Hopelijk weet u zich welkom
in een leefruimte
die van en voor ons allen  is
want het gaat

Over Geloof

 en dus ook over
hoop

uiteindelijk om
liefde

drie mogelijkheden die we gekregen hebben

om gelukkig te zijn.

 

 

Het betreft voornamelijk documenten die zijn ontstaan
in onze Martinusparochie in Epe
en die graag ter beschikking worden gesteld aan anderen in het

Boek over Geloof

in de hoop dat zij zich thuis (gaan) voelen in die leefruimte.

 

Introductie boek

             

Had nooit kunnen denken dat het er ooit van zou komen, en dan toch! Ook nog nu, met geloof en kerk in een crisis - vaste én vruchtbare Grond gezocht.

De volwassenencatechese en de bijbelkoers die in onze parochie vanaf 1981 zijn ontstaan en gegroeid, werden vanaf 2000 op internet gezet: www.overgeloof.info. Toen dat klaar was zijn er overwegingen voor de liturgie van de zon- en feestdagen bijgekomen. Dat duurde zes jaar omdat de liturgiecyclus drie jaren telt (A, B, C) en iedere twee weken een overweging werd toegevoegd. Alle teksten werden regelmatig verbeterd en aangevuld en eind 2008 moest e.e.a. goed genoeg zijn. Toch bleek het bloed weer te kruipen; een suggestie van een van mijn vroegere hoog­leraren - nadat hij de eerste hoofdstukken van de Volwassenencatechese had gelezen - nl. dat ik eigenlijk een boek schreef, is blijven hangen en dan gebeurt het toch; het boek van de paus was de laatste zet: de catechetische lading van de site "Over Geloof" staat nu in het "Boek over Geloof".

Het boek telt drie delen: geloofsleer, liturgie&sacramenten en inleiding op de bijbel. Zij zijn bedoeld respectievelijk als grond voor, vieren van en aanleiding tot spiritualiteit. Het gaat in ons geloof om geestelijk Leven, spiritu­aliteit, maar het is wel zo goed als die een deugdelijke basis heeft, de beleving ervan een gemeen­schappelijke 'ruimte' kent en wordt gevoed binnen een lange traditie. Geen enkele andere stroming of gods­dienst kent zo'n lange traditie in spiritualiteit, die ca. 30 eeuwen geleden is begonnen.

Het is geen boek dat je even doorneemt, niet echt laagdrempelig. Maar het is vast de moeite waard, net als ons geloof. Het heeft -evenals de site had- een ontstaans­lijn van woord en weerwoord, vraag en antwoord, verbeteringen en aan­vullingen en heeft dus vele mede-auteurs: allen die hebben meegedaan aan de Volwassenen­catechese en/of de Bijbelkoers hebben gelopen. De eerste telde zeven groepen, de tweede vier.

 

Zodoende moge het 'ademen' in een - mag ik zeggen? - vertrouwde sfeer. Er werd niet opgelegd, maar aangeboden, gezocht en gevonden. We zijn vooraan begonnen, bij de mens, die een bepaald vermogen heeft.

Niettemin ben ik de auteur en de verantwoordelijke, ga dan ook vragen niet uit de weg, stel ze ook, wind er niet altijd doekjes om, soms duidelijk, zo nodig onconventioneel, zelfs onorthodox, maar zoek op de eerste plaats geestelijk Leven, 'Leven naar mijn Schepper toe'. Dat blijft nieuw en ver­nieuwend, dat leeft; je doet het niet als enige wel zelf, gewild, uniek en in goed gezelschap. 'Nieuw' is altijd nodig maar ik denk nog nooit zo als nu.

 

Ben er blij om dat een zoon van onze vermeldenswaardige parochiane, Doortje Brands z.g., dit boek uitgeeft, vanaf december 2009, samen met eega. Eigenlijk is het begonnen in 1979 met catechese voor jongeren. Toen zei een bezorgde grootvader in de kerk tegen me: "God zegene u, mijnheer Goris", omdat ik zijn kleinzoon 'godsdienstles' gaf. Nooit kunnen denken dat die zegen zo - mag ik zeggen? - werd vervuld, voltooid. Moge hij gedijen.

