RONALD en TRIX EXPRESS
 aangeboden      STE-info       evenementen   formulieren       gezocht       home  
knutselen        links       onderdelen      vragen 
           forum
HANDLEIDING                                                                                                                                                     PRIVACY VERKLARING
 

Helaas, helaas, alweer geen gewone clubdag mogelijk.
Gelukkig is er wel onze 2e Virtuele clubdag, te bezoeken via pc en telefoon op internet.
www.youtube.com

Als je zoekt met
"Trix Express 2e Virtuele Clubdag"
vind je alle filmpjes met mooie beelden van anders verborgen hobbykamers en met wat er zoal te koop is. 
Je kunt per telefoon, what'sapp, sms, skype en email contact maken met de makers van de filmpjes voor vragen, praatje, onderhandelen en afwikkeling van aankopen. 
Datum: Zondag 22 november
Tijd:     11:00 - 16:00 uur
Plaats: Internet 
 www.youtube.com
Zelf filmpje maken en plaatsen: neem even contact op met Jan Willem Leguit;
j.w.leguit@online.nl, bel 06-21571565

Als je zelf wilt plaatsen; Youtube leidt je eenvoudig door alle stappen. Vergeet niet het filmpje “publiek” te zetten.

 

Info.

Naar aannleiding van de informaties over Benelux treinstellen op de website

Uit voorrraad leverbaar in Trix Express uitvoering.

Nieuw in doos.

 

Piko nummers:

57570 Blauw  NMBS      

57571 Blauw  NS 1202  

57574 Blauw  NMBS    A  licht

57575 Blauw  NS  1207   A licht

 

Alle treinstellen zijn voorzien van 2 dubbele Trix Express-slepers

en Trix Express- wielen

 

Prijs normaal       € 209.-

Corona prijs   € 209,- min 19 =  € 190,-

Zolang er voorraad is.

Verdere Informatie ondre e-mail;  trixexpress@hetnet.nl=


Omdat door corona de club- en knutseldagen helaas steeds niet door kunnen gaan weten de leden niet dat er de afgelopen maanden de nodige nieuwe dingen door mij zijn gemaakt en er daarnaast nog het een en ander in ontwikkeling is.
Dat is zonde voor de actieve knutselaars; juist nu is er meer tijd dan ooit om aan de hobby te besteden!

Nieuw leverbaar zijn complete ombouw setjes voor de volgende locs:
E-10, E-40, E50, E112, BLS en V200.
Elke set bestaat uit: nieuwe motor, snaar + snaarwielen, plus benodigd kleinmateriaal en uitgebreide ombouwhandleiding.
De rijeigenschappen van loc V221-137 kunnen duidelijk worden verbeterd met een vliegwiel en snaaraandrijving. Ook hiervoor is nu een set beschikbaar.

In ontwikkeling zijn ombouwsets met nieuwe krachtiger motoren voor de locs:
BR01, BR 18/6, BR42, ELD en VT08.  Naar verwachting zijn die met 2-4 weken klaar.

In ontwikkeling zijn verder allerhande alternatieve oplossingen voor binnenverlichting van wagons en rijtuigen alsmede voor reparatie van seinen, etc.

Voor navraag, tips en adviezen ben ik altijd bereikbaar via mijn Email:
john4optics@gmail.com
Kom maar met uw vragen, altijd goed!  Vergeet trouwens niet uw antwoord op de Stammtisch prijsvraag tijdig in te sturen, de hotelkamer met ‘Reichhaltiges frühstück staat klaar voor de winnaar.
John Schilperoort
 

Het artikel van Wim Aerts over de Trix ELD 2 heeft mij geïnspireerd om een oproep te plaatsen op de site van Trix Express.

Als oud machinist ben ik tegenwoordig vrijwilliger bij de restauratie van de laatst overgebleven BENELUX hondekop. Bij deze restauratie komt heel veel kijken en daarom deze oproep.

Wij zoeken vrijwilligers die niet vies zijn van vuile handen maar wel interesse hebben om te helpen.

