HOME
Tijdens de Eerste Wereldoorlog zijn om militaire redenen zijlijnen van de Vennbahn aangelegd in westelijke richting. Maar eerder waren er al verbindingen gekomen met Stolberg (Rheinland) en met Jünkerath aan de 'Eifelstrecke' Keulen-Trier.
DEEL 5: zijlijnen van de Vennbahn
Vennbahn deel 1
Vennbahn deel 3
Vennbahn deel 2
Stolberg (Rheinland) - Walheim
Klik hier voor de overzichtskaart
Stolberg (Rheinland) Hauptbahnhof
aansluiting Stolberg Hbf
De aansluiting op het emplacement bij Stolberg Hbf, waar de personentreinen naar Stolberg Altstadt kopmaken. Sinds 10 juni 2001 is deze reis weer mogelijk. Op de dag van de foto, 26 mei 2001, werd gewerkt aan de spoorvernieuwing in het kader van de heropening.
Feiten en cijfers
Stolberg (Rheinland) Hammer/Altstadt
stolberg altstadt

Altstadt (Hammer) is nu het eindpunt van de trein uit Heerlen. De bedoeling is dat de rit ooit verdergaat naar Eupen. De foto van de sporen in de richting Walheim is gemaakt op 10 juli 2004.

Breinig
Alleen bij evenementen in Breinig is op het station van die plaats soms een (extra) personentrein te zien. Het gebouw op 8 mei 1988.
station eupen
Raeren
herbesthal
De 106 staat op het nieuwe station van Eupen klaar als stoptrein naar Verviers en verder, 3 september 1984.
Bülingen (Bullange)
perron Bülingen Bullange
Het oorspronkelijke perron van Büllingen aan de noordzijde van het spoor was op 13 juli 1985 nog te zien. Bij de afscheidsexcursie op 7 augustus 2004 (onderste foto) was het verdwenen. De houthandel was de allerlaatste goederenklant (aanvoer van hout uit de haven van Brussel).
Bütgenbach
kolenvervoer Bütgenbach

Het opvallende viaduct bij Bütgenbach was steeds een belangrijke 'fotostop' bij de afscheidsritten. De TSP was op 7 augustus 2004 present met de locs 5307 (TUC) en 1805 (CFL).

De kolenhandelaar in Bütgenbach behoorde tot de laatste goederenklanten van de NMBS. Op de foto de passage van loc 8442, 4 september 1984. In de tijd van de toeristische exploitatie van de lijn was er links een overdekt perron naast een campingterrein.

fotostop Bullange
Weywertz: zie Vennbahn 3)
Honsfeld
Honsfeld (uit oosten)
Het spoor ten oosten van Honsfeld (in de richting Weywertz). Op de achtergrond links lag de halte, waarvan op 13 juli 1985 niets meer was terug te vinden.
Losheimergraben
Lammersdorf dienstgebouw
Kort voor de grens bevond zich het station Lammersdorf, waarvan op 13 juli 1985 nog veel was te zien (blik in de richting Weywertz).
Losheim
Losheim stationsgebouw
De afvoer van hout was het laatste commer- ciële vervoer tussen Losheim en Jünkerath. Op 30 oktober 1999 was een speciale rit met Duitse railbussen georganiseerd om de lijn als hobbyist te kunnen berijden.
Stadtkyll
(Een foto van het station Waimes staat op Vennbahn 3)
Van het vroegere grensstation Masta is niets meer te zien op 13 juli 1985. We kijken in de richting Stavelot.
Born - Vielsalm
Klik hier voor de overzichtskaart
Stadtkyll
viaduct Bütgenbach
Stadtkyll (gezien uit het westen) tijdens een fotostop bij een excursie op 30 oktober 1999.


Opening en sluiting:

Stolberg (Rheinland) - Walheim
- geopend voor reizigers: 15.09.1881 tot Hammer, 21.12.1885 tot Walheim; gesloten voor reizigers: 31.12.1961; heropening voor reizigers op 10.06.2001 tot Stolberg Altstadt (Hammer).
- gesloten voor goederen (deel Hammer-Walheim): 31.05.1991. Heropening gepland voor 2012.

Raeren - Herbesthal
- geopend voor reizigers:
Herbesthal-Eupen op 01.03.1864; Eupen-Raeren: 3 augustus 1887
- gesloten voor reizigers:

29.03.1959; gedeelte Welkenraedt-Eupen heropend op 03.06.1984

- gesloten voor goederen: 1991 (van 2005 tot 2010 in gebruik voor de werkplaats van Rails et Traction in Raeren)

Weywertz - Jünkerath
- geopend voor reizigers:
01.07.1912
- gesloten voor reizigers:
1952
- gesloten voor goederen:1981 (militair vervoer tot 1999). Per 1 juli 2000 beheer door EBM ivm houtvervoer Losheim)
- opbraak:
2004/2006/2008

Waimes - Stavelot
- geopend voor reizigers: 1.12.1885 (tot Malmédy); 4.1.1914
- gesloten voor reizigers:
23.2.1959
- gesloten voor goederen: 18.5.1983 (opnieuw in gebruik 1989-2006)
- opbraak:
2008

Born - Vielsalm
- geopend voor militair gebruik:
eind 1917 of begin 1918
- reizigersvervoer vanaf 28.02.1921 (in WO II alleen Born-Recht)
- na WO II: opbraak, behalve
Vielsalm-Vielsalm Sous Bois. Open voor goederenvervoer tot 1972 (opbraak in 1973)