Nu, begin 2012, lijkt het mij 'de gunstige tijd' ervoor, zo niet hoog tijd, als ik paus Benedictus goed versta.

Piet Goris

 

De foto stond ook in de krant dus toch maar:

Dateer van eind 1929; eenvoudig echt­genoot, zesvoudig vader en zevenvoudig grootvader. In 1990 afgestudeerd aan de KTU in gods­dienst­psychologie met liturgie en praktische theologie als bijvakken, hetgeen vooral in de twee pastorloze tijdvakken, die we in onze onvolprezen Martinusparochie in Epe beleefden, wel zo goed uitkwam. Ben na 26 jaar als vrijwilliger in pastorale zorg, catechese, liturgie en oecumene actief te zijn geweest in 1999 uit het parochiegewoel gestapt en heb daarna de onrust op internet uitgeleefd, hetgeen dit tot gevolg had. Meer introductie en correspondentie.

 

Het boek is verkrijgbaar in de boekwinkel of bij Uitgeverij Gelderland in Epe, ISBNnr. 978-90-813591-2-2. Het telt 352 pagina's, gebonden, harde linnen kaft met omslag, mooi FSC-papier, prettige druk en een leeslintje! Wanneer u het boek bij Uitgeverij Gelderland in Epe bestelt, kunt u dit doen via de webshop op www.uitgeverijgelderland.nl. voor € 25,= franco thuis. U kunt het boek ook telefonisch bestellen en afhalen (0578 – 629061 of via). U betaalt dan uiteraard geen verzendkosten.

In België kan men € 25,= storten op rek.nr. KBC-rekening  419 – 9025631 – 03 op naam van Aerts Paulina, Goirleweg 2  2382 Ravels Poppel. Franco thuis.

Bij het boek hoort een inlegvel met introductie, een addendum en een corrigenda. Als dat niet is toegevoegd, gelieve een exemplaar te vragen aan de auteur. Er zijn ook nog andere - inclusief addendum en corrigenda - ter beschikking die kunnen worden afgedrukt.

 

Inhoudsopgave

Deel 1  Over geloofsleer

Vooraf

1 Het Religieuze   leesclub

- Het doel: de mens als wezen met geestelijke vermogens - Hoe te benaderen? - Wezenlijke aspecten: het transcendente, het verhevene, het mysterieuze, het heilige - Symboliek en Ritueel om het heilige te realiseren - Samenvatting; religieuze ervaring

2 GODsdienst

- Waagstuk: het gaat niet om een vrijblijvende vraag - De vraag: naar wat we GOD noemen -  Antwoorden van de eerste twee groepen en de 6e groep - En antwoorden op weerwoorden -  Bijbelse beel­den: antwoorden van 2000 jaar en ouder - Een beetje ordenen voor de duidelijkheid m.b.v. een schema en m.b.v. een nadere karakterisering - Godsdienst: een 'definitie' als bij het religieuze - Even toespitsen: 'bestaan', Schepper, Naam 

3 Openbaring

- Begrip: wat verstaan we onder openbaring?  -  Door het transcendentiescherm heen: het komt van buitenaf  Þ - Impressie:  Þ  en kan bij ons binnenkomen - De inhoud: wat zit in de open­baring? - Over het ontstaan van de Schrift: waar gebeurde dat? - En wij nu: Gaat openbaring nog door?  Mistige brij?

4 Geloof

- Om te beginnen (het gaat nog steeds niet om

de inhoud) - Misverstanden, halve waarheden -  Het is maar een weet (dan snap je het) - Wat is geloven niet? (moet je toch even weten) - Wat geloven wel is - 'In' = 'dat + nog wat' - Geloof en wetenschap - Nog meer toespitsen - De trits 'Het religieuze-geloof-godsdienst' - Een kijk op jezelf, jouw zelf; geloofservaring

 

 

5 Jezus

- Wij tekenen hem (vaak verkeerd) - Waarvan kennen we Hem? - Waar kwam hij vandaan? -  Het getuigenis over Jezus van Zijn tijdgenoten -  Wat staat er nog meer over Jezus in de Schrift? -  Jezus: god én mens - En wij nu? - 7 Jezus, Maria, Jozef ! - Nog eens: en wij nu? Inwoning - N.T.-teksten over de maagdelijke geboorte

