Back To AT PINA'S

Een enkele van de volgende krantenartikelen is leesbaarder/duidelijker als je ze print. BTW: Ik heb ook een periode onder denaam "PUPPY" gepubliceerd.

26 okt. 1996
Witte Weekblad (Streekblad Alphen aan den Rijn).
Door Kaj Elhorst.

Pina Jones goes backstage "You Won't Need the Sun to Shine"  [P.J. '91]. ERWINA HOOGENDIJK (32) WERKT AAN WERELDWIJD NETWERK. Alphen aan den Rijn-Pina Jones is een naam die je eerder in Californië verwacht dan in Alphen aan den Rijn. Toch woont de dichteres en songwriter met deze naam in het hartje van de parel aan de Oude Rijn. "Al 20 jaar met onderbrekingen", vertelt zij, want ze is ook nog een tijdje naar Rotterdam geweest. Haar eigenlijke naam is Erwina Hoogendijk, maar in dit interview houden we het op Pina. Zij deinst er niet voor terug artiesten met klinkende namen backstage op te zoeken en haar teksten aan te bieden. Op het ogenblik speelt zij nog haar eigen agent omdat een bemiddelingsbureau te kostbaar is. "Evengoed heb ik leuke resultaten", meent zij. Zo kreeg zij ooit een schrijfopdracht van Paul de Leeuw die zij heeft voltooid tegenover vergoeding. Jeroen van Inkel gebruikte een vrije vertaling van "Yesterday" van de hand van Pina ("Gisteren, nee ik ben nog niet van gisteren....)" en ook Rob Stenders gebruikte ooit 1 van haar liedjes ("Hondepoep"). Frits Spits gebruikte ook poplimmericken van haar. De leden van INXS, de SCORPIONS en ook Paul McCartney, Julian Lennon, Peter Koelewijn, Berrie Stevens, SKIK, De Dijk, Marcel en Boudewijn de Groot, Raymond van 't Groenewoud, Willeke Alberti, van Dik Hout, Toon Hermans, Loudon Wainwright III, Wessel van Diepen, Julian SAS band en Boudewijn Büch heeft zij persoonlijk een hand kunnen geven en teksten overhandigd. Al met al toch geen onaardig resultaat van de Alphense. Pina: "Ik geef de artiesten de teksten met de bedoeling dat zij met mij contact op moeten nemen als er iets bruikbaars tussen zit, vanwege het auteursrecht. Ik weet wel dat de kans nul komma nul is dat ze contact met mij opnemen, maar niet geschoten is zeker mis. Ik merk ook dat veel mensen niet backstage durven in hun eentje, maar waarom niet? Het zijn ook maar gewone mensen hoor!" Wereld Pina is dan ook niet gauw iets te dol om aandacht te krijgen voor haar werk. Ze heeft inmiddels een heel net van "penfriends" over de hele wereld opgezet. Met hen wisselt ze niet alleen brieven uit, maar ook zogenaamde Friendship Books, kleine boekjes waarin penfriends groeten uitwisselen en vermelden wat ze sparen en wie hun favoriete artiesten zijn en of ze op zoek zijn naar nieuwe penfriends. Het netwerk van "FB's" omvat correspondenten in Willemstad, de VS, Finland, Australië en Petersburg in Rusland. Een variant op de FB is de "slam". Pina laat er een aantal zien. "Daarin kun je alles vragen wat je van een penvriend wil weten", verklaart zij. De correspondentie verloopt altijd in het Engels. "je kunt je er zo fantastisch in uitdrukken", meent Pina. Daarom schrijft zij ook vrijwel al haar songteksten en gedichten in deze taal. Enthousiast Pina heeft een enthousiaste manier van vertellen. In een soort spraakwaterval vertelt zij over haar ervaringen. "Ga ik te snel?" is om de haverklap haar vraag. Ze heeft nog een hele lijst van artiesten die zij zou willen ontmoeten zoals U2, Ozzy Osbourne, Tom Petty, Beck, Valensia en DJ BOBO. "Ik begon ongeveer 8 jaar geleden backstage te gaan. Nu wordt het een trend om backstage te gaan. Vooral bij die pubergroepjes als Caught in the act, Take That, Backstreet Boys en NKOTB, Boyszone, East 17, MN8, 3T, b.e.d., Boys II Men, enz., maar die gaan backstage om hun vuile slipje aan die artiesten te geven, nou vraag ik je. Maar ik ging zo'n 8 jaar geleden al regelmatig backstage. Maar ik zoek niet alleen artiesten op, ik kan ook reclameteksten schrijven en slogans". "Ik heb meer dan eens teksten voor de radio geschreven" maakt zij duidelijk. Maar haar hart ligt bij songs en teksten. Ik hoop dat jullie mijn gedicht voor het Ronald McDonaldhuis kunnen publiceren. "Het was een opdracht van het huis en ik koester het nog steeds".

