Heeeeeel vroeger, toen de bananen nog recht waren, ooit eens het plan gehad tijdens een restauratie van een Ford Capri,
zelf een auto in elkaar te knutselen.
Na destijds wat info opgedaan te hebben bij de RDW het hele plan maar laten varen vanwegen het kosten plaatje.
Toch heb ik het idee nooit echt los kunnen laten, en onlangs kwam het plan om een kitcar te gaan bouwen.
Na van allerlei advertenties gezien te hebben, opnieuw naar de RDW gebeld......en de regels en prijzen zijn nog buitensporiger geworden !!!
Enige oplossing hiervoor was de optie om een oude kitcar te kopen, compleet met de juiste papieren.

En dit is het dus geworden : een Sylva Leader uit 1985 
De Leader is ontwikkeld door Jeremy Phillips, die bekend is in de "kitcar wereld" om zijn doordachte en goede constructieve wagens,
die ook nog eens zeer competatief waren en vele prijzen gewonnen hebben in hillclimbings.

Linkje naar Wikipedia voor wat meer info over Sylva :

http://en.wikipedia.org/wiki/Sylva_Autokits
Op dit moment ligt er nog een Ford 1600 X-flow in die zorgt voor voldoende 'drive'.
De auto stuurt enorm goed, heeft een geweldige wegligging en een verbazendwekkende acceleratie.
Geen "normale" wagen kan zich hiermee vergelijken.......niet zo raar natuurlijk als je een auto hebt van nog geen 600Kg. :-)



Het plan/project

Dit jaar wordt er gewoon mee gereden en hopelijk komt er een begin aan de verherbouwingen in de komende winter.
ECU, Zetec 2.0 Blacktop en T9 versnellingsbak liggen al "klaar".
Op zoek naar geheel iets anders kwam ik een niet al te dure T9 versnellingsbak tegen en die gelijk gekocht.
De bak gelijk achter in de dagelijkse auto gemikt en thuis pas goed bekeken........en dat is natuurlijk STOM !!!

Het bleek dat er behoorlijk wat speling op de uitgaande assen zat, en dat is iets wat ik makkelijk van te voren had moeten zien !
As"knikte" op het naaldlager
Maar de as kan er niet even uit gehaald worden
zonder dat alles eruit moet....zucht !
Schoon maken
Alle lagers vervangen, en weer in elkaar zetten
Al met al wel een dure grap.
Oorzaak was een ietwat te grote speling op het eerste lager,
deze zat te los in zijn huis, waardoor de gehele as spelling kreeg....wat weer de lagers overbelast.
Ook al een  "soldeer-het-lekker-zelf"  ECU gekocht van MegaSquirt.
Werkelijk een geweldig goed georganiseerd pakket ontvangen en aan de slag gegaan.
Getest met Jimstim, een simulator, en alles blijkt goed te functioneren.
Ik kon even niet verder met wat andere "projecten"  en ben dus maar begonnen met de Leader.
Motorkap eraf
Het goed lopende Kent/Xflow blokje eruit
.....en de nieuwe Zetec Blacktop met throttleboddies erin gehengeld
Dit ging als een speer, blok lag er  snel in.......totdat de boel waterpas, zo laag mogelijk, en vrij van het chassis moest worden bevestigd !

Ik wist van te voren dat het niet echt makkelijk zou gaan.......maar wat een gemier om de boel zo mooi mogelijk in het frame te hangen !

Er is nu genoeg bodem vrijheid en de grote puist die voorheen op de motorkap zat om ruimte te bieden aan het luchtfilter kan er af.

Wel blijft het blok een ietsje boven de kap komen, maar daar komt in de toekomst natuurlijk een mooie verhoging te zitten.

Het blok ligt ietwat uit het midden (naar rechts) om het gewicht van de bestuurder te compenseren.

Alle bevestigingen zijn tijdelijk gelast, om later, als het hele frame kaal is, netjes te kunnen aflassen.