6 Verrijzenis

- Nietes-welles - De bedoeling - Hij is verrezen, op de derde dag, volgens de Schriften - Verrij­zenis: geloof én ervaring - Wat is leeg? - Samenvatting

7 Verlossing

- Alles of niets: wat hebben we aan verrijzenis? -  Het probleem (niet typisch religieus/godsdienstig)  - Verlossing (wel typisch godsdienstig) - De rol van Jezus in de verlossing  

8 De H.Geest

- Eigenlijk zou - Verkenning vooral in O.T. -Uitbreiding in het N.T. - Doopsel-Eucharistie-Vormsel - Wat is de Geest? - Eénmakende liefde

9 Kerk

- Punt van uitgang - Vorming en uitbreiding -  Vastleggen wat Kerk is: canon, apostolische succes­sie, geloofsbelijdenis - Wat niet een­voudig vast ligt: een, heilig, katholiek, apostolisch - Wat is Kerk?

10 Eucharistie

- Identificatiepunt - Blokkeringen - Het laatste Avondmaal - Het Lichaam van Christus - Wat

is Eucharistie? - Beleving van de Eucharistie

11 Zonde - bekering

- Inleiding - Wat zit in 'keer'? - Verkondiging van de bekering - Twee verschillende heilslijnen - Zonde, schuld, vergeving (5x 'Ja maaar'), ver­zoening - Spijt, berouw - Boete, verzoe­ning - Heer, heb medelijden - Geweten - Vrije wil

 

12 Gebed

- Inleiding - Wát gebed is te benaderen met: Zijn hart verheffen tot God - Joodse gnostiek spreekt van een 'kristal' - Hiermee komen we op het ter­rein van de meditatie - Wat er aan je gebeurt - Hoe onder­houden we die relatie? - Een pastoraal-psycholo­gisch zijstapje aangaande offer

13 Sacramenten

- Heil - Gemeenschap - Hoe werkt een sacra­ment? -  Zeven - Noodzaak - Het teken, tekenende, het 'zienlijke', het symbool - Het betekende; het 'onzien­lijke' - De sacramenten afzonderlijk

14  Diaconie

- Sluitstuk - Caritas - Diaconie:  begrip, aanpak, inhoud - De basis voor diaconie- Meer dan offers -  Een beetje ethiek: regels als basis, principes van handelen, geen vrije wil?

15 Feesten

- Existentieel - Weekcyclus - wat met '7' samen­hangt  - Jaarcyclus

 

 

Deel 2  Liturgie & Sacramenten

1 Wat is liturgie?

2 Rond het doopsel

3 Eerste Eucharistie

4 Vormsel

5 Huwelijk

6 Woord- en Communieviering

7 Het Eucharistisch Gebed

8 Avondwakes

 

 

Deel 3  Over de bijbel

1 Bijbelse Begrippen: getallensymboliek, gerechtigheid, reinheid, uitverkiezing

2 Inleiding Bijbel: de boeken, ontstaan, taal, canon, voorbeeldteksten   

3 Wonderen: onder meer als a-natuurlijk, als teken

         

Duidelijk moge zijn dat het boek typisch is gericht op catechese, onderricht in de leer van de kerk, en niet op kritiek op de kerk, die ik ook heb. Het wil een hanteerbaar positief boek zijn met de bedoeling dat we eerst het eens zijn om hetgeen waar we het over eens zijn. Van daaruit is kritiek vruchtbaarder te verwerken en op te nemen; dan denk je ook wel eens: "in de hemel zien we wel wie gelijk heeft". Discussie kan via deze site openlijk worden gevoerd; inzending hierheen.

Confrontatie ben ik uit de weg gegaan om een kans te bieden aan nog meer eenheid. Seksuele moraal is samen met kritiek op de leiding wel het grootste struikelblok; ze komen in het boek niet of nauwelijks aan de orde maar wel in de CD bij het boek. De kans is groot dat het doornemen van de teksten in groepsverband, zoals wij deden, meer beleving, verwerking, 'samen', oproept. Ook daarom is bij het boek een CD verkrijgbaar.

