index  avondfotografie   Dacia  in opdracht  dieren  portretfotografie  reisfotografie  Schalkwijk  sportfotografie   365 dagen   Websites     

 

Frits Hendriks Fotografie   

Dacia  

Mijn foto's

Daciadag 2010

 Doornse Gat

Daciadag 2011

 Doornse Gat

Dacia

Renault Nieuwendijk

Dacia Nederland

Dacia startpagina


  
 Autoweek


 
 Autozine

autozine

 tevredenheid

sonderzoek


  mcv journaal

mcvjournaal

 nieuw


  
Dacia modellen










































































Review:  Dacia Duster   

 21 mei 2010 is de duster mij geleverd door Renault Nieuwendijk  in Hoofddorp. Wat ons opvalt is dat hij stiller is dan de duster waarin wij een proefrit gemaakt hebben, en hij maakt tot de 100 km  ook minder leven dan de Logan die wij hiervoor hadden. Wel is hij wat steviger afgeveerd en lijkt hij wat strakker te sturen. De Logan stond op continentaals en de Duster staat op Michelins. De Duster waar wij de proefrit in maakten stond op Conti’s en deze maakte ook meer lawaai als de Michelins.

 De eerste week dat de wagen in ons bezit was, bleef het gemiddelde verbruik hangen op 11,8ltr /100 km iets waar wij toch wel een beetje van schrokken. De tweede week zakte het verbruik naar 8.3ltr/100km

Dinsdag 1 juni zijn wij met de auto naar Steenwijk geweest, en bleef het verbruik steken op 7.7ltr/100km. Dit is bij lange na niet zo zuinig als wij met onze Logan 1.6 90pk  reden, maar het komt al aardig in de richting van het fabrieks opgegeven gemiddelde. Echter moeten wij wel in ons achterhoofd houden dat wij nog bezig zijn met inrijden, dus niet boven de 110 km per uur geweest zijn.  Wat mij tevens opviel is dat wij richting Steenwijk op de 80km wegen bij een constante snelheid van 80 km op de waarschuwingsborden langs de weg precies 80 km per uur reden. De teller had dus geen afwijking zoals de Logan had. Deze reed bij 80 op de teller slechts  74 km. Misschien verklaart dit deels het hogere toerental bij 120 km /uur

6 juni : Op naar de Daciafandag gehouden in het Doornse Gat te Doorn.  Wederom worden we ingehaald waarna de auto voor ons blijft hangen, echter dit maal komt er ook een camera uit de kast en worden wij al rijdend gefotografeerd. Een ervaring op zich.  Het benzine verbruik loopt nog steeds terug en nu met ruim 600 km op de teller staat het gemiddelde verbruik  over de volledige 600 km op 7.6ltr/100km oftewel ruim 1 op 13 , voorwaar een hele mooie score voor een auto van dit formaat.

Dit was een van de eerst afgeleverde Dusters in Nederland en dit had tot gevolg dat de matten nog niet aanwezig waren, deze worden nog nageleverd.

De Duster hebben wij besteld in de Laureate uitvoering die wij uitgezonderd metalic lak zonder verdere optie genomen hebben. Zelfs de radio hebben wij later door de dealer laten inbouwen, dit spaart namelijk de BPM en voor dat bedrag heb ik spatlappen voor laten monteren.

Voordelen ten opzichte van de Logan:

·         In delen neer te klappen achterbank

·         Grotere buitenspiegels geven meer zicht

·         Stuurt strakker

·         Uiterlijk

Nadelen tov de Logan:

·         Hoger verbruik

·         Iets straffer afgeveerd

 

Half juni 2 weken vakantie dus mooi de mogelijkheid om de Duster eens uit te proberen. Op het programma staat eerst 4 dagen Veluwe, en daarna via Steenwijk door naar Winterberg Sauerland.  De eerste dagen op de Veluwe rijden we met 4 volwassenen en een hond en een volledig volgepakte bagageruimte. Zonder problemen raken we alle bagage inclusief een hondenbench onder het afdekzeiltje kwijt. De wagen rijd op de verharde weg nog steeds comfortabel, het lijkt wel of een volgepakte wagen nog comfortabeler is. De motor heeft kracht zat en wij kunnen lekker meekomen met het verkeer. Op de camping aangekomen zijn de wegen onverhard en zanderig. Ook hier geeft de Duster geen krimp en trekt  vol bepakt moeiteloos door het mulle zand. Helaas blijkt in dit geval de kleur zwart geen goede keuze. Na 4 dagen op de Veluwe vertoeft te hebben brengen wij de familie terug naar Steenwijk en rijden wij zelf door Naar Winterberg. Op de Duitse autobahn houden wij een kruissnelheid aan van 120 km per uur. Wederom valt het ons op dat wij verrassend weinig ingehaald worden. Na een klein oponthoud bereiken wij Messchede waarna wij verder gaan over de zoals wij dat noemen provinciale wegen. Op deze 2 baans wegen met haarspeldbochten voelt de Duster zich geheel in zijn element, en zonder moeite bereiken wij Winterberg. Onderweg worden wij opgebeld door de garage of wij na de vakantie langs willen komen voor een kleine aanpassing in de bedrading, om problemen op termijn te voorkomen. Wij maken een afspraak voor 2 juli, gelijk als wij weer thuis zijn. Op de terugweg maken wij een tussenstop aan de Hennesee, waarna wij s ávonds de thuisreis aanvaarden. Tijdens deze  dagen hebben wij ca 1200 km gereden, deels vol bepakt, deels half bepakt, alle soorten wegen hebben wij gehad, van autobahn provinciale wegen, bergwegen tot zand en grindpaden. Nergens kwamen wij met onze Duster 4X2 voor verrassingen te staan. Het gemiddelde verbruik is niet verder gezakt , maar wij hebben wel harder gereden, ca 120km/u en dat gecombineerd met berg zand grind e.d. is 7.6ltr/100km geen slechte score.

  Test Duster 4x2

Vrijdag 2 juli naar Renault Nieuwendijk in Hoofddorp. De auto gaat bij gelijk naar binnen en voor ik de koffie op heb is hij al weer klaar.

Als de auto zo blijft rijden ben ik dik tevreden en kan ik een ieder een Duster aanraden. Ikzelf gebruik deze auto hoofdzakelijk voor mijn vakanties en mijn hobby, de fotografie, en daar is deze wagen bij uitstek geschikt voor.

 17-09-2010 Op vakantie naar Kirchberg en terug via het Thuringerwoud .

Op de heen weg zijn we gereden via Frankfurt, München, wij reden helaas van file in file. Bij Frankfurt hebben wij noodgedwongen de ABS getest daar wij opeens op een stilstaande file inreden met 120 km/uur. De noodstop werkte prima, de wielen blokkeerden slechts een moment waarna de vertraging met ongeblokkeerde wielen de wagen op tijd tot stilstand bracht. Door al het file leed waren wij gedwongen tot een overnachting even onder München, waarna wij de reis de volgende dag voortzette naar Kirchberg Tirol. De auto rijdt prima en het verbruik op de heenweg lag gemiddeld op 7.6 liter per 100 km. Zoals je kan zien is het verbruik niet verder gezakt. Bij aankomst in Kirchberg de vloeistoffen gecontroleerd. Alles nog steeds prima op peil, totaal gereden km nu 3700. ondervonden problemen geen. na een weekje Kirchberg was het tijd voor de terugreis via Georgetal , waar wij een tussenstop van 5 dagen gepland hadden. Dit was vooral door het hele slechte weer een vermoeiende reis van ca 600 km. Tijdens het rijden leek het of het deurrubber van het voorportier links vocht doorsloeg, echter dit kan ook tijdens het in en uitsappen tijdens de stops ontstaan zijn. Tijdens hevige regenbuien bij stilstand bleef de auto droog zo ook in de wasstraat voordat wij op reis gingen dus wij wachten het af. Mocht het nog voorkomen dan laten wij het portier stellen, zoals wij eerder ook met onze Renault Clio hebben laten doen. Verder is het hogere toerental zoals eerder werd genoemd door mij juist als positief ervaren. Doordat de motor hoger in de toeren ligt kan je de Duster makkelijker rijden. De hele weg heb ik nooit verder terug hoeven schakelen als de 4e versnelling om een berg op te rijden, terwijl het wegrijden op een serieuze heuvel geen probleem vormde. Gewoon een fijne auto met een dito overbrenging die onder alle omstandigheden niet zozeer  snel, maar juist krachtig  en betrouwbaar aanvoelt.