"Klik hier voor dat gedicht Een huis ver van thuis"

Tenslotte heeft Pina nog een aardige vraag voor iedereen om over na te denken: "Wat is de oorzaak van het feit dat er feiten zijn, die ook als zodanig beschouwd worden?" Bodegraafs Nieuwsblad, 25-06-98: Door: Margon van de Berg. Pina Jones wil inspiratiebron zijn voor popartiesten. (Bij de foto: Erwina Hoogendijk alias Pina Jones deinst er niet voor terug om artiesten na hun optreden backstage te bezoeken). BODEGRAVEN-Erwina Hoogendijk kwam zelf met een persmap naar de krant en vroeg om een interview. En dat tekent Erwina ten voeten uit. Erwina-haar artiestennaam is Pina Jones-heeft er geen probleem mee mensen te benaderen die haar mogelijkerwijs verder kunnen helpen. Ze heeft lef, dat zeker. Ongeveer tien jaar geleden ging Erwina voor de eerste keer backstage tijdens een optreden van een grote rockband. Ze wilde de bandleden haar teksten overhandigen in de hoop dat ze daar iets mee zouden doen. Pina: Nu is het inmiddels een trend. Vooral bij de pubergroepen probeert iedereen hysterisch contact te zoeken. Dat doe ik niet. Ik blijf heel rustig en dat valt op. Toen ik eenmaal dicht bij de zanger van INXS stond, kwam hij niet meer bij van het lachen. Ik viel hem niet om zijn nek, maar plukte heel voorzichtig een losse haar van zijn arm. Die tegenstelling met al die andere meiden viel op dat moment wel op. Ik geef de artiesten mijn teksten in de hoop dat zij met mij contact opnemen als er voor hen iets bruikbaars tussen zit. Ik weet wel dat er maar een kleine kans is, dat ze dit ook daadwerkelijk zullen doen; Maar toch, niet geschoten is zeker mis! Ik heb Michael Hutchence van INXS mijn antwoordtekst op "Original Sin" gegeven in 1991. In 1993 kwam hun cd "Full Moon, Dirty Hearts" uit en herkende ik daarop aangehaalde teksten van mij met daarachter een reactie van Hutchence zelf. Pina laat de bewijzen zien, vanaf haar antwoordtekst "Thanx to Original Sin" tot de auteursrechten die op al haar teksten staan, van onder andere de teksten die ze backstage gegeven heeft, en vergelijkt de teksten van INXS met die van haar. Ik moet toegeven: Er staan duidelijk blijk van reacties op het album van INXS. Pina: "Helaas is de zanger van INXS nu dood. Het is niet meer mogelijk hem te vragen of het toeval was of juist niet". De eerste die op Pina Jones' werk reageerde, was Peter Koelewijn.

"Klik hier voor een uitgebreider verslag daarvan"

Vanaf 1984 stuurde zij hem haar teksten, omdat hij producer is. Hij schreef terug nadat zij hem de tekst: "Hondenpoep" stuurde. Pina: "Peter Koelewijn nodigde me uit en ik ben met een map met teksten naar zijn entertainmentbureau gegaan. Hij heeft mij de telefoonnummers van Conamus en Buma/Stemra gegeven. Daar kunnen alleen teksten geregistreerd worden waarbij ook de muziek wordt aangeleverd. Nu laat ik mijn teksten registreren in Utrecht. Bij de inspectie der Registratie en Successie van de Rijksbelastingen. Hoewel auteursrecht automatisch ontstaat door het maken van het werk, kan het nooit kwaad dat je het bewijs vergemakkelijkt. Door middel van een datumstempel kun je laten zien dat het werk op die en die datum ook echt bestond en wie de auteur was". Pina Jones is christen en schrijft ook gospel. Ze heeft even geleden zojuist haar "Looft God" gecomponeerd en laten arrangeren door Richard Poot uit Eemnes. De gospelzanger Arjen van de Bor heeft ook enkele van haar teksten op muziek gezet. Pina is nog op zoek naar een studio waar haar en Arjen gezamenlijke gemaakte lied "Ze zeggen" voor weinig geld ingezongen kan worden. Een zangeres is nog niet gevonden; X uit Alphen. Pina: "Ik heb epilepsie en kan door de bijwerkingen van de vele medicijnen die ik gebruik, niet werken. Maar ik heb geen zin om de hele dag thuis te gaan zitten duimen draaien. Ik heb er iets op gevonden. Ik wil in het Guiness Book of Records komen als degene die de meeste post heeft ontvangen. Volgens mij ben ik de eerste die dit bedenkt, dus dat geeft mij dan een grotere kans. Op die manier heb ik ook wat te doen. Ik schrijf al met heel veel penfriends over de hele wereld. De correspondentie gaat altijd in het Engels. In "Slams" dat zijn boekjes die je elkaar stuur met allerlei vragen en die je later met de antwoorden terugkrijgt, probeer ik altijd creatieve vragen te stellen. Daar komen vaak heel leuke antwoorden op. Humor is belangrijk. Voor mij is humor een voorwaarde om te overleven. Ik ben in mijn jeugd vaak gepest, omdat ik door mijn epilepsie anders was. Dat doen pijn. Humor kan de pijn soms enigszins verzachten". Voor de poëziewedstrijd: "Tussen droom en daad" stuurde zij het volgende gedicht in: Dagdroom/The Dreamer Waar de werkelijkheid stopt en dus verloren gaat, daar precies, is het waar de droom verder gaat. ......Tussen droom en daad...... "Mijn songteksten zijn ook veelal in het Engels, maar ook het schrijven van Nederlandse teksten vind ik leuk. In opdracht van mevrouw Hiraki uit Alphen, een mevrouw die zich inzet voor het Ronald McDonaldhuis, heb ik een gedicht geschreven voor dit huis. Het gedicht is gratis te verkrijgen bij het Evertshuis en in de bibliotheek". Mocht iemand een schrijfopdracht hebben, of willen reageren op een gedicht, dan kan men contact opnemen met:

(Krantenbericht)
Gevolgen van pesten kunnen jarenlang doorwerken: ;    "Ik durf wel weer naar school,       maar prettig is het niet". ALPHEN AAN DEN RYN-De hierbij afgedrukte brief van Pina Jo­nes(pseudoniem) bepaalde bij mij weer eens het verschijnsel pesten. Pina Jones is zelf in haar jeugd slachtoffer geweest en worstelt nog steeds met de gevolgen. Ze is zeker niet de enige. Pesten is van alle tijden en komt overal voor. De laatste tijd staat het fenomeen meer in de belangstelling. Er verschijnen boeken, proefschriften en protocollen, maar een echte oplossing schijnt er niet te zijn.

door: GODELIEVE OLDENBROEK

Pesten komt het meeste voor op de schoolleeftijd tot ongeveer een jaar of vijftien/zestien. Daarna neemt het af. De gevolgen van pesten kunnen jarenlang doorwerken. Ouders weten dikwijls niet goed raad met een kind dat slacht­offer is van pesten. Hetzelfde geldt voor ouders wanneer ze ontdekken dat hun kind een pester is. ook leraren weten vaak niet goed hoe ermee om te gaan. Allerlei fabeltjes spelen een rol. Een heel bekende is wel: "Hij lokt het zelf uit". Pina Jones probeert in haar brief duidelijk te maken dat het slachtoffer reageert met het gedrag dat de pesters verwachten. Dit gebeurt min of meer onbewust, in de hoop dan verder met rust gelaten te worden. Doodzwijgen De vijftienjarige Pauline is al drie maal van school veran­derd. Telkens weer werd ze het slachtoffer van pesten. De gevolgen voor haar zijn ernstig. Ze is heel angstig en heeft zich helemaal teruggetrokken in haar eigen wereldje. Het leren gaat slecht en ook haar ouders kunnen nog nauwelijks contact met haar krijgen. Sinds twee jaar wordt ze begeleid door een psycholoog. Pauline: "Het ergste jennen in de klas is opgehouden. Mijn ouders zijn vele keren op school gaan praten. De klasseleraar heeft ook met de klas gepraat. Ik durf wel weer naar school, maar prettig is het niet. Ze zijn nu begonnen mij dood te zwijgen. Volgend jaar kom ik in een andere klas, want ik ben blijven zitten. Misschien gaat het dan beter". Pesten heeft vele varianten: Van jennen tot schoppen en slaan, iemand buitensluiten en doodzwijgen. Kinderen blijken onge­looflijk vindingrijk in het verzinnen van pestgedrag. Opvallend is dat uit onderzoeken is gebleken dat ieder kind slachtoffer kan worden, maar eveneens kan ieder kind pester worden. Het komt zelfs regelmatig voor dat voormalige slacht­offers zelf pester worden. Behalve de pesters-meestal fungeren ze in groepen-en het slachtoffer is er nog een groep toekijkers. De groep die weliswaar niet meedoet, maar ook niet voor het slachtoffer opkomt. Stilzwijgend tolereren zij in wezen het pestgedrag. Oorzaken Zoals gezegd kan ieder kind slachtoffer worden van pestgedrag. Een kind dat afwijkt van de door de meerderheid vastgestelde normen loopt risico. Door het uiterlijk of het wel of niet dragen van merkkleding, slecht in sport zijn. Het sleutelwoord is: anders zijn. Ieder kind kan ook pester worden. Wel hebben onderzoeken in Noorwegen aangetoond dat sommige kinderen meer kans lopen pester te worden dan anderen. Het betreft kinderen die thuis weinig aandacht krijgen, fysiek gestraft worden door hun ouders en niet gecorrigeerd worden wanneer ze agressief zijn. Kinderen die zelf slachtoffer zijn geweest, worden sneller pester. Anderen doen het om stoer te zijn, of omdat ze denken dat de groep het van hun verwacht. Helaas geven sommige ouders en leerkrachten ook het verkeerde voorbeeld. Ouders die voortdurend negatief over buren en familie spreken of de kinderen uitsluiten, zijn verkeerd bezig. Hetzelfde geldt voