Bij voorkeur Märklintreinen - Bevorzugt Märklinzüge

Grootendorst Treinen Woerden
homepage momenteel niet in gebruik
homepage not in use at this moment
homepage wird momentan nicht benutzt



B52 Lokvet
TIP voor onderhoud van Märklin modelspoorloks
1.
Het smeren van lokomotieven dient met heel weinig olie te gebeuren.
In de regel wordt te overvloedig geolied.
Een klein druppeltje Märklinolie op de lagers van de tand en loopwielen is ruimschoots voldoende.
Doop een speld uit 'moeders' naaidoos met de punt in de olie en breng daarmee het druppeltje op de juiste plaats aan.
Dit is voldoende!
De ankerlagers van de motor kunnen beter met B52 Lokfett gesmeerd worden.
De loks lopen dan geruislozer en de intervaltijd tussen het smeren van de lagers wordt vele malen langer.
Bovendien blijft dit vet waar het hoort, namelijk in het lager.
De collector van de motor blijft vrij van vetsporen en de collectorspleten gaan niet dicht zitten met een mengsel van koolstof en olie.
2.
Is dit onverhoopt wel gebeurd, dan blijkt dit uit verlies aan trekkracht.
Tenslotte treedt een inwendige kortsluiting op, waardoor bij digitaalloks de decoder automatisch uitschakelt.
De lok rijdt dan telkens een kort stukje en komt tot stilstand om dit gedrag te herhalen.
Volledige demontage en reiniging van het inwendige van de motor is dan noodzakelijk.
De collectorspleten van het anker dienen dan met een scherp gepunte houten tandenstoker (geen metaal, speld, naald of dergelijke gebruiken!) voorzichtig(!) gereinigd te worden.
De collector zelf tenslotte met wat wasbenzine (weinig!) en een linnen niet pluizende lap ontvetten.
Monteer bij deze gelegenheid ook nieuwe koolborstels, want de oude exemplaren zijn met olie doordrenkt geraakt en daardoor zacht geworden!

blad met technische gegevens B52 vet in PDF-formaat


TIP voor onderhoud en digitaliseren van HAG modelspoorloks
1.
Voor de lagering van de ankeras bij nieuwere HAG modelspoorloks worden kogellagers ingezet.
Deze krijgen van fabriekswege een smering mee, die gedurende hun levensduur voldoende is.
Waarschuwing! Deze kogellagers mogen nooit met olie of andere smeermiddelen in aanraking komen!
Wanneer dit wel gebeurt, betekent dit het definitieve einde van het betrokken lager en zal dit vervangen moeten worden.
Hetzelfde geldt voor reinigingswerkzaamheden.
Reiniging doormiddel van baden in SR24 vloeistof, wasbenzine of dergelijke betekent dat het aanwezige smeermiddel uit het lager wordt weggespoeld en het lager niet meer functioneert.
Ook het reinigen in ultraschall-baden is hier uit den boze.
De tandwiellagers kunnen en moeten op zijn tijd wel normaal met smeermiddel behandeld worden.
Voor HAG-loks kan men het beste de door HAG zelf geleverde HAG-olie gebruiken.
HAG verpakt de olie in een kunsstof flesje met een doseerpunt.
Verharsing van HAG-olie werd door mij in de 30 jaar dat ik dit smeermiddel gebruik nog nooit geconstateerd.

2.
Wanneer de nieuwere type 88 motoren gedemonteerd worden, dient er op gelet te worden dat zich tussen de collector en het motordeksel op de ankeras een kleine afstandsring bevindt.
Waarschuwing! Let op dat de afstandsring bij demontage niet wegrolt en zoek raakt!
De afstandsring moet bij de latere montage absoluut weer aangebracht wordt, want deze is noodzakelijk voor een goede werking van de motor.
Zo nodig een nieuw exemplaar bestellen alvorens de motor weer te monteren!

3.
Bij het ombouwen van HAG motoren van analoog naar digitaal dient nauwkeurig gelet te worden op de ombouwinstructies van de fabrikant.
U kunt deze onder deze link 'HAG ombouwinstructies analoog naar digitaal van type 88 motoren' vinden.