Alle gegevens op rijtje:

  • heerreis gemiddelde snelheid 75 km/u

  • verbruik gem 7.6ltr/100km

  • reistijd door files 14 uur

  • terugreis gemiddelde snelheid 99 km/u     

  • verbruik gem 7.7ltr/100km

  • olieverbruik over 4800 km totaal nihil ( niets bij hoeven vullen)

  • koelvloeistof - remvloeistof - stuurbekrachtigingsvloeistofpeil allen 100 % in orde

  • problemen geen

  • Weggedrag : voorspelbaar

  • Noodstop uitstekend blijft keurig in het spoor en een korte remweg en stond op tijd stil

  • Ondanks de lange heenreis kwamen wij nog fit uit de wagen, comfortabel weggedrag en goede stoelen .

    23 november: winterbeurt laten doen geen bijzonderheden, wel even de koppeling laten stellen want die reageerde iets anders dan in de Logan. Geen verdere lekkage aan de deur geconstateerd dus het zal wel tijdens het in en uitstappen ontstaan zijn. Auto rijdt nog steeds prima en er zijn verder geen bijzonderheden

     

    Half april servicebeurt  uitgevoerd door  Renault Nieuwendijk Hoofddorp geen bijzonderheden kosten 65 Euro.  Op naar de Daciadag in mei ik hoop op mooi weer, zodat er weer enige ervaringen uitgewisseld kunnen worden. Bij mooi weer zal ik weer een foto-impressie van deze dag op de site plaatsen. Voor alle door mij gemaakte opnamen van deze dag geldt: staat U of Uw Dacia op de foto kunt U deze, via deze site,  bij mij opvragen. Het originele foto bestand wordt U dan via de mail kosteloos  toegezonden.

    Onderhoud: regulair onderhoud geen verdere onkoste

    Vakantie voorjaar 2012 : Nauders Oostenrijk met uitstapjes naar Zwitserland en Italie. het Dustertje rijdt prima en wij zijn nog steeds dik tevreden onvoorstelbaar hoe goedkoop hij in de bergen loopt, 7.2 liter/100km het lijkt wel al of hij beter zwaar kan trekken dan hard kan rijden.

     

    Najaar 2012 vakantie naar Leiwen aan de moezel, heenweg via Belgie en Luxemburg gemiddeld verbruik 7.8 liter /1oo km gemiddelde snelheid 100 km/u. Zou de auto zo inruilen voor een nieuw exemplaar, nog steeds 100% tevereden

    Voorjaar 2013: wederom een kleine beurt, met reinigen van de Airco mee minder dan 100 euro, en dat bij de renault dealer. Auto functioneert nog steeds pobleemloos

    Voorjaar 2013 Vakantie Brand Oostenrijk. Wederom geen problemen ondervonden, auto rijdt voortreffelijk

    November 2013 even op de koffie bij Renault Nieuwendijk in Hoofddorp, wat zouden wij terugkrijgen voor onze Daas als wij 'm inruilen op het nieuwe model, na de koffie zijn we het eens het wordt de Duster prestige in donker grijs, nu maar wachten tot deze in week 13 geleverd gaat worden.

     




 
Wat ik U niet wil onthjouden is de onlangs door Pascal Ettinger gepubliceerde video over zijn vakantietrip met zijn Duster. Een video die zeer de moeite waard is om een rustig voor te gaan zitten, mede doordat men de gebaande wegen verlaten heeft en U een mooi zicht krijgt op de natuur.

