Innovatieroutine

hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren


Samen met Dany Jacobs voerde ik een onderzoek uit dat uitmondde in het boek Innovatieroutine. Het onderzoek was een opdracht van de Stichting Mangamentstudies (SMS). Deze stichting wordt gefinancierd door ondernemingen, instellingen en werkgeversorganisaties en beschouwt zich daardoor als een organisatie van en voor het bedrijfsleven.

De perssamenvatting geeft een korte samenvatting en de executive summery biedt een uitgebreidere Engelstalige versie.
Hieronder worden de volgende onderdelen nader toegelicht:

  • Symposium.
  • De cases.
  • Verdere studie.

  • Symposium.

    Het boek werd op 18 november 2008 ten doop gehouden tijdens het symposium excelleren in de innovatietienkamp:

    - een powerpointpresentatie van collega onderzoeker Dany Jacobs
    gevolgd door reacties vanuit de innovatiepraktijk door:
    - Harry Hendriks, directievoorzitter Philips Electronics Nederland,
    - Sabien Duetz, design- en conceptmanager HEMA en
    - Matthijs de Jongh, directeur strategie KesselsKramer.

  • Cases

    Het boek bouwt voort op bestaande literatuur over management van innovatie. Daarmaast zijn zo'n 30 interviews gehouden, verdeeld over een 22 organisaties die ervaring hebben met de herhaling van innovatiesucces. Hieronder het overzicht van de bedrijven met een aanduiding van hun trofeeŽn.

    organisaties, herhaaldelijk succesvol bij innovatie

    Organisatie TrofeeŽn
    Achmea Relatief innovatieve verzekeraar met nieuwe concepten (Health Centra)
    Albert Heijn Trendsetter: eerste supermarkt, introductie barcode, stationswinkels, internet supermarkt.
    Amsterdam Europese prijs voor meest innovatieve oplossing in gemeentelijke dienstverlening
    ASML In twintig jaar van Philips-afsplitsing naar 65% aandeel in wereldmarkt
    Dordrecht Jarenlang beste gemeente op gebied van ICT-dienstverlening
    DSM Transformatie van regionaal concern op het gebied van basischemie
    naar multinational op het gebied van vitamines en vezels
    Effectory Trendsetter en uitgegroeid tot marktleider in medewerkeronderzoek
    Efteling Langdurig aan top dagrecreatie; sterkste merknaam van Nederland
    Groninger Museum Top tien museumbezoek, ondanks perifere ligging en onbetekende eigen collectie
    HEMA Sinds mensenheugenis winkelbegrip; innovatie met behoud van vertrouwd imago;
    "Het enige wat Nederlandse expats missen in het buitenland"
    Intervet Wereldmarktleider in diergeneesmiddelen; houdt regie ook na overname vanuit VS
    KesselsKramer Middelgroot reclamebureau met vernieuwingen die wereldfaam opleveren
    Koning & Hartman Middelgroot bedrijf, marktleider in ICT-toepassingen voor Nederlandse overheidsdiensten
    Kunsthal Aandachttrekkende tentoonstellingen, meeste museumbezoekers per Ä subsidie
    MEXX Vanuit het niets tot wereldmerk in kleding; aanzet tot herhaling in hotelbranche
    Philips In consumentenelektronica enige overgebleven Europese producent
    Rabobank Langdurig pionier op het raakvlak van ICT en bankzaken (Rabo Mobiel)
    Shell Oud en stabiel wereldconcern met
    routine voor innovatie (GameChanger) en trends (Strategie Groep)
    Siemens NL Dochter van Duitse multinational die door innovatie eigen gezicht ontwikkelde
    Stage Entertainment Gaf musicals een nieuwe dimensie met uitvoeringen in de landstaal
    Ten Cate Vanuit textielbranche herrezen via innovatie
    Unilever Oud concern dat regelmatig verrast met nieuwe wereldproducten

  • verdere studie
  • studenten

    Van alle gesprekken zijn uitvoerige verslagen gemaakt die door onze gesprekspartners zijn gefiatteerd. Hiervan is maar een fractie in het boek terechtgekomen. Wie deze cases dieper wil bestuderen - bijvoorbeeld studenten die in hun werkstukken of scripties een of meer organisaties willen onderzoeken - kan misschien van een deel van dit materiaal toegang krijgen. Stuur een e-mail: mail@hendriksnijders.nl.

    bedrijven

    Is uw eigen organisatie buiten ons onderzoek gebleven en wilt u dat graag veranderen? Het boek kunnen we niet herschrijven, maar we voeren graag een of meer gesprekken volgens het stramien dat we voor dit onderzoek hebben gebruikt.
    Wilt u weten hoe we voor uw eigen organisatie een 'innovatiescan' kunnen maken: Stuur een e-mail: mail@hendriksnijders.nl.

    Die mogelijkheden voor verdere studie zijn zeker niet beperkt tot de sectoren die we in ons onderzoek hebben meegenomen. We kijken graag naar het herhaalde innovatiesucces in de overgeslagen sectoren:
    advocatuur, transport, bouw, rijksdiensten, enzovoort.

    laatst gewijzigd op 20 november 2008