 

Een paar extra teksten, rechtstreeks over te nemen van de site (desgewenst kunt u de artikelen ook krijgen als aangehecht document aan een antwoordmail aan u van mijn kant), geven een nadere, meer wetenschappelijke verantwoording over de betreffende onderwerpen die voor het boek te ver gaat; ze staan ook op de CD. Het gaat om geloofszaken die niet meteen confrontatie (hoeven) op (te) roepen maar wel cruciaal zijn voor geloofsbeleving, spiritualiteit:

- Cruciaal: de beleving van de Eucharistie. Het beoogt een authentieke uitvoering van de Eucharistie opdat de inspirerende en geïnspireerde be-leving van de gelovige een kans krijgt, het beoogt deel aanbieden en Deel krijgen, aan het verlangen naar geestelijk Leven te be-antwoorden. Als ooit, dan nu. Een kort uittreksel ervan inzake het ceremonieel is Te be-leven .

Summary  Crucial: Perception of the Eucharist.

- Liever anders. Over de maagdelijke geboorte. We hoeven onze kennis niet meer opzij te zetten en kunnen met inzicht het mysterie van de incarnatie de mooiste en doeltreffendste plek geven die het toekomt.  Een kort uittreksel ervan is Geboren uit de maagd Maria.

Summary  ex Maria virgine .

Op 17 december 2012 verscheen de Nederlandse vertaling van de proloog van het Boek "Jezus van Nazareth" van Joseph Ratzinger, Benedictus XVI. Ik heb mijn commentaar daarop inzake de maagdelijke geboorte aan het artikel op het eind ervan toegevoegd. Daarin komt ook de verrijzenis aan de orde, die ik in Wat is leeg? zo benader dat ook hierin de natuur intact blijft; een ingreep is niet nodig – met excuses aan Karl Barth. Maar, als het graf nou wel leeg is?

My comment on the third book of Benedictus XVI in English text.

- Natuurwet binnen het kader van het huwelijk n.a.v. de enquête over huwelijk en gezin voor de betreffende synode in Rome  2014-2015.

  Natural Law within the frame of the marriage.

en een korter artikel over het geldig ontbinden van een geldig gesloten kerkelijk huwelijk.

and a shorter article about dissolving marriage: Legal Divorce.

und ein kurzes Artikel betreffs Auflösung einer Ehe: Gültige Ehescheidung.

- Kritiek 2015 De mijns inziens voornaamste oorzaken van de teruggang van de kerk. Een vervolg op eerdere kritiek (2010). Bevat onder meer samenvattingen van boven genoemde onderwerpen, inclusief homoseksualiteit en stelt schuldgevoel aan de orde.

                   

 - Overzichten Bijbelboeken en Rabbijnse literatuur

 

Bij het boek is een CD verkrijgbaar

alleen via de originele bon op de binnenflap van de omslag. Aan die CD (of stick) is het verlof verbonden voor een beperkte vermenigvuldiging t.b.v. gespreksgroepen of werkgroepen e.d., doorgaans binnen een gemeente of parochie, dus - laten we zeggen - circa vijf maal. U bestelt de CD persoonlijk en u belooft dat u haar zelf beheert en die beperking in acht neemt. De bon geldt dus alleen voor degene die het boek koopt of binnen een werkverband direct bij de koop is betrokken. De prijs van de CD is € 14,= franco thuis, voor Europa € 15,=. De inhoud van de CD is veel uitgebreider dan die van het boek zoals uit de onderstaande inhoudsopgave moge blijken.

 

 

Inhoudsopgave van de CD

Algemene inleiding

          Boek over Geloof

Zoals boven aangegeven

De CD bevat de tekst van het boek op een A4 blad maar het formaat van de tekst is hetzelfde zodat rondom een ruime marge ontstaat. De tekst van het boek is hier en daar bijgewerkt en aangevuld onder andere met een heikel punt inzake het vijfde onderwerp: ex Maria Virgine. "Liever anders" gaat nog dieper.

