RONALD en TRIX EXPRESS
|
aangeboden
STE-info
evenementen formulieren
gezocht
home
knutselen links
onderdelen
vragen
forum |
HANDLEIDING
PRIVACY
VERKLARING |
|
|
Even een goed bericht!
De van de clubdagen bekende Arie Bax is na een langdurig
ziekbed (Corona) samen met zijn vrouw herstellende in
een revalidatiecentrum.
Wij wensen hen alle sterkte! |
|
IIn aanvulling op een artikel in
het laatst verschenen Magazine is het volgende filmpje
wel leuk.
Zie
HIER

Even naar beneden scrollen.
|
Heden bereikte ons het droevige bericht dat John
Hopkinson vandaag 2 januari 2021 is overleden.
De heer Hopkinson was in de TTR-wereld een zeer bekend
persoon voor wat betreft het restaureren van
lakbeschadigingen.
Wij wensen de familie alle sterkte! |
|
De TTRCA-bijeenkomst eind maart in Middleton Cheney is
i.v.m. Corona afgelast.
We kunnen slechts hopen dat de clubdag van de Stichting
Trix Express wel doorgang kan vinden. |
|
 |
|
Hoe was 2020 ook al weer?

Foto Helmut Genge. |
|
En wat brengt 2021?!

Foto Manfred Hottum |
|
We missen hem nog steeds:
de locdokter.
 |
|
Even een herinnering voor de enkeling die de contributie
nog niet automatisch overmaakt.
Het is nu tijd om uw contributie te voldoen.
De bijdrage bedraagt voor Nederland: € 19,00;
voor buitenland: € 27,00.
Alvast bedankt. |
|
De museumwagon voor 2021 is bekend.
TRIX H0 24721.
 |
|
Reparatie bruine BLS
 |
|
GELUKKIG NIEUWJAARS WENSEN VAN
GERRIT BLOEMENDAL

KERSTGROET VAN PIETER WOLTERS
HIER
UWE KREGEL
 |
|
Om de donkere dagen enigszins door te komen, enige leuke
filmpjes.
Geen Trix Express.
HIER en
HIER |
|
HET MAGAZINE KOMT ER AAN!!!!!!
De Duitsers
hebben hem al. |
|
Een laat Sinterklaascadeau
 |
|
Laatst bracht Wim van Driel mij een bezoek.
Hij zag dat bij mij de treinen na het sein op groen niet
direct vertrokken.
Wim heeft dit ook op zijn baan nu toegepast en er een
filmpje van gemaakt.
U ziet dat
HIER. |
|
Zondag gaan de TRIX EXPRESS-rijders weer verder!
 |
|
IG VERRASSING

TRIX EXPRESS WAGON
92027
|
|
|
VERRASSINGS-stoomlocomotief serie 1
de stoere, sterke Belgische koning
TRIX H0 25480
 |
|
Gezocht 2 remweerstanden.
Gerrit Blonk
uw reactie 0187-603045 |
|
Wat Joop Engels zo onderweg al
niet tegen kan komen.
 |
|
Wie nog mooie treinenvideo's wil zien?
Kijk eens
HIER
(met dank aan Adrie Brem) |
|
Beste TRIXers,
Mijn eigen treinentafel is
uitgerust met een centrale minleiding onder de tafel,
waarop alle wisselstroom-aansluitingen zoals lampjes, de
watermolen en andere attributen hun stroom kunnen
terugvoeren naar de transformator. In de tijd dat de
tafel door mijn vader gebouwd werd waren er alleen
5599-trafo’s op het systeem aangesloten. Het systeem
heeft altijd perfect gefunctioneerd.
Door uitbreiding van de scenery op
mijn baan is er in de loop der jaren behoefte gekomen
aan meer stroomvoeding.
Inmiddels zijn er 0,5 Ampère, 1,0
A, 1,8 A, en 3,2 Ampère-voedingen op het systeem
aangesloten (althans, dat is mijn bedoeling).
Enerzijds gaat mijn gedachte uit
dat de minleiding altijd in een gesloten circuit werkt
en dat het dus hoe dan ook zou moeten functioneren.
Anderzijds ben ik bang dat de
zwaardere transformatoren de lichte transformatoren
zullen overbelasten en dus opblazen.
Kan iemand mij vertellen of het
mogelijk is om deze verscheidene transformatoren
allemaal op deze centrale minleiding aan te sluiten?
Bedankt voor jullie reactie en veel
plezier met jullie treinenhobby!
Joop Engels
emailadres:
joopengels@ziggo.nl
, telefoonnummer: 06-218 32 719
|
|
EVEN GENIETEN.
HIER
|
en
HIER |
|

