Als alle onderdelen zijn gemonteerd is het alleen nog zaak om alle elektrische aansluitingen te maken. Er zijn een paar basis regels waar je je bij elektrische aansluitingen van de lpg installatie moet houden. 

-Alle verbindingen (lees stekkertjes) moeten vonkvrij uitgevoerd worden. Dit betekend in de praktijk dat je stekkers moet gebruiken waarbij de isolatiehuls alle metaal bedekt.

- Het is niet toegestaan om aarde via de koperen LPG leiding te maken.

- De gasafsluiter dient gezekerd te zijn. In ons geval is de hele installatie afgezekerd via een extra zekeringen kastje.

- De elektrische voeding van de tank afsluiters moet weg vallen als de motor afslaat. (hiervoor het veiligheids relais)

Het veiligheids relais geeft 1,5 seconde spanning op de lpg afsluiters en laat dan de spanning wegvallen indien er geen inductie van de bobine komt. Je kan dit ook oplossen door een zogenoemde vacuüm schakelaar. Deze schakelaar maakt verbinding als er op de aansluiting gezogen wordt door bijvoorbeeld het inlaat spruitstuk.  

Maar goed hieronder een schema hoe het in principe uitziet. Kwestie van draden trekken en stekkertjes insteken.

 

 

 

       

       

        

       

Verbindingen met de draden van de indicator en lpg afsluiters worden gesoldeerd en dan met krimpkous afgewerkt.

Het veiligheids relais is geplaatst achter de keuze schakelaar in de cabine zodat er geen water aan kan komen. 

        

De keuze schakelaar met daarnaast nog een 12 volt aansluiting voor bijvoorbeeld een navigatie apparaat. Alles gevoed door een omvormer.

               

De omvormer van 6 naar 12 volt. geplakt tegen het schutbord. Daar de gehele installatie van onze GMC nog 6 volt is was een omvormer nodig. Deze levert 9 ampère en is dus ruim voldoende voor de LPG installatie en andere 12 volt apparaten. Links het zekering kastje dat de hele 12 volt installatie afzekert.

De gasring deze verdeeld het gas netjes in de carburateur.  Het was even afwachten of de motorkap wel dicht ging. Maar het paste precies. Dus geen gekke dingen hoeven te doen om de lpg in de motor te krijgen.

Nu alle onderdelen op de plaats zitten en zouden moeten werken hebben we de GMC weg gebracht naar het erkende LPG inbouw bedrijf waarmee we al in een vroeg stadium bepaald hebben wat mogelijk is. R & R service in Geulle heeft de onderdelen geleverd en de laatste fijn tuning gedaan. Mede dankzij hun kennis en kunde loopt onze GMC als een zonnetje op LPG.

Mede dankzij R & R service een geslaagde ombouw: Mannen bedankt.

       

Nadat de mannen van R & R de LPG installatie gecontroleerd hebben en afgesteld was hun tip om de stel schroef van de gas toevoer op te meten. Zo weet je als de motor begint te haperen de uitgangspositie van de goed afgestelde verhoudingen. Mocht er onverhoopt iets veranderen bewust of per ongeluk kan je door de maat van de stelschroef te meten weer de goede verhouding terugvinden.

Index

Deel 1

Deel 3