 

        Bijbelkoers  

1 Inleiding    5 Profeten                9 Brieven algemeen + Galaten

2 Genesis      6 Psalmen               10 Romeinen

3 Exodus       7 N.T. Algemeen     11 Johannes-evangelie

4 Wetsblok    8 Matteüs-evangelie         

 

          Mappen

Werkmap Avondwakes       

Werkmap Doopsel                                               

Map Eucharistisch Gebed

Map Eerste Eucharistie

Map Boetevieringen Advent en 40 dagentijd, Goede Vrijdagviering met kinderen

Het Communiegebed van het Rijk dat komen moet             

Het Meditatieve Communiegebed

Cruciaal: de beleving van de Eucharistie

Liever anders. Over de maagdelijke geboorte

Natuurwet -  Wat God heeft verbonden

Homoseksualiteit

Kritiek 2010

- Zie ik ga iets nieuws beginnen: o.m. kritiek op de leiding, wijze van geloven, seksuele moraal

- teleurstelling

- Rome

Kritiek 2015 

 

Overwegingen

Overwegingen voor de zondagen van jaar A, B, en C en de vaste feestdagen   

 

           

De frontafbeelding

 

 

 

                OVER


                                   

   GELOOF

Geloofsleer reikt mij geloofsgegevens aan en geloofsbeleving laat mij, daarmee op weg gaande, hun waar­den ervaren: in mijn geloofszicht bezie ik mezelf, mijn leven en alles om me heen. Daarin sta ik voor mijn Schepper, zelf, in mijn uppie, op blote voeten, en hoef niets te camoufleren. Kan alleen maar ontvangen, doen en danken - met anderen: naar God toe leven.

In de Algemene inleiding staat hoe geloof mij naar deze front­afbeelding van de disc laat kijken. Moederlijk en vaderlijk erbarmen staan bovenaan. Ik wou het u aan­bieden in de hoop dat ook u zich in dat erbarmen welkom weet en het ervaart.

 

Op een apart spoor:

 

een aanbod in alle bescheidenheid en met de nodige schroom:

 

"Zal ik het dan toch maar zeggen?"

 

 

 

In de engelenbak

is plaats voor iedereen ook niet engelen of als je niet in engelen gelooft of niet durft.

De bedoeling is een gespreksruimte waar je een gewoon, 'vragend' gesprek kunt voeren

over onderwerpen die in het nieuws zijn en te maken hebben met geloof(shouding)

of vragen, ideeën over geloofszaken, levenshouding, ideaal, zingeving, teleurstelling, kennis

en noem maar op wat ook met geloof, levenshouding te maken heeft.

 

Binnen zonder kloppen

 

 

Leesclub van het "Boek over geloof"

Degenen die het boek hebben kunnen meedoen aan een gedachtenwisseling over de onderwerpen ervan (zie inhoudsopgave),

een leesclub op internet met vragen, commentaar, kritiek, ervaringen.

Het is de bedoeling om systematisch de onderwerpen door te nemen in blokken met een variërend tempo

opdat kennis toeneemt en een bodem wordt gelegd voor geloofsbeleving.

De opzet is in principe 'onderricht', vrijblijvend, zoals het boek ook is bedoeld, aan nieuwsgierigheid tegemoetkomen.

Maar de kans dat geloofsbeleving ook hier op tafel komt is nog groter; of je daarin meegaat is aan jou.

Als lid van de club neem je het op je om mee te doen

en telkens  te laten merken aan de andere leden dat je het betreffende onderwerp hebt doorgenomen,

 ook als je geen inbreng hebt – denkt te hebben, want daarvoor is juist het onderlinge contact.

Dan kan er iets groeien - het is geen leesboek.

Het boek is weliswaar katholiek maar aangezien we dezelfde geloofsbelijdenis hebben kunnen ook protestanten er vast mee overweg.

Pas bij 'kerk' en dus sacramenten, ambt en liturgie lopen we uit elkaar maar kunnen we best van elkaar leren.

 

Lezen

 

 

 

 

Proloog

 

Wat is dat toch dat de mens naar de sterren wil reiken? Waarom zoekt hij omhoog? Waarom wil hij "Reiken naar oneindigheid"?

In Egypte heb ik gezien hoe die mensen toentertijd in een sfeer van hemel plus aarde leefden, die volgens hun mythologie in oorsprong één waren. Dat één zijn hebben zij voortgezet. Farao begon bij zijn troonsbestijging al met het laten bouwen van zijn piramide. Ik heb gezien hoe die net als kerktorens naar de hemel wijzen. In de tempel van Luxor zijn we even gaan zitten om te kijken naar de tempelzuilen, hoe zij -hoger dan de palmen- naar de hemel reiken. Waarom zo hoog?