Weller 15 Watt soldeerboutje TIP voor soldeerwerkzaamheden bij de ombouw van modellen
Deze soldeerwerkzaamheden vereisen een electrische soldeerbout met een dunne en spitse stift.
In de praktijk voldoet een Soldeerbout Weller 2000 15Watt 230 Volt.
Duurdere soldeerstations met regelbare temperatuur zijn niet noodzakelijk.
Een vochtige, maar niet te natte! - soldeerspons is nodig voor het schoonhouden van de soldeerstift tijdens de werkzaamheden.
Voor goede soldeerverbindingen bij het werken aan electronica en prints is een voortdurend schone soldeerstift een voorwaarde.
Gebruik een dunne en vooral goede kwaliteit soldeerdraad met harskern.
Nooit soldeervert of vloeistof gebruiken, omdat zich hier in zuur bevindt, wat het gesoldeerde materiaal binnen korte of langere tijd zal aantasten!
Laar de bout alvorens met de werkzaamheden te beginnen voldoende opwarmen, want een bout die goed op temperatuur is laat het soldeertin meteen goed vloeien.
Hierdoor worden slechte verbindingen voorkomen. Een goede verbinding ziet er strak en glanzend uit. Een doffe verbinding wijst op te lage temperatuur en een mogelijke 'koudlas'.
Soldeerbout, soldeerspons en soldeerdraad zijn verkrijgbaar bij de betere electronicawinkels.

TIP goed gereedschap is het halve werk
Diverse pincetvormenDiverse pincetvormen
Wanneer werkzaamheden verricht worden aan het mechaniek en de electronica van modelspoormodellen, dan mag beslist niet bespaard worden op de juiste gereedschappen.
De kleine boutjes beschadigen wanneer een te kleine of grote maat schroevendraaier wordt gebruikt.
Schroevendraaiers zijn in de eerst de beste bouwmarkt te koop, maar de kwaliteit van het staal en de passing laat vaak te wensen over.
De aanschaf van wat duurder materiaal van een goed merk, bijvoorbeeld Wiha, voorkomt beschadigingen en zorgt voor een resultaat, wat gezien mag worden.
Pincetten kan men beter niet 'lenen' uit moeders beautycase. Ze zijn onbruikbaar voor het werken aan kostbare modellen.
De pincetten dienen van een harde soort staal te zijn, zoals ze ook door horlogemakers gebruikt worden.
Niet alleen de hardheid is van belang, maar ook de vorm van de bek. In het algemeen dient deze goed sluitend te zijn en een spitse punt te hebben.
We willen immers de kleine onderdeeltjes goed 'in de tang' houden?
Ook de vorm is van belang om op alle plaatsen, juist ook daar waar weinig ruimte in het model is, comfortabel te kunnen werken.
De pincet op de voorgrond met de 'ronde bek' heeft zich tijdens het werken aan modellen als bijzonder bruikbaar bewezen!
De firma Fohrmann Werkzeuge, Am Klinikum 7, D02828 Görlitz, heeft naast dit soort gereedschap een speciale afdeling in haar online shop voor modelspoorders.
Ook Selva Benelux (Hobbyklok) heeft in dit opzicht veel te bieden.

TIP reiniging van het uiterlijk van modelspoorlokomotieven
Waarschuwing! Ga vooral voorzichtig en bedachtzaam te werk!
Gebruik geen schoonmaakmiddelen zoals wasbenzine, alcohol of andere vloeistof die het gevaar in zich hebben dat de lak van uw kostbare modellen oplost of de beschrifting aantast.
Als betrouwbaar heeft zich bewezen handwarm water en het gebruik van een stukje witte niet geparfumeerde (bijvoorbeeld Zwitsal) babyzeep waarin geen geurstoffen verwerkt zijn.
Alleen de kap van de lok mag zo gereinigd worden!
Het inwendige van de lok mag nooit met water in aanraking komen!
Waarschuwing! Wanneer het de kap van oudere lokomotieven betreft, kan de beschrifting nog aangebracht zijn doormiddel van kleefletters.
Zij mogen beslist niet met water in aanraking komen! Deze zullen bij gebruik van water loslaten. Ga als volgt te werk.
Maak een zacht, klein rond kwastje (geen penceel, deze is is te zacht!) goed nat in handwarm water.
Ga vervolgens met het kwastje een paar keer over het blokje zeep.
Reinig daarna met voldoende zeepwater aan het kwasje voorzichtig het model.
Spoel na deze behandeling de lokomotiefkap af onder de zachte(!), handwarme straal van de kraan.
Verwijder daarbij, zo nodig, de laatste zeepresten weer met behulp van het kwastje.
De lokkap dient nu goed en vooral meteen gedroogd te worden.
Een haardroger kan hierbij goed van pas komen, maar op de juiste temperuur van de luchtstroom dient wel gelet te worden!
Deze mag, al weer, alleen handwarm zijn omdat anders de lak enz. kan worden aangetast.
Waarschuwing! Beter langer een warme luchtstroom, dan kort en te heet!