Enig fraai knutselwerk van Arie
Bax. |
|

Heer Saaf maakt prachtige DSM-wagons! |
|
Helaas, helaas, alweer geen gewone clubdag mogelijk.
Gelukkig is er wel onze 2e Virtuele clubdag, te bezoeken
via pc en telefoon op internet.
www.youtube.com
Als je
zoekt met
"Trix Express 2e Virtuele Clubdag"
vind je alle filmpjes met mooie beelden van anders
verborgen hobbykamers en met wat er zoal te koop is.
Je kunt per telefoon, what'sapp, sms, skype en email
contact maken met de makers van de filmpjes voor vragen,
praatje, onderhandelen en afwikkeling van aankopen.
Datum: Zondag 22 november
Tijd: 11:00 - 16:00 uur
Plaats: Internet www.youtube.com
Zelf filmpje maken en plaatsen: neem even contact op met
Jan Willem Leguit;
j.w.leguit@online.nl,
bel 06-21571565
Als je zelf wilt plaatsen;
Youtube leidt je eenvoudig door alle stappen. Vergeet
niet het filmpje “publiek” te zetten.
|
|
Info.
Naar aannleiding van de
informaties over Benelux treinstellen op de website
Uit voorrraad leverbaar in
Trix Express uitvoering.
Nieuw in doos.
Piko nummers:
57570 Blauw
NMBS
57571 Blauw NS
1202
57574 Blauw NMBS
A licht
57575 Blauw NS
1207 A licht
Alle treinstellen zijn
voorzien van 2 dubbele Trix Express-slepers
en Trix Express- wielen
Prijs normaal
€ 209.-
Corona prijs €
209,- min 19 = € 190,-
Zolang er voorraad is.
Verdere Informatie ondre
e-mail;
trixexpress@hetnet.nl=
|
|
Omdat door corona de club- en knutseldagen helaas steeds
niet door kunnen gaan weten de leden niet dat er de
afgelopen maanden de nodige nieuwe dingen door mij zijn
gemaakt en er daarnaast nog het een en ander in
ontwikkeling is.
Dat is zonde voor de actieve knutselaars; juist nu is er
meer tijd dan ooit om aan de hobby te besteden!
Nieuw leverbaar zijn complete ombouw setjes voor de
volgende locs:
E-10, E-40, E50, E112, BLS en V200.
Elke set bestaat uit: nieuwe motor, snaar + snaarwielen,
plus benodigd kleinmateriaal en uitgebreide
ombouwhandleiding.
De rijeigenschappen van loc V221-137 kunnen duidelijk
worden verbeterd met een vliegwiel en snaaraandrijving.
Ook hiervoor is nu een set beschikbaar.
In ontwikkeling zijn ombouwsets met nieuwe krachtiger
motoren voor de locs:
BR01, BR 18/6, BR42, ELD en VT08. Naar verwachting zijn
die met 2-4 weken klaar.
In ontwikkeling zijn verder allerhande alternatieve
oplossingen voor binnenverlichting van wagons en
rijtuigen alsmede voor reparatie van seinen, etc.
Voor navraag, tips en adviezen ben ik altijd bereikbaar
via mijn Email:
john4optics@gmail.com
Kom maar met uw vragen, altijd goed! Vergeet trouwens
niet uw antwoord op de Stammtisch prijsvraag tijdig in
te sturen, de hotelkamer met ‘Reichhaltiges frühstück
staat klaar voor de winnaar.
John Schilperoort
|
|
Het artikel
van Wim Aerts over de Trix ELD 2 heeft mij geïnspireerd
om een oproep te plaatsen op de site van Trix Express.
Als oud machinist ben ik
tegenwoordig vrijwilliger bij de restauratie van de
laatst overgebleven BENELUX hondekop. Bij deze
restauratie komt heel veel kijken en daarom deze oproep.
Wij zoeken vrijwilligers die niet
vies zijn van vuile handen maar wel interesse hebben om
te helpen.
Ook materialen zijn welkom, zoals
boeken, asbakken, banken, bedieningssleutels,
werkplaatsschema’s uit de hoofdwerkplaats Haarlem waar
men toch niks meer mee doet (zolder opruiming) het maakt
niet uit wat het is de vereniging Hondekop 766 en
Benelux 220902 hondekop houdt zich aanbevolen. We kunnen
alles gebruiken wat te maken heeft met de Hondekop
mat.54 en de Benelux hondekop.
Wilt men ons
helpen met het opknappen van de Benelux Hondekop 220902
en/of de groene Hondekop 766 stuur dan een mail naar:
info@mat54.nl.,
de minimale leeftijd is 18 jaar.
De Benelux Hondekop wordt
gerestaureerd in Roosendaal aan de achterzijde van de
locomotievenloods aan de Bosstraat, bijna elk weekend
zijn we aanwezig.
Met vriendelijke groet: René Bogers
|
|
O P G E L E T !
René Bogers maakte ons op het volgende gevaarlijke
probleem attent!!!!!!!! |
Kanttekeningen bij het artikel
“Mijn treintafel” in magazine 35/4
In het overigens leuke en leerzame
artikelen van Jan Willem Leguit over de totstandkoming
van zijn modelbaan wil ik op één aspect toch wel wat
opmerken.
In zijn beschrijving van de voeding
van de scenery op blz. 16 van het magazine, beschrijft
hij dat hij dat een krachtige voeding heeft verkregen
door de wisselstroomuitgangen van de drie voedingen
parallel te schakelen. Hoewel dit op zich wel de
gewenste voedingssterkte geeft wil ik hier wel een
kanttekening bij plaatsen en nog meer een waarschuwing.
Wat is er namelijk aan de hand.
Voor wie het nog niet weet bestaat een transformator
minimaal uit een primaire en een secundaire spoel. In
schema’s als volgt weergegeven.