Naar onbeperktheid?

Het meest ontroerende vond ik in het graf van Toet-anch-Amon: de afbeeldingen op de wanden gaven verschillende fases van zijn gang naar de 'onderwereld' en de laatste fase is dat hij de dodengod Osiris omhelst. Daar zitten bepaalde visies in besloten, maar is zo iets gedropt per parachute uit de hemel of per E-mail ?

Mensen hebben zo durven en kunnen denken.

Het zal je maar gegeven zijn.

Ik heb in mijn leven wel musea bezocht en kunst gezien maar ik moest tot in Jakarta gaan om ineens -dat heb je typisch in een ongewone situatie- te zien hoe mensen worstelden met het verhevene. Ik zag een 'gegeven' moment  in mijn verbeelding kleine Aziatische handwerkers moeite doen met hun gereedschap om dat verhevene kunstig tot uitdrukking brengen. Dat was de eerste keer dat ik in een museum ontroerd was; dat gaat verder dan het artistieke, dan de kunst.

Als dat niet in hen zit, de mens eigen is, waar komt het dan vandaan?

Als het wel in de mens ligt, hoe komt hij er dan aan?

Hoe komt de mens?

En hoe kan het dat die soldaat in een loopgraaf midden in de rotzooi ineens God ziet, die hij niet kende, en tegen Hem begint te praten?

En waarom redt een ander met gevaar voor eigen leven een kameraad?

Is er dan een meer? Waarom zijn we tegen onrecht?

Is rechtvaardigheid alleen maar een nuttig overlevingsprincipe?

Ontleen ik mijn bestaan aan mezelf? Kom ik niet ergens vandaan? Leef ik uiteindelijk alleen om door te geven aan anderen , die ook doorgeven?

Nergens heen?

Of naar het mooiste toe dat mensen kennen, dat wij hebben gekregen: liefde?

Maar dan dus niet-eindigende Allesomvattende  Liefde?

Waar ik zelf in beland.

Verwaaien antwoorden in de wind?

 

We kunnen over Geloof, Hoop en Liefde praten als we er van uitgaan dat een mens een wezen is dat

 met twee benen op de grond staat,

met zijn hoofd 'over de wolken heen' reikt

en een hart heeft dat die twee bij elkaar houdt,

als rede-wezen die vraag erkent en opneemt.
We beginnen vooraan en dan ontdekken we wel of/hoe we

Geloven-Hopen-Beminnen.

 

 

 

Inlegvel

Addendum en corrigendum

 

Addendum:

Wakker gemaakt door een eenvoudige vraag kwam ik tot de conclusie dat de consecratie in 'Eucharistie' er wat bekaaid vanaf is gekomen - het nut van eenvoud. Daarom de volgende aanvulling voor pagina 156: de alinea "De consequentie is evenwel … " zij:

De consequentie is evenwel dat de slotdoxologie eigenlijk meer ter zake van Eucharistie is dan de consecratie, die onevenredig veel aandacht heeft gekregen. Dat klinkt hard, maar als je dat in de gaten hebt, ga je zien dat door het beschouwen van de consecratie als het sacrament men daarmee het sacrament laat 'dood' lopen, het stopt. Dan is 'het' gebeurd (terwijl het "Doet dit" pas gebeurt/culmineert bij de slotdoxologie plus communie). Met als gevolg dat de priester op het altaar 'het' doet bij de consecratie, de gelovigen daar geen deel aan hebben en dus het sacrament niet be-leven. Er is een afstand tussen het altaar en het volk. Ook met als gevolg dat volgens de voorschriften alleen de priester het Eucharistisch Gebed bidt en de gelovigen mogen acclameren, terwijl er juist een verbondenheid tot uitdrukking moet komen; de Gemeenschap van Jezus Christus viert.

Misschien is het verhelderend te bedenken dat symbolen als chrisma en water apart worden gewijd, vóór de viering, en brood en wijn gedurende de viering omdat ze 'er in zitten' via de opzet van de instelling. Jezus deed zo binnen dat kader en zei dat wij het ook zo moeten doen. Je kunt dus niet zo als bij de andere sacramenten spreken van toediening.

