aangeboden    bulletin     clubinfo         evenementen         gezocht       home  
knutselen        links         Neuheiten         onderdelen      vragen           


 10-9-13
Ik heb diverse impulscontacten, bij sommige locs een goede impuls bij andere bijna niet [oa de BR54], snelheid speelt ook een rol.
Regelmatig middenslepers vervangen maar het probleempje blijft.
Misschien weet iemand een oplossing

Dick Beutick (lid 1304)
10-1-14 Ik zou liever geen olie gebruiken. Het wordt een smeerboel en indien de olie op de wielen komt (en dat komt hij omdat bij wissels de slepers over de railstaven slepen) heb je op den duur bij de locs geen enkele trekkracht meer. Bovendien wordt het probleem alleen maar erger. Nieuwe sleepcontacten kunnen het probleem ook nog eens versterken. Omdat de ronding van de sleper nog perfect is, is er een klein contactvlak met de middenrail en juist nog minder met het impulscontact. Een klein beetje buigen van het sleepcontact is vaak de remedie, maar niet meer dan een mm of twee, losgenomen van de loc bijbuigen. Ook kun je proberen juist een iets afgesleten sleper te gebruiken. Maak ook het impulscontact goed schoon, omdat het soms een verzamelplaats is van zwarte gunk afkomstig van de zijkanten van de middenslepers die weinig contact met de middenrail hebben maar op wissels juist een goed contact met de railstaven in de wissels, daar komt die zwarte gunk vandaan. Let ook op het relais zelf, is dat goed " bij de les " en reageert het voldoende snel of blijft het hangen doordat het stroef loopt? Indien dat het geval is, beslist geen olie gebruiken maar wat grafietpoeder. Verwijder eventueel roest ook, dat zorgt vaak voor het stroef schuiven. Een ietwat dure oplossing, maar je zou alle plastic wielen kunnen vervangen door metalen wielen. Aan de plastic wielen vormt zich die zwarte vervuiling die nou juist door olie, vet en stof aan het plastic blijft kleven. Wees spaarzaam met het tandwielvet, de tandwielen zullen dit eventueel overtollige vet zonder probleem precies op de middenrail afwerpen.
Wim Koekebacker (don. 848)



10-10-13
Bij impulscontacten is het raadzaam om een goede wisselstroomaansluiting te hebben in de buurt van het impulscontact.
Ook de achterste sleper moet voldoende contact maken met de middenrail.
Probeer ook eens de stand van het impulscontact in de lengterichting enigszins te
wijzigen door b.v. een dun stukje hout van een lucifer tussen de biels en het contact te plaatsen. Het hoeft maar een millimeter of 2 te zijn!  Bij voorkeur het voorste gedeelte iets "liften".
P. van Sassen (don. 370).


11-9-13
Hallo Dick,
Ik het verleden heb ik dat ook gehad.
Een beetje olie op de slepers van de locs en op het contact.
Dit verbeterd de stroomafname en voorkomt snelle slijtage van de slepers.
Door er te snel over het contact te rijden is de tijd te kort om een relais te schakelen.
Het is verstandig om hier een pulsversterker te gebruiken.
Wob Lamberst (don. 552).
   
  Uw antwoord kunt u zenden naar trixexpress@planet.nl
   
HOOFDPAGINA