Eindelijk week 15 de nieuwe duster is geleverd, het was het wachten waard, zodra ik weer vrij ben gaan we m eens lekker uitproberen



lekker toeren (470 km)

afgelopen maandag maar even de nieuwe Duster geprobeerd. Door de drukke werkzaamheden is het er helaas niet eerder van gekomen, dus nu maar even via de A6 naar Emmeloord en dan binnendoor naar Steenwijk. Zoals ook mijn vorige Duster is deze ook niet gestroomlijnd en dat merk je in het brandstofverbruik als je boven de 100 km/u komt. Op de heenweg, windje in de rug en de cruisecontrol op 100km/u en de rest van de reis op 80km/u bleef het brandstofverbruik hangen op 6.6 liter per 100 km. Aan boord heerste er in vergelijk met de vorige Duster een heerlijke rust, en ik zag soms aan de schakelindicator dat ik een verzet hoger moest want het motorgeluid bleef lekker op de achtergrond. Het gevoel in het stuur is een fractie beter dan in de vorige versie, maar nu liggen er Continentaal banden onder en voorheer had ik Michelins,of dit met de bandenkeuze er mee te maken heeft weet ik niet. De stoelen zitten iets beter dan die uit de vorige serie en het interieur ziet er even verzorgder uit, al had de middenconsole wel iets minder kunststof uitstraling kunnen hebben. Op de snelweg bij 100 km/u hoor je vooral het windgeruis door de dakrails voor de rest worden de rijgeluiden goed uit het interieur gefilterd. Verder lijkt de Duster iets straffer geveerd als zijn voorganger zonder dat dit aan het rijcomfort afbreuk doet. Het medianav systeem zit redelijk laag ingebouwd maar de geluidsinstructies zijn zo duidelijk dat je daar goed op kunt rijden zonder dat je doorlopend omlaag moet turen. Verder doet dit systeem zijn werk naar behoren. Alleen de samenwerking tussen het systeem en mijn Samsung telefoon is nog niet goed, het is mijn namelijk nog steeds niet gelukt toegang te krijgen tot het adressenboek. telefoneren gaat overigens wel prima en nagenoeg storingvrij. Het geluid van de installatie is iets minder dan die van de sony die ik in mijn oude Duster had zitten, maar ik kan met de geboden kwaliteit goed leven. Op de boordcomputer zitten een aantal nuttige functies zoals de afgelegde afstand de nog te rijden afstand op de brandstofvoorraad, buitentemperatuur, gemiddeld verbruik e.d.. Echter de functie het actuele verbruik lijkt mij nutteloos, omdat dit zo snel wisselt dat er geen pijl op te trekken is.
De terugweg, de neus in de wind, dan merk je de stroomlijn terug in het verbruik. met de zelfde instellingen liep het verbruik op de terugweg op tot 7.1 liter op 100 km, wat over de hele weg uitkwam op 6.8 ltr/100 km. Niet het door de fabriek opgegeven 6.2 maar toch wel acceptabel als je het afzet tegen mijn vorige Duster waarvan het verbruik bij een rustige rijstijl zat tussen de 7.6 en de 8.1 liter per 100 km. In de komende maanden ga ik de Duster proberen in de Oostenrijkse bergen en ik zal bij terugkomst mijn bevindingen melden

Update, het adressenboek zit inmiddels in mijn medianav, even googlen en dan weet je dat je na het verwijderen van je toestel minimaal 20 minuten moet wachten voordat je m opnieuw installeert, dan pakt hij wel het complete adressenboek

Verrassend (3050 km)

ben onlangs teruggekomen van mijn vakantie in het Oetztal  Oostenrijk en heb de Duster even goed in de bergen geprobeerd. Ik moet zeggen het is me niet tegengevallen. De 1.2 rijdt zuiniger als ik dacht zowel op de autobahn als in de bergen in Oostenrijk Op de avond voor het vertrek de auto afgetankt, wilde de benzinemeter niet meer omhoog en bleef bij een volle tank op 2 streepjes verbruikt staan. Je zal altijd zien niet alle garages dicht, dus maar even Dacia routeservice gebeld voor advies want ik wilde volgens planning om 2:00 uur vertrekken om op tijd op mijn bestemming aan te komen. Nadat mij verzekerd was dat dit geen problemen zou leveren de boardcomputer op 0 gesteld vetrokken.  Omdat de benzinemeter niet naar behoren functioneerde reed ik op het aantal verbruikte liters op de boardcomputer, en deze bleek verbluffend nauwkeurig te werken. Bij 23.2 verbruikte liters kon ik 23 liter bijvullen en plots werkte de meter ook weer naar behoren.