Dit sacrament bevat twee bewegingen, we danken (de Vader) met wat we (van Christus) krijgen. In dat "we" zijn de gelovige, de priester en Jezus Christus verbonden, werken we samen, zijn priesterlijk volk. Met de wijding, heiliging, van brood en wijn is het niet gedaan, zij moeten door die drie 'acteurs' als blijk van definitief zich gezegend weten, als maximaal dankaanbod en als onweerstaanbaar smeekgebed worden geheven, aangeboden, zoals Jezus in zijn 'Eucharistisch Gebed' deed (blz.261). De consecratie duidt dus de kwaliteit van het aanbieden, dat wezenlijk in het heffen ligt.

Het is dan ook zaak dat de priester de consecratiewoorden niet expliciet over brood en wijn gebogen uitspreekt maar ze "in persona Christi" richt tot de Gemeenschap zó als Jezus deed. Zo is Hij weer doende. Dat is 'in actu' tegenwoordigstellend, in een rite. Dan is ook Jezus’ maximale aanbod, het kruisoffer, weer tegenwoordig waaraan - krachtens doopsel + vormsel - de aanwezige Gemeenschap deel heeft,

 

 

zijn priesterlijk volk, dat zijn actuele aandeel, "ons offer", de priester in handen geeft, wiens Dienst in ons algemeen priesterschap is geworteld. "ons offer" omdat het geen offer van individuen betreft maar van de vierende Gemeenschap. Deze is "door Hem en met Hem en in Hem" doende als zij -uitgenodigd door zijn "Doet dit"- haar doxologie verricht. Als de priester bij de consecratiewoorden het Lichaam/Bloed toont aan, richt naar de Gemeenschap, kan het verschil met de rituele heffing van het sacrament bij de doxologie duidelijk worden.

Zijn we nog niet klaar want er is een epiclese over de dank aanbiedende Gemeenschap maar ook een over de gaven, die geheven én genuttigd moeten worden: het ter communie gaan is de rite met als de duidende woorden "Het Lichaam/Bloed van Christus", gebaseerd op Zíjn uitnodiging "Neemt en eet hiervan/drinkt hieruit". De basis hiervoor is zijn "Dit is immers mijn Lichaam/Bloed". Dat is 'in materia' tegenwoordigstellend, statisch. De consecratie duidt dus ook de kwaliteit van de gaven.

Zo stelt zij Christus' tegenwoordigheid en werkzaamheid centraal maar zij behelst niet het hele sacrament.

Drieluik – binnenkant  (de voorkant zij aan u)

"Doet dit ..." houdt een dubbel ritueel in: het aanbieden, heffen, van Brood en Beker als dankoffer en vervolgens de nuttiging, éénwording met Hem, die ons in zijn goddelijke natuur binnenleidt. Zo zijn er drie elementen: Aanbieder, Offer en Eénmaker, verweven met 'via Hem en met Hem en in Hem … '. Zo houdt "In Hem" ook in dat Hij in mij is.

Een in geloof gegrond beeld dat de zegen wordt ontvangen via die, het dankaanbod geheven in die en het smeekgebed opgedragen met die aan het kruis vastgenagelde handen: "daarin is zijn Kracht verborgen" tot heil - kan het beter?  (Hab 3,4)

Tweemaal goddelijk aanbod: het heilsaanbod aan ons van de Vader, Die ons zijn Zoon heeft gezonden met als hoogtepunt onze éenwording met Hem, en het dankaanbod aan de Vader van de Zoon, de Kerk, zijn Lichaam.

"Hoe de viering van de Eucharistie … "enz.

Dat "Er is veel meer over te zeggen" slechts deels gebeurt in "Het Eucharistisch Gebed", zal u wel duidelijk  zijn.

