aangeboden    bulletin     clubinfo         evenementen         gezocht       home  
knutselen        links         Neuheiten         onderdelen      vragen           


17-05-15

We weten allemaal(?) dat een sein eerst op veilig gezet gaat worden als de te berijden wissels allemaal goed liggen.
Weet iemand hoe je deze synchronisatie bewerkstelligt?

Wubbolt Veldhuis (lidnummer 941)

antwoord
(3)

Beste Wubbolt,
 ik heb voor deze situaties een schakelwals gemaakt. En uiteraard meerdere schakelwalsen. Ik ben een deel van  mijn baan (diorama) aan het beveiligen zodat ik met twee maal drie treinen tegelijk kan rijden zonder er naar om te kijken, want ze mogen elkaar niet van de baan rijden. Ik heb dit eerst geprobeerd met alleen relais en zolang er maar een trein rond rijdt, werkt dat uitstekend. Maar zodra er meerdere treinen gaan rijden was de zekerheid niet meer gewaarborgd. Dan werd er wel eens een relais over geslagen. Want bij elke seinpaal hoort ook een rem- en optrekmodule (ROM) en een relais dat moet voorkomen dat als de trein binnen een bepaalde afstand van de seinpaal is gekomen die op ROOD staat en de trein aan het afremmen is naar snelheid twee (2) of een (1), en de voorliggende trein dit sein op groen zet dat dan ineens de trein weer snelheid vier (4) gaat rijden, met gevolg dat alle passagiers ergens achter in de wagon liggen op een hoop. Dus om de zekerheid te waarborgen ben ik gaan nadenken om dit probleem op te lossen en ben dus op een schakelwals uitgekomen. Mede ge´nspireerd op de vijftiger jaren waar de wissels en seinen een voor een werden verzet via omzethandels (oude seinhuizen) die met ijzeren draden verbonden waren. Met dit systeem kun je veel meer seinen en wissels bedienen omdat het dan stuk voor stuk gaat en je kunt de volgorde van schakelen zelf van tevoren bepalen. Ook met dit systeem kun je meerdere stroomsoorten via deze wals aan. B.V. ik heb hier op zitten 12 volt gelijkstroom voor bediening van eigen schakelrelais + 14 volt wisselstroom (Trix Express) voor het verzetten van wissels + 16 volt wisselstroom Viessmann voor het bedienen van de seinpalen en de relais voor de be´nvloeding van de treinen loop.
Ik hoop hiermee voor u een bijdrage te hebben geleverd om uw probleem op te lossen. Zijn er nog vragen dan ben ik gaarne bereid om u meer uitleg te verschaffen.
I
k nodig u dan ook uit om een keertje `s-Hertogenbosch aan te doen, wat overigens ook al de moeite waard zal zijn!!!
Dit geld ook voor alle andere leden van de Triix Express Club. Uiteraard na telefonisch overleg.
P.A.Tak  (Cees Tak) Lidnr. 238
Achter het Vuurstaal 1 `s-Hertogenbosch 073 6135454

antwoord
(2)
 

Naar aanleiding van de vraag over het schakelen van wissels en seinen  denk ik dat de situatie niet duidelijk genoeg is om een schakel schema op te kunnen stellen  

Mij zijn in ieder geval een aantal punten mij niet duidelijk namelijk :

1e om hoeveel treinen gaat het

2e van welke sporen komen de treinen aan

3e naar welke sporen vertrekken de treinen

4e moeten er treinen gelijktijdig vetrekken en of aankomen

5e welke wissels moeten er eerst worden gesteld alvorens de seinen op veilig worden gesteld

6e  moet dit via de schakelaars plaatsvinden of door de treinen zelf.

7e de plaats van de seinen

8e waar moeten de treinen stil staan.

 

Wellicht kan de vrager eens contact met mij opnemen om een en ander te verduidelijken.

 

Met vriendelijke groet

 

Ron Zijlma, Andijk (lidnr. 345) 

antwoord
(1)
Beste Wubbolt,zonder heel erg in detail te gaan:
Ik nummer even de wissels van links naar rechts: 1,2,3,4,5. Nrs 2 en 3 en 4 en 5 noem ik "gepaard": deze moet je altijd tegelijk omzetten, dat kan je doen door deze wissels op ÚÚn schakelaar aan te sluiten: ze gaan dan tegelijk op afbuigen of rechtdoor. De seinen staan op de afgetakte sporen en natuurlijk niet tussen twee gepaarde wissels in.
Bij gebruik van armseinen: deze bevatten zelf een schakeling voor rijstroomonderbreking bij onveilige stand.
Op de schakelaar voor gepaarde wissels kan je ook armseinen aansluiten die op  dezelfde manier tegelijk omgezet worden (even proberen of de schakelstroom voldoende is).
Bij gebruik van lichtseinen gebruik je een relais die je op de wisselschakelaar aansluit. Het relais zet de kleur van de lichtseinen om en onderbreekt bij rood sein eventueel de rijstroom . 
Bij afbuigen gaan de relevante seinen tegelijk op onveilig/rood; bij rechtdoor op veilig/groen.
Hetzelfde kan je natuurlijk doen met wissel 1. Als dit een meegebogen wissel is, bevat deze zelf een schakeling waarbij de rijstroom in de aftakkingen kan worden onderbroken.
Als je  drukknopschakelaars (6595) gebruikt om de wissels om te zetten, kan je hiermee ook rijstroomonderbreking bewerkstelligen. De blanko aansluitklemmen (naast de gele en groene klem) zijn namelijk aangelegd als permanente aan/uit schakelaar.
Met deze aanwijzingen en een beetje puzzelen en raadplegen van de "Ratgeber" zou je er uit kunnen komen. Lukt dit niet, dan moet je nog maar even contact met mij opnemen.
vriendelijke groeten,
Jan Willem (lidnr. 365)

 
  Uw antwoord kunt u zenden naar trixexpress@planet.nl
   
HOOFDPAGINA