oud
nieuw
De wisselstroom die door de
primaire spoel gaat levert een wisselend magnetisch veld
op in het blikpakket en dat wisselend magnetisch veld
wekt op zijn beurt een wisselspanning op in de
secundaire spoel. De verhouding tussen het aantal
windingen van de primaire- en de secundaire spoel
bepaalt de mate van spanningstransitie. Standaard bij de
genoemde treinregelaars is de verhouding dan ook 220 :
14 dat wil zeggen om met een primaire spoel met
voldoende windingen om een lage stroomsterkte te houden
en voldoende magnetisch veld op te wekken 880 windingen
nodig is, dan moet de secundaire spoel om 14 volt te
krijgen, 56 windingen hebben. Dit even ter illustratie
van hoe een transformator werkt. Nou doet zich het
fenomeen voor dat een dergelijke transformator ook
andersom kan werken. Als op de spoel met 56 windingen
een wisselspanning van 14 volt wordt gezet, er in de
andere spoel met 880 windingen een spanning van 220 volt
wordt opgewekt.

Weergave uit TED 8 (Fp staat voor
treinregelaar)
Dit is de kern van mijn bezwaar van
het parallel schakelen van transformatoren. Als in een
dergelijke situatie één van de parallel geschakelde
trafo’s op het lichtnet wordt aangesloten, staat op de
polen van de netsteker van de andere trafo(‘s) 220 volt
(tegenwoordig zelfs meer). Dit levert gevaar op voor
elektrocutie. Nooit doen dus!
In
1956 werd hier in de TED nr. 8 al voor dit risico
gewaarschuwd.
Er werd bijgaand schema getoond waarbij de
wisselstroomuitgangen per ongeluk parallel werd
geschakeld via metalen Trix schakelaars.
Een tweede gevaarlijke situatie doet zich voor als de
trafo’s tegengesteld gepoold zijn, dat wil zeggen dat de
uitgaande wisselspanningen in elkaars tegenfase zijn.
Dit is afhankelijk in welke stand de netstekers op het
stroomnet zijn aangesloten. In dat geval ontstaat
namelijk volledige kortsluiting bij beide trafo’s.
Kortom het parallel schakelen van trafo’s wil ik hierbij
ten stelligste afraden.
Ed Kegge
|
|