Al met al toch 2 dagen werk, maar het zit nu naar volle tevredenheid !
Toen ik de Leader kocht had ik wat problemen met het stuur aan de rechterkant......maar naar 10 Km rijden bleek dit toch reuze mee te vallen !!!
Toch maar een ander stuurhuis gescoord om de boel naar "normaal" links om te bouwen, aangezien ik het dashboard wil veranderen en het stuur iets meer naar voren wil hebben om wat meer ruimte te creeeren.
Ook gelijk de gelegenheid gebruikt om te kijken of de pedalen wat verder naar voren kunnen......
....en van wat je dan allemaal tegen komt wordt je niet vrolijk :-)

1 van de vorige eigenaren had blijkbaar brede voeten...en heeft een koker uit de constructie gehaald voor wat voetenruimte.
Aan de linkerkant zit een plaat (firewall) prachtig gelast.....zodat hij er op dit moment niet netjes uitgehaald kan worden.
Voor voorlopig maar een gat in geslepen, en natuurlijk het missende kokertje herplaatst.

De stuurstang had rubberen "kruis"koppelingen....waarvan er 1 licht, en de andere compleet gescheurd was
door de grote hoek die ze moesten opvangen.
De boel is nu netjes aangepast: onderin een nieuw rubber, boven in een overmaatse "echte" kruiskoppeling

Tijd voor het dashboard.
Zelf maken is voor mij bijna altijd het uitgngspunt.
Dus mij maar eens verdiept in polyesterwerk......waar ik met mijn plannen niet zonder zou kunnen !

Ik wilde wat rondere kanten in het "interieur" ...... en Capri tellers.
Zelf veel Capri's gehad en de stoelen en tellers zijn mij altijd als mooist en lekkerst bij gebleven :-)

Eerst de moedermal maken.
Als middenconsole een pvc pijp gepakt en door middengezaagd en gebogen.
Dit moet dan weer door middel van een schuin omhoog lopende plaat naar het raam toe door lopen.
Hierin wil ik de tellers kwijt kunnen....en dat valt niet mee.


Aan de zijkanten, met hout en gaas, een groffe vorm gemaakt en de boel gepurt.
Naar een hoop gemeet, gezaag en geschaaf de boel met polyesterplamuur glad getrokken.
Onder het raam langs komt een pijp waarop de verwarming (jaja) kan worden aangesloten, zodat het raam niet zo snel beslaat.
De boel in de DD lak gezet en een weekje laten drogen, om het daarna te waxen en een polyester mal ervan te maken.
De voorkant van de Leader vind ik wel leuk en eigenwijs staan, maar doet mij toch te veel aan een lelijke eend denken.
Andere koplampen dus......en die bij een Alfa vind ik wel heel erg mooi staan, dus die op marktplaats op de kop getikt.
Hier aangekomen bleken ze wel heel erg groot te zijn, met name de diepte veroorzaakte heel wat hoofdbrekers en meetwerk.
Van origineel
Langzaam
Met veel
Gepas en gezaag
En uit "mikken"
Best wel een vette, indrukwekkende, voorkant........vind ik dan hé :-)
En naar wat polyester aan de bovenkant en 2 zijkanten, kon ik opnieuw gaan denken hoe ik het midden wou gaan maken.
De bovenkant":gewoon" door trekken was geen optie, de boel staat enigzins omhoog
waardoor het er aerodynamisch niet uit gaat zien als ik dat zou doen.

Ik heb er wel 2 volle dagen voor nodig gehad met proberen en kijken wat nou een enigzins nette oplossing was.
Het volgende is het geworden en zit nu nog in een hout model.
De polyester spullen zijn op, wat ik op dit moment niet zo'n probleem vind, want dan kan ik nog even wennen aan het uiterlijk....
.....en het misschien nog veranderen als ik wat anders bedenk.
Polyester spul was dus op.....omdat ik de boel voor de mal van het dashboard al op maat geknipt had.
Nu dus tijd om de mal in de gelcoat en polyester te zetten.
Even 2 dagen laten drogen en dan weer van elkaar halen.....
WAUW !! ....dat werkt echt mooi !
Heb er 1 los en het glimt als een nieuwe......kan niet wachten om de boel opnieuw te waxen en met carbon te gaan maken.
Ik heb nog nooit met polyester gewerkt, maar het is goed te doen zolang je de procedures maar goed volgt.
Ik laat de boel voorlopig ingepakt,
dan kan het niet vuil worden of beschadigen.
Niet heel erg goed op de foto te zien......
Maar glimmen doet het enorm !
Nieuwe puist voor de motorkap in de stomerij
En weer iets wat mij belachelijk veel tijd heeft gekost :
de nieuwe motorkap verhoging.
Enorm veel tijd nodig gehad voor het "bedenken", plaatsen en maken....terwijl het eigenlijk maar een makkelijk ding is.
Tijd maakt mij niet zo veel uit, ik verwacht niet dat ik dit jaar nog aan rijden toe kom, en ik vind het ook wel leuk het wiel nog een keer uit te vinden.
Hier dan wat aanzichtjes, binnenkort de boel in de wax en dan polyesteren, want de nieuwe lading is binnen !
carbon ramp in aanbouw
Er zijn helaas zo nu en dan ook dingen die behoorlijk fout gaan !
Hoop tijd,werk en geld gekost om tot een sh*t eind resultaat te komen.
Het lijkt net of de mal niet in de wax gezet is, maar ik kan je verzekeren dat'ie 5X gewaxt is.

