Na een aantal jaren twijfelen besloten de De MGB uit 1963 op te gaan knappen.
Er werd nog maar een paar keer per jaar mee gereden, en heeft altijd binnen gestaan.
Toch zaten er, hoe kan het ook anders voor zo'n oude auto, wat plekjes in het plaatwerk, en de lak was dof.
Natuurlijk, als je hem zou poetsen blinkt hij weer, maar dat was naar een kleine maand weer dof.
Hij is blijkbaar ook een keer overgespoten, zo her en der kwam de originele kleur te voorschijn.

Tijd dus om deze in best wel redelijk goede en originele staat zijnde MGB in zijn oude glorie te herstellen.
Ik ben begonnen met de cabine, alles er uit, en de slijptol met draadborstel erop om alle aangehechte plakzooi en vliegroest te verwijderen.
Vliegroest ??? JA !!! vliegroest, want rot of echte diepe roest heb ik hier niet kunnen vinden !!
Alleen op 1 bevestigingspunt van de bijrijders stoel moest een plaatje komen van 3X3 cm.

Na het schoonmaken de boel eerst in de roestomvormer gezet en daarna in de epoxy primer.
Nu dus tijd om de motor ruimte aan te gaan pakken.
Alles was mat zwart gespoten op een nauwelijks bewerkte ondergrond.
Ook flodders tectyl/anti-steenslag waren ruimschoots aanwezig.

Om overal goed bij te kunnen ook maar de gehele wielophanging verwijderd.

De juiste kleur verf gehaald om de nodige delen te kunnen spuiten.
Bedoeling is om alles wat niet direct zichtbaar is, zelf te spuiten.
De buitenkant wordt natuurlijk door en bij een echte spuiter gedaan.
Gelijk ook de binnenschermen mee gedaan.

Blijkbaar heeft ooit een eigenaar ook aan deze MGB gehobbyt, ik mis een stukje kokerbalk aan bijde kanten en
bij de voorspatborden hebben ze simpelweg een plaat op gelast en daarna geplamuurt..........zucht !

Het verwijderen van de anti-steenslag coating ging bijzonder gemakkelijk, föhn erop en een plamuurmes doet wonderen.
Daarna natuurlijk weer de slijptol met draadborstel.

Bij de kokerbalken netjes het roest eruit geslepen en plaatwerk netjes op maat erin gelast, dus niet zoals de vorige hobbyist er op of er onder.

Roest omvormer, epoxy primer, anti-steenslag en Irisch Blue erop, en het lijkt wel fabrieks nieuw......nou ja.....bijna dan he.
Dikke tegenvallers bij de voorwiel ophanging !

Beide kingpins en de schokbrekers zijn aan vervanging toe.

Een gigantische berg drek en rotzooi is er van de X-bone af gekomen.
Nu istie weer mooi schoon en glimmend zwart.
Foto's van het eindresultaat volgen nog zodra de onderdelen gemonteerd zijn.
In de deur zat een stuk plaatwerk wat naar buiten kwam.
Blijkbaar een standaard kwaal van de MGB dat de deur scheurt bij de voorraampjes doordat deze te strak staan afgesteld op het voorraam.
elke keer als je de deur dicht doet, kwakt het raampje tegen het voorraam, wat de stijl weer tegen de deurplaat drukt.
De vorige eigenaar heeft hier een plaat onder gezet en dicht gelast.....wat dus weer naar buiten kwam zetten !

Stuk eruit gehaald en opnieuw een passend plaatje gemaakt en erin gelast.
Ook nog een strip van 8 mm erachter gepuntlast, zodat het euvel hopelijk in de toekomst zich niet meer voor doet.

Binnenkant van de deur staat op het moment in de roestomvormer.
Na overleg met de spuiter besloten het voorspatbord zo te laten, hier is ook een plaat op gelast,
wat inhoud dat er aan de binnenkant een naad open staat waar heerlijk de roest tussen kan gaan zitten !

Alles ontdaan van anti-steenslag en in de roestomvormer gezet, vooral de naad dus.

Alvorens het spatbord gespoten gaat worden zal de gehele plamuurlaag aan de buitenkant eraf gehaald moeten worden
om de reparatie fatsoenlijk te herstellen. (reparatie repareren ????)

Gelijk maar de cabine meegespoten, de primer was wat ruw, zodat alle stof en andere rotzooi er graag op wou blijven liggen.
Ontvetten en schuren dus..........volgende keer laat ik iets niet meer zolang in de primer staan !
Bij de rechterdeur hetzelfde verhaal, was alleen nog niet opnieuw uit gescheurt, en de plamuur zat er nog redelijk netjes op.
Toch het plaatje eruit gehaald en een nieuwe er netjes in gelast. Ook weer met een strip er achter.
Rechtsonder in de deur kwam de lak al wat om hoog en naar het verwijdert te hebben maar besloten het stukje eruit te halen voor een goede reparatie.
Pfff.......de boel weer ontdoen van anti-steenslag-drek, schoon maken, schuren, roestomvormer er op, roestomvormer eraf,  primer, schuren......
he-he........eindelijk een kleurtje er op :-)
Voor tijdelijk de spatborden er op gehangen en de deuren af gesteld.
Nu dus tijd om de motorkap aan te pakken zodat de spatborden en keienvanger gemonteerd kunnen worden.
Begin

