Bij voorkeur Märklintreinen - Bevorzugt Märklinzüge

Grootendorst Treinen Woerden
homepage momenteel niet in gebruik
homepage not in use at this moment
homepage wird momentan nicht benutzt



Umbau Märklin 3021 mit HAMO Polbügel [220560] und ESU Lopi V.3

Artikel Preise in Euro
Decoder Lokpilot V.3 ESU Nr. 52610
29,95
HAMO Polbügel Märklin Nr. 220560 19,95
2 x Drossel 3,9 mikroHenry für Motoranschlüsse Märklin Nr. 516520
[Farbe der Ringen: orange 3 - weiss 9 - gold x0,1 - silber 10%]
1,58
2 x Steckfassung Märklin Nr. 604180 1,00
2 x 19V Steckbirne Märklin Nr. 610080 3,98
3 x kabelbinder ??
1 x kool/koperborstel Märklin Nr. 600300 1,99
katoen/lont Bijenhuis Wageningen ??
Stukje pertinax ??
Umbaukosten total 58,45

Beschrijving van de ombouw naar digitaal

De lok heb ik, na volledige demontage en reiniging van de motor in badje met SR24, op de 'ouderwetse' manier weer gevet met HAG-olie.
In de smeerpotjes heb ik katoen van een lont (zoals bij kaarsen maken gebruikt wordt!) geduwd (Bijenhuis Wageningen).
Ongeveer 8 mm afknippen, dubbel vouwen in V-vorm en met een tandenstoker er in duwen.
HAG deed dit ook zo in het verleden bij de type 64 motoren.
Katoen verteert niet zoals de kunstof vroeger bij Märklin!

De decoder is op een stukje pertinax gemonteerd (met een binder, niet te vast!) dat met een boutje met verzonken kop (gebruikt bij sleepbeugels!) op de eerdere bevestiging, waar het relais eerder zat, geschroefd is (dus verzonken).
Aan de achterzijde heb ik daarop een kontaktlip met een passend moertje vastgezet (2mm boutje is daarvoor precies lang genoeg!).
Daar is de gezamenlijke massa aansluiting.
Wanneer ik een rasterplatine gebruikt zou hebben, had ik daarop ook de connector kunnen maken voor de 8-polige 'Schnittstelle' van de Lopi, maar dit extra werk was mij even te veel van het goede!

Zoals u ziet is er even een probleem met de nieuwe steekfittingen!
De doorvoer van de beide draadjes via het gaatje onder in de oude fitting is niet mogelijk!
Althans aan de motorzijde!
Daar beweegt zich namelijk een motordeel langs.
Vandaar de doorvoer naar boven via de nieuwe fitting!
Uiteraard zit alles nauwkeurig geisoleerd aan onderzijde met krimpkous.
Er moet op gelet worden dat de beide draadjes óók via de daarvoer bestemde doorvoer in het chassis gevoerd worden, want anders komen ze klem te zitten tussen chassis en lokhuis!

Ich habe die Parameter des Decoders so eingestellt:
CV 2 03 (es ist kein rückelen fest zu stellen)
CV 5 30 (Höchstgeschwindigkeit war viel zo hoch)
CV 6 10 (Mittelgeschwindigkeit war ebenso zu hoch)
CV 53 75
CV 54 10
CV 55 08
Nach meiner Meinung (Geschmäckssache?) fahrt das alte Stück so weich und gut. Die Lok kan sehr gut mithalten mit viel jüngere Geschwister!

V200 grootbedrijf

V200 033Die Baureihe V200 ist wohl die bekannteste Lok der Deutschen Bundesbahn.
Sie wurde gemeinsam vom BZA München und Krauss-Maffei entwickelt. Die ersten 5 Vorserienloks der Baureihe V200.0 wurden 1953 vorgestellt.
In die Konstruktion flossen die Erkenntnisse der Baureihen V80, V08 und VT 12 ein. Die Lok entstand in Stahlleichtbauweise.
Ab 1955 wurden die Serienloks (81 Stück) ausgeliefert. Die Lokomotiven der Baureihe V200.0 (später 220) bewährten sich im Einsatz recht gut.
Allerdings waren bei schwereren Zügen keine Leistungsreserven mehr vorhanden. Darum wurden ab 1962 50 Loks der Baureihe V200.1 (221) gebaut.
Diese hatten insgesamt 500 PS mehr Leistung. Die Baureihe 220 war bis 1984 im Einsatz, die Baureihe 221 bis 1988.
Danach wurden Loks an verschiedene andere Staatsbahnen (SBB, OSE, HSH) verkauft. Weitere Loks gingen an Gleisbauunternehmen in Italien und an Museumsbahnen.
Die nach Griechenland verkauften Loks wurden 2002 in einer spektakulären Aktion von der PEG wieder nach Deutschland gebracht und werden wieder aufgearbeitet.


Hier gibt es einige Bilder:



2007 ©