee, nog steeds werkzaam bij aanleg en onderhoud van rail-infra, veel leuke herinneringen op. Hier zijn reactie met interessante aanvullende informatie (okt. 2014):

,,Op de foto staat een man met bretellen afgebeeld, dat is Raymond Dijkstra. Zijn brommer, een oranje Kaptain Mobylette, staat ernaast. Op die brommer ligt zijn zwarte jas en dito handschoenen en daar bovenop zijn rode helm. Raymond werkte voor NS en wel voor het bouwbureau NS van de Zoetermeerlijn welke in 1975 in aanbouw was. Het telefoonnummer van het bb was 079-167400. Het was gelegen nabij het huidige station Zoetermeer en de halte Driemanspolder. Het hoofd daarvan en belast met dezelfde bouw was ingenieur Dick Vogelenzang.

Op de foto zie je ook twee bokken met loopkatten waarmee spoorstaven van 30 m 1ang van de wagon werden overgeladen op vrachtauto’s om zo verder Zoetermeer in te worden gereden voor de bouw van de lijn. De wagons met spoorstaven staan ernaast. Er zijn heel veel vrachtwagens met spoorstaven door Zoetermeer gereden. Ook een Ks met kleinijzerwerk om de spoorstaven op de dwarsliggers te bevestigen is meegekomen.
De loc heeft een wagon vast welke eerst moest worden weggehaald voordat de wagens met spoorstaven op hun plek konden worden gezet en hij voert het voorgeschreven rangeersein van 1 brandende lamp voor en achter.

Er werd toentertijd in Zoetermeer alvast een begin gemaakt met de bouw, zonder dat er een spooraansluiting met het landelijk spoornet was gerealiseerd. Deze aansluiting werd gemaakt nabij de Veenweg te Leidschendam, wat toen nog een overweg was. Daar werd een wissel ingebracht en achter het wissel ongeveer 20 meter verder een vergrendelde ontsporingstong met nog wat opstellengte voor een kleine werktrein van 60 meter.

Ik zelf heb samen met mijn collega Henk Bosgoed de allereerste trein op de Zoetermeerlijn aangevoerd. Die bestond uit een Sik, een HBI-wagen met dwarsliggers en twee Rs'en met spoorstaven. Henk en ik waren toen beiden werkzaam voor de Sectie wegonderhoud Den Haag van NS en werden gekoppeld aan het Bouwbureau Zoetermeerlijn.
Henk is al met pensioen, ik zelf mag nog een zeven jaar, ben nog steeds werkzaam in de Rail-Infra en woon heden ten dage in de kop van Noord-Holland.''

Terug naar basispagina spoorlijn Gouda-Den Haag