25 maart 2011 - 8 december 2012

Terug naar de tekst

 

Corrigenda

blz. 223

Het Chanoekafeest, 25 December, heeft connecties met een verhaal over de tempel. Toen de getrouwe  Makkabeeën (circa 160 v.Chr.) de tempel hadden heroverd op de heersers die het niet zo nauw namen met de eigen Joodse traditie, moest deze worden gereinigd en opnieuw worden ingewijd. Maar er was niet genoeg olie om de zeven olielampen van de omvergegooide Menora te laten branden totdat weer nieuwe, reine olie was 'uitgezakt' uit een net met olijven. Ze hadden maar één verzegeld flesje gevonden, genoeg voor één dag. Toch gebeurde het wonder: het bleek genoeg voor acht dagen. Dus een lichtfeest met verlossingsmotief. Later is uit het thuis vieren van de herinwijding de huidige Chanoeka ontstaan, acht armen plus een voor een aparte aansteekkaars, de 'dienaar'. Zie Getallensymboliek.

Verwar deze 8 +1-armige kaarsenkandelaar niet met de 7-armige, de Menora, die in 70 bij de verwoesting van de tempel door de Romeinen werd 'gered' en in Rome als buit in de triomftocht meegedragen. En verdween.

 

 

blz. 96

Jezus kan duizend keer geleefd hebben, als hij gewoon dood was gegaan en dood gebleven, had hij zijn leer niet waar gemaakt namelijk dat hij zou verrijzen, zou leven na de dood. Dat is een wezenlijk punt van ons geloof zoals Paulus zegt. Ook Petrus stelt dat er een nieuwe getuige van de verrijzenis (in plaats van Judas) moet komen (Hand 1,22) en hij belijdt voor het sanhedrin het 'in Jezus opstaan uit de doden'; verrijzenis geldt dan ook voor diens volgelingen. Maar het haakt ook in op het verlangen naar een eeuwig leven dat altijd in ieder mens leeft. De dodencultus bestaat al lang en de mythologie hanteert een vage, schimmige voortzetting van het aarde-leven in de 'onderwereld' maar ook herleving, denk aan de Egyptische god Osiris, en cyclische ideeën, denk aan de Griekse Persephone, een vegetatie­godin, die in de winter stierf (in de onderwereld was) en in de lente zich weer manifesteerde.

Wat voelen we vooral bij een begrafenis/crematie aan? We willen niet 'afschaffen' - menselijk leven is meer waard. En zeker zo belangrijk: het betreft de zin van ons leven: stopt het of gaat het verder?

 

Terug naar de tekst

 

 

Summary  Eucharist

In the crisis in the catholic church one element offers hope: the quest for spirituality. An original property of the human being is his "reaching for infinity", 'the religious', that has marks such as the transcendence, the sublime, the mysterious, the sacred or the holy - all some vague terms because they are hard to define due to their transcendental character, nevertheless obviously experienced. This property should be used in order to reach the authentic experience of belief in the Eucharist, authentic Spirituality.

The core is that the believers have their own contribution to the offer and are real participants to the sacrament. The community celebrates its sacrament. The sacrament is studied and its rites are analyzed. Proposals are made, misunderstandings of present perceptions are mentioned and objections are made against the current realisation.

Willingness to teach, to learn and to consider is necessary to preserve The Church, The Body of Christ. Going about with the holy is a human own way.

Back to the text

 

Summary  Virginal Birth

Nowadays, understanding the Virginal Birth in a biological sense, like the catechisms of the Catholic Church does, hampers the believer's intimate life towards God, his faith, even though that is the goal of the incarnation stories of Luke and Matthew. The article shows why the first believers needed these stories and we do not. It opposes a biological reading of the Virginal Birth because this does not honour the human nature of Mary nor of her Son, nor the significance of Joseph's fatherhood in handing down the promise to Abraham. Jesus was as human as we are without any unnatural difference and we are human in the same way as He is/was. So our human nature is fit for being connected to the divine nature just as his nature already was from the moment of his conception.

Our salvation is real and complete because of his complete being human without any 'Yes, but…', our being child of God is -so to say- ready and a Spirituality is offered on the basis that the mystery of incarnation was never so close for us. The fact that Mt and Lc place their incarnation stories before the oral tradition shows the view of the ancient church on the elaboration of The Holy Spirit in the believer self and in the community.

It is explained where and why the catechism needs to be amended as it makes a substantial fault by mixing two ways of thinking.

Thinking about Maria might be somewhat more reasonable.

Back to the text

Comment on the third Jesus book of Benedictus XVI.