Sankt-Vith - Gouvy
- geopend voor reizigers: 1918
- gesloten voor reizigers:
18.05.1952
- gesloten voor goederen: 1944-1961 (in etappes)
- opbraak:
1960, 1963

Algemene links staan op:
pagina 4

Van de haltes Ligneuville en Burtonville alsmede het station Recht zijn mij geen afbeeldingen bekend. Ligneuville zou zijn geopend in 1930, de overige en Vielsalm Sous Bois op 28 februari 1921.
Ligneuville, Recht en Burtonville
Vielsalm
Hermanmont
viaduct Hermanmont
Bij de Duitse inval op 10 mei 1940 vernielde het Belgische leger dit viaduct van Hermanmont. Het 260 m lange kunstwerk werd nooit meer hersteld. Nu resteert nog één pijler. (Foto collectie Andreas Schröder)
Krombach (Crombach)
vielsalm
Ten noorden van Vielsalm lieten de Duitsers de lijn uit Born in twee richtingen aansluiten op de lijn Angleur-Gouvy(-Luxemburg). Daarvan geen foto's, wel van het stationsgebouw in Vielsalm met loc 5523 (trein 296) op 13 juli 1985.
Maldange (Maldingen)
maldange
Beho
restanten stationsgebouw beho

Een blik op het vroegere emplacement van Maldange (Maldingen), 5 september 1984.

Tot een een bouwval verworden was het van oorprong Duitse stationsgebouw van Beho op 5 september 1984.

Vennbahn
deel 1

Klik hier voor meer informatie of op Wikipedia
Sankt-Vith: zie Vennbahn 3
Een betonnen viaduct overspant het vroegere stationsemplacement. Krombach, 5 september 1984
plaats station Krombach
Gouvy
auf deutsch
deel 2
deel 3
HOME
deel 4
Vennbahn deel 4
Informatie over de tussenliggende haltes is onder meer te vinden op de site over spoorwegen rond Stolberg.
Breinig
Eupen
Weywertz (Wévercé) - Jünkerath
Klik hier voor de overzichtskaart
Losheimergraben
Meer over deze lijn o.a. op de site van Wikipedia
Born (Zie ook: Vennbahn 3 )
Losheimergraben (grens)
Losheimergraben kort na opbraak
Raeren - Herbesthal
Waimes - Stavelot
Sankt-Vith - Gouvy
viaduct Born
Op de plek van de sporen op het viaduct, gezien in de richting Vielsalm, is een klein natuurgebied ontstaan. Beneden is de lijn naar Waimes te zien (4 september 1984).
Meer over deze lijn o.a. op de sites van
Stefan von der Ruhren
en Wikipedia
Walheim
Klik hier voor de overzichtskaart
walheim 2008
De toestand in Walheim anno 2008: het emplacement is grotendeels opgebroken en een museumorganisatie heeft zich over het complex ontfermd.
viaduct bij breinig
In de Tweede Wereldoorlog is het Falkenbach-viadukt zwaar beschadigd. De noodconstructie uit 1959 is tot op heden te zien (foto: 8 mei 1988).
Herbesthal
Links en rechts zijn dienstwoningen te zien, maar van het stationsgebouw van Herbesthal is niets meer over. Rechts de aftakking naar Eupen, 3 september 1984.
Zie verder o.a. de site van Reinhard Gessen (in het Duits)
station raeren
Het stationsgebouw van Raeren verloochent zijn Duitse oorsprong niet op de regenachtige 4de september 1984.
Halverwege de ingraving tussen Lammersdorf en Losheim lag de grens tussen België en Duitsland, aangegeven met borden (links, 2 mei 1984). Rechts de situatie op 28 juli 2007, net na de opbraak (foto Oege Kleijne).
Klik hier voor de overzichtskaart
stavelot na opbraak
tunnel stavelot
malmédy
Op 4 september 1984 waren de goederenloods, de perronkap en een groot deel van het emplacement van Malmédy nog aanwezig.
km 13
Klik hier voor de overzichtskaart
aftakking van Eifelstrecke
Jünkerath
De aftakking van de lijn naar Losheim en Weywertz (links), gezien vanuit een railbus. Jünkerath/noord, 30 oktober 1999.
Opbraak ter hoogte van de voormalige halte Waimes Centre, 22 mei 2008.
opbraak Waimes Centre
Vanaf de brug bij het station van Gouvy is goed te zien hoe de lijn naar Sankt-Vith eerst naar het noorden liep om met een boog onder de lijn naar Luik door te gaan. Op 5 september 1984 werd het restant van de lijn nog gebuikt als uithaalspoor en als lospunt voor propaangas.
gouvy noordzijde
viaduct bij Maldange
Waimes Centre
Malmédy
Masta
Stavelot
Aan de andere zijde van deze tunnel in Stavelot takte ooit de lijn uit Spa aan (foto van het westelijke portaal, 13 juli 1985). Inmiddels is hier en op het vroegere station het spoor naar Trois-Ponts verdwenen (foto: 23 mei 2008).
Meer over deze lijn o.a. op de sites van Wikipedia
Het viaduct bij Weisten, 5 september 1984. In Neundorf is nog zo'n viaduct aanwezig.

Vennbahn