Werkplek waar onderhoud, reparatie en ombouw naar digitaal plaats vindt
De ondergrond, waarop gewerkt wordt dient in de eerste plaats stevig en stabiel te zijn.
Gebruik een werkblad op de werkbank of tafel van zacht materiaal, zodat de modellen niet beschadigd worden!
Verschillende gereedschappen en materialen zijn typerend en onmisbaar voor het modelspoorgebeuren.
Let bijvoorbeeld op de verzameling kleine tangen en pincetten op de speciale standaard.
Een ladenkastje, zoals op de foto en sorteerdozen voor onderdelen, schroefjes enz. zijn onmisbaar.
Een stevige bankschroef en machineklem, om zonodig het werkstuk te fixeren, kan niet gemist worden.
Breng, bij het vastzetten van het werkstuk, altijd een bescherming aan tussen de bekken van de bankschroef of klem en het vast te zetten voorwerp van bijvoorbeeld karton of hout.
Een goede bankschroef dient niet al te groot te zijn en geen zijdelingse speling in de bekken te vertonen.
Bij aanschaf hier op letten!
De bankschroef op de foto werd al op jeugdige leeftijd aangeschaft en gaat al vele jaren mee.
Kwaliteit loont!

TIP de bek van gebruikte tangen dient glad te zijn
Veel tangen uit de eerste de beste bouwmarkt zijn niet geschikt voor werk aan kostbare loks.
Vaak is de bek van deze tangen voorzien van 'ribbels' om de grip op het voorwerp in de tang te versterken.
Waarschuwing! Bij het fijnmechanische werk, waar het het onderhoud van modelspoor gaat, worden door deze scherpe ribbels de vorowerpen in de tang onherstelbaar beschadigd.
Bij aanschaf van de kleine benodigde tangen dient er dus op gelet te worden, dat het inwendige van de bek glad is.
Ook moet gekeken worden of het scharniermechanisme van de tang geen zijdelingse speling vertoont, zoals bij goedkoop en inferieur materiaal wel voorkomt.
Tenslotte is de hardheid van het materiaal van de bek een punt van aandacht.
Goedkope tangen gaan soms vrij snel speling vertonen en de bek is snel door het te zachte materiaal beschadigd.
Al deze gebreken hebben als gevolg dat ook het te bewerken onderdeel van uw lok beschadigingen gaat vertonen!
Goedkoop wordt zo wel duurkoop!
Een goede tang gaat een modelspoorleven mee en betaalt zichzelf terug.

Werkplek

TENSLOTTE overschat uzelf niet!
Ervaren modelspoorder wordt men door steeds voorzichtig en bedachtzaam te werk te gaan.
'Bezint eer ge begint', dient de stelregel te zijn bij iedere reparatie, die aan de modellen wordt verricht.
Dit betekent dat we met het oog op een reparatie advies inwinnen bij meer ervaren collega hobbyisten.
Ook het lezen van de meegeleverde handleiding is beslist geen overbodige luxe.
Op Internet is veel ervaring voorhanden, zodat het niet nodig is het wiel opnieuw uit te vinden.
Ga van tevoren na of u de reparatie of ombouw denkt aan te kunnen en ga nooit onbezonnen te werk wanneer u tegen problemen aanloopt.
Een goede en vertrouwde modelpoorvakhandelaar handelaar kan u goede adviezen geven.
Wordt lid van een modelspoorforum op Internet.
Informatie voor HAG modellen is te vinden op: Informatie voor Märklin en andere materiaal:



2007 ©