Gaande weg ben ik een aantal positieve zaken  tegengekomen die de vorige versie niet had en toch wel verdomd makkelijk zijn nl:

·         bij het aantikken van de richtingaanwijzer geeft de auto 3 maal richting aan

·        bij het gebruik van de ruitensproeier wist hij automatisch enige slagen

·        cruise control

·        parkeersensoren

·        medianav met een luidruchtige bel als je een flitspaal nadert, hij begint al ca 700 meter voor de paal en geeft ook de afstand aan die je ervoor zit

·        achterruitenwisser gaat automatisch bij het inschakelen van de achteruit bij ingeschakelde voor ruitenwissers

Verder lijkt het wel of deze versie iets zwaarder stuurt dan de vorige, hoefde ik bij de heuvels op de Duitse autobahn niet terug te schakelen  maar liep de auto er op de cruise-control gewoon zijn snelheid vasthoudend zonder te vragen om terug te schakelen door. Vertrok ik nog met een verbruik van 6.7  ltr/100 km zakte dit gaande weg steeds verder weg Op de 50 km wegen in het Oetztal bergje op bergje af en weinig stoplichten zakte het verbruik op de computer naar ruim onder de 6 ltr/100km. Thuis aangekomen de benzinebonnen nagekeken en het totaal verbruikte brandstof opgeteld en dit afgezet tegen de totaal afgelegde afstand kwam  de auto op een gemiddeld verbruik van 6.4 ltr/100 km

de rit in cijfers:

gereden afstand:               2366 km

verbruikte brandstof:          151 liter

gemiddelde snelheid           79 km/u

filetijd:                                   2 uur  20 kilometer voor Keulen

olieverbruik:                          niets

Ervaring: gewoon een goede auto die doet wat je verwacht en niet uitnodigt tot een overdreven sportieve rijstijl, maar wel lekker aan het gas hangt.  Ecomodus niet gebruikt

 Olielekkage 1 september 2014

In de garage ligt er olie onder de auto, iets wat ik de laatste 15 jaar nog niet meegemaakt heb met Renault motoren.  Omdat ik 5 september een korte vakantie in het Zwarte woud gepland had gelijk langs Renault Nieuwendijk in Hoofddorp gereden. In eerste instantie werd er gedacht aan de deksel van de distributieketting want deze pakking was nat en de bouten konden wat vaster. Nadat dit gedaan was en de motor schoon en droog gemaakt was, heb ik de wagen mee naar huis genomen om te kijken of de motor droog bleef. Echter was dit niet het geval en na s' avonds met de camera onder de auto gekropen te zijn bleek het de aansluiting van de olieleiding van de Turbo op het motorblok te wezen. Vervelend was dat de olie niet gelijk op de grond viel maar op het subframe bleef liggen, waardoor de lekkage opgemerkt kon worden omdat de paar druppels op een nagelnieuwe betonvloer goed zichtbaar waren. Nu blijkt toch weer dat ook het peilen van olie met een nieuwe auto zinvol is. Dit euvel is onder garantie gemaakt, en de auto stond op tijd klaar voor mijn vakantie. Goede service van Renault Nieuwendijk in Hoofddorp. Hierna heb ik geen olie meer onder de wagen gevonden en rijdt deze nog steeds voorbeeldig. Wel is het verbruik in de winter iets opgelopen en blijft nu tussen de 6.9 en 7.1 liter op 100 km hangen. Een kanttekening hierbij is wel dat ik momenteel geen grote stukken rijd. Op naar de eerste servicebeurt in april 2015.