Half schoon
Helemaal schoon....nog wel schuren
geprimerd, geschuurd,gewassen.....
en nu buiten drogen in februari zonnetje :-)
Blauw gespoten en frutsels gemonteerd
en even de dempingsmatten er los in gelegd,
om het eindresultaat te kunnen aanschouwen.
En dan nu ein-de-lijk eens wat IN-elkaar zetten i.p.v. UIT-elkaar.
Motorkap moet er nog een keertje af als de motor met versnellingsbak erin gehengeld gaat worden.
Voor alsnog heb ik overal nette naden. behalve bij het rechter portier, maar daar kan ik wel mee leven.
Jawel, zelfs de boutjes en ringen zijn netjes opgepoetst en met kopervet ingesmeerd,

←←←zowel aan de linker zijde.........................................als aan de rechter zijde→→→
Zo, nu "even" de onderkant schoon maken.........
Het valt echter niet mee om continue met een plamuurmes en een verfstripper boven je hoofd te werken......als je bijna 50 bent :-)
Na een paar uurtjes maar gestopt.....en de volgende dag niks kunnen doen omdat ik mijn arm haast niet meer omhoog kreeg.
Een "draai-spit" is zeker de aanschaf waard als je dit als hobby wilt gaan doen.
In mijn geval is het waarschijnlijk maar 1-malig........dus maar even doorbijten.
Bitumen zooi aan de achterkant er al een heel eind af........
en dan moet er nog de slijptol over heen......en die is zwaar !!!
Deze foto zie ik liever niet : da's nog een heel stuk krabben,
misschien valt het hier wel mee omdat het allemaal redelijk vlak is.
Na een dagje "feesten" met van allerlei staalborstels voor slijptol en boormachine, is dit het resultaat.
Niet zichtbaar op de foto is de berg spierpijn die het ook nog eens opleverd :-)


Na de boel goed gewassen te hebben, alles in de roestomvormer gezet.
Paar dagen wachten........en dan opnieuw goed schoonmaken en laten drogen.

En dan in de primer zetten......en dat valt niet mee met al die hoekjes en andere lastige plaatsen !!!
Door dit stukje te primeren veel meer respect gekregen voor de profesionele spuiter.
Ik ben bang dat met het kleur spuiten er wel wat zakkers zullen komen.....we zullen zien !
Het ziet er naar uit dat het middenstuk makkelijk
gaat worden.......ergste werk bijna gehad ??
En weer zwart
En weer blauw
Achteras mooi opgeknapt : nieuwe keerringen (lagers waren nog netjes), differentieel opnieuw geshimmed want er zat de bekende "klonk" in.
Nieuwe rubber straps en natuurlijk ook nieuwe rubbers voor de ophanging.
Verder de standaard behandeling : blank maken, roestomvormer, primer, anti-steenslag en deze keer geen blauw maar zwart gespoten.
Alleen de bladveren zijn niet zo behandeld, deze zijn ontvet en gespoten want ik geloof niet dat de verf hierop blijft zitten.
Oja, alle boutjes, moertjes en ringen zijn natuurlijk ook schoon gemaakt en van kopervet voorzien. 
Was er al aan begonnen, maar toch even snel een foto genomen.
Helaas heb ik daar bij de tank niet aan gedacht.
Het middenstuk viel dus reuze mee !
Door olie verlies van bak en blok was er in en rondom de tunnel geen verfbrander nodig.
Bitumen waren verzadigd van de olie, en konden dus gemakkelijk afgestoken worden.
Wel alles grondig met ontvetter schoon gemaakt en af gespoeld !
Mmmmm.....in het wit is eigenlijk best wel mooi !
.....en zwart kijkt ook niet zo verkeerd.....
....maar Irisch Blue geniet de voorkeur :-)
Veel tijd in het strak maken gestoken.
Ik vind het een lastig, maar dankbaar werkje om maar te blijven plamuren, schuren, kijken, voelen, opnieuw plamuren, etc. etc.
Maar langzaam aan gaat het steeds strakkererder worden en op een gegeven moment istie echt klaar en glad !!!

Niet echt interessant om plamuur-foto's te plaatsen, maar toch nog even een paar van onderweg naar en bij de spuiter.
MG dus voorlopig uit de garage en bedacht dat het eerste wat erin komt als hij weer terug is het motorblok moet zijn.........
en naar een tijdje zoeken kwam ik hem tegen....onder het schuurstof natuurlijk !

De hele boel dus eerst maar eens schoon maken en ontvetten....en naar wat twijfelen alles van het blok geschroefd om de boel weer netjes te spuiten.
Andere reden om de boel er van af te halen was het feit dat er zo hier en daar wat olie zat, dus er komen nu ook gelijk nieuwe pakkingen en O-ringen in.