Hopelijk valt de boel nog te redden door alle "schade" bij te gaan tippen, af te schuren en te polijsten......zucht !
Poly-acryl giethars parelt gewoon omhoog door de wax !
Bij de platte platen verwachtte ik problemen....maar die werden keurig netjes
......maar bij de rest is op zijn minst de randen in de mal blijven zitten !
Tijd voor het chassis.
Het gehele ding is in de loop van jaren voorzien van een gigantische hoeveelheid gaten om van alles en nog wat te bevestigen....
en er later weer af te halen.
Ik heb alle overbodige gaten dicht gelast.
Ook waren er op divers plaatsen kokers weg gehaald en op andere plaatsen dusdanig geroest dat ik ze vervangen heb.
Alle nieuwe steunen voor motor, radiateur en zo gelast, en "voetenbakjes" gemaakt.
Het viel mij op dat de aandrijfas wel heel erg dicht tussen de stoelen loopt dus daar ook maar een soort van beschermplaat overheen gemaakt.

De ophanging van de motorkap liet ook te wensen over....en nog wat meer dingen die mij niet geheel zinde....allemaal aangepast/verbeterd.
Om de boel goed te beschermen tegen roest was het ondoenlijk om alles met een staalborstel schoon te maken.
Er zitten gewoonweg te veel kleine hoekjes in waar je niet bij kunt.........dus het chassis maar laten stralen.

Bij mij in de buurt zit een groot straal bedrijf dat normaal bruggen e.d. straalt en verft,
maar in de "thuishaven" worden van allerlei andere klussen gedaan.
Ik was van plan het chassis zelf te primeren en te spuiten, maar dat is natuurlijk zonde, als de boel gestraald is moet er gewoon zo
snel mogelijk een primer over heen.

Dus.....gestraald, zinkcoating, en primerlaag, het kitten heb ik zelf gedaan om de kosten wat te drukken.
Ze hebben de boel ook keurig netjes in de zwarte lak gezet en ik ben erg blij met het resultaat :
Leek het eerst een bij elkaar geraapt zooitje roestige, geverfde kokers, nu staat er toch echt een mooi chassis.
Nu even getwijfeld waar ik aan zou beginnen : motor er in of eerst de boel op de wielen?
Gekozen om de boel eerst op de wielen te gaan zetten, da's toch wel wat handiger als het geval verplaatst moet worden.

De voortrein gedemonteerd....tot ik bij de onderste wishbones kwam : muur en muur vast !!!
Enige mogelijkheid is om de bouten uit te boren, maar gelukkig heb ik toen ik het linkse stuurhuis kocht gelijk de voor ophanging mee genomen.

De prijs van het stralen, conserveren en lakken viel dusdanig mee dat ik de voorwielophanging daar ook naar toe heb gebracht.
Motorsteunen zitten nog aan de "nieuwe" ophanging.
Ook de veer is nog op de originele lengte.
Voor de rest alles hetzelfde.
1 kant schoongemaakt
De boel in de Fertan roest omvormer.
Ik ben nog op zoek naar nieuwe fussekogels en schokdempers......en dat valt niet mee voor zo'n oude auto !!!
De achteras heeft ook een "probleempje" : de ophanging is aan de linker kant voor de helft weg gerot !
Of ik ga hier nieuwe bussen in zetten, of ik vervang ze compleet want dan kan ik ook de hoek van de as wat verzetten
zodat hij wat beter op de aandrijfas uitgelijnd wordt.