aangeboden    bulletin     clubinfo         evenementen         gezocht       home  
knutselen        links         Neuheiten         onderdelen      vragen           


 7-3-13
Afgelopen zaterdag heb ik op de clubdag een alleraardigste rangeerloc V36 gekocht. Liep ter plekke goed en "blij als een kind". Thuis gekomen meteen een proefbaantje uitgelegd en wat schetst mijn verbazing? Na een tiental perfecte rondjes stopte hij ineens. Na twee seconden ging hij uit zichzelf ook verder en na één ronde op dezelfde plek weer een stop van 2 seconden en zo telkens door. Wat kan hier in vredesnaam de oorzaak van zijn? Oververhitting? Oplossing?
Wander Bod (1439)
antwoord
3
Hoi Wander.
Hoewel laat, reageer ik toch nog even op jouw vraag, omdat het probleem nog niet als opgelost staat gemeld. 
Ik las jouw probleem betreffende een V-36, die na een aantal rondjes dienst weigert. 
Ik ga er vanuit, dat je zelf reeds het probleem van trafo kortsluiting hebt onderzocht door meerdere trafo's te proberen. 
Als dat zo is en het probleem blijft zich toch voordoen, dan is jouw probleem vergelijkbaar met een probleem wat ik zelf ooit heb gehad met een E-50. 
Ook deze loc stopte er soms abrupt mee, de ene keer na 2 rondjes, maar soms ook na een half uur rijden.
Na lang zoeken ben ik achter de oorzaak gekomen. 
Als ik de kap van de loc demonteerde leek alles goed , maar toen ik goed keek bleek het draadje wat aan een van de verlichtingslampjes
zit precies tegen de plus aansluiting van het lampje te liggen, 
waardoor ook de verlichting normaal brandde. 
Het draadje zat echter niet goed vast en door trilling van het rijden maakte het draadje na enige tijd sluiting en stopte de loc. 
Op een of andere manier kwam het draadje na enige seconden weer in de "goede" stand terug en reed de loc weer verder.
Ik hoop, dat dit wellicht de oplossing voor jouw probleem kan zijn als het nog bestaat.
Groeten,
Guus Dijkman (1360)


antwoord
2
Hallo Wander,
Ik heb je verhaal over de V36 gelezen. Eerst 10 rondjes en dan stop, vervolgens steeds minder rondjes en telkens een stop van korte duur begrijp ik.
Het lijkt op de thermische beveiliging van de transformator. Het zou kunnen dat de V36 een lichte kortsluiting heeft. Als je start met een koude trafo kan het na 10 ronden voldoende warm geworden zijn voor de beveiliging. Vervolgens gaat dat steeds sneller.
Als je rijdt met de "grote groene trafo" moet de rechter rode lamp gaan branden. Heb je daar toevallig op gelet?
Jan van der Slik.(117)


antwoord
1

Dag Wander, 
Ik denk dat het niet heel veel met het locje te maken heeft. Dat loopt wellicht wat stroef. Maar rijden stoppen en dan weer rijden heeft meestal alles te maken met een trafo die te warm wordt. Dat kan heel gemakkelijk gebeuren met een kleine trafo zoals een oude rode of gele. De remedie is om een grotere trafo te gebruiken en wellicht een druppeltje olie (en niet meer dan dat!) aan het locje te besteden. 
M.vr.gr. Charles de Vilder (426)

   
  Uw antwoord kunt u zenden naar trixexpress@planet.nl
   
HOOFDPAGINA