Ook materialen zijn welkom, zoals boeken, asbakken, banken, bedieningssleutels, werkplaatsschema’s uit de hoofdwerkplaats Haarlem waar men toch niks meer mee doet (zolder opruiming) het maakt niet uit wat het is de vereniging Hondekop 766 en Benelux 220902 hondekop houdt zich aanbevolen. We kunnen alles gebruiken wat te maken heeft met de Hondekop mat.54 en de Benelux hondekop.

Wilt men ons helpen met het opknappen van de Benelux Hondekop 220902 en/of de groene Hondekop 766 stuur dan een mail naar: info@mat54.nl., de minimale leeftijd is 18 jaar.

De Benelux Hondekop wordt gerestaureerd in Roosendaal aan de achterzijde van de locomotievenloods aan de Bosstraat, bijna elk weekend zijn we aanwezig.

Met vriendelijke groet: René Bogers

 
O P G E L E T !
René Bogers maakte ons op het volgende gevaarlijke probleem attent!!!!!!!!

Kanttekeningen bij het artikel “Mijn treintafel” in magazine 35/4

In het overigens leuke en leerzame artikelen van Jan Willem Leguit over de totstandkoming van zijn modelbaan wil ik op één aspect toch wel wat opmerken.

In zijn beschrijving van de voeding van de scenery op blz. 16 van het magazine, beschrijft hij dat hij dat een krachtige voeding heeft verkregen door de wisselstroomuitgangen van de drie voedingen parallel te schakelen. Hoewel dit op zich wel de gewenste voedingssterkte geeft wil ik hier wel een kanttekening bij plaatsen en nog meer een waarschuwing.

Wat is er namelijk aan de hand. Voor wie het nog niet weet bestaat een transformator minimaal uit een primaire en een secundaire spoel. In schema’s als volgt weergegeven.


oud                       nieuw

De wisselstroom die door de primaire spoel gaat levert een wisselend magnetisch veld op in het blikpakket en dat wisselend magnetisch veld wekt op zijn beurt een wisselspanning op in de secundaire spoel. De verhouding tussen het aantal windingen van de primaire- en de secundaire spoel bepaalt de mate van spanningstransitie. Standaard bij de genoemde treinregelaars is de verhouding dan ook 220 : 14 dat wil zeggen om met een primaire spoel met voldoende windingen om een lage stroomsterkte te houden en voldoende magnetisch veld op te wekken 880 windingen nodig is, dan moet de secundaire spoel om 14 volt te krijgen, 56 windingen hebben. Dit even ter illustratie van hoe een transformator werkt. Nou doet zich het fenomeen voor dat een dergelijke transformator ook andersom kan werken. Als op de spoel met 56 windingen een wisselspanning van 14 volt wordt gezet, er in de andere spoel met 880 windingen een spanning van 220 volt wordt opgewekt.


Weergave uit TED 8 (Fp  staat voor treinregelaar)

Dit is de kern van mijn bezwaar van het parallel schakelen van transformatoren. Als in een dergelijke situatie één van de parallel geschakelde trafo’s op het lichtnet wordt aangesloten, staat op de polen van de netsteker van de andere trafo(‘s) 220 volt (tegenwoordig zelfs meer). Dit levert gevaar op voor elektrocutie. Nooit doen dus!


 

In 1956 werd hier in de TED nr. 8 al voor dit risico  gewaarschuwd.
Er werd bijgaand schema getoond waarbij de wisselstroomuitgangen per ongeluk parallel werd geschakeld via metalen Trix schakelaars.

 

 

 

 

 


Een tweede gevaarlijke situatie doet zich voor als de trafo’s tegengesteld gepoold zijn, dat wil zeggen dat de uitgaande wisselspanningen in elkaars tegenfase zijn. Dit is afhankelijk in welke stand de netstekers op het stroomnet zijn aangesloten. In dat geval ontstaat namelijk volledige kortsluiting bij beide trafo’s. Kortom het parallel schakelen van trafo’s wil ik hierbij ten stelligste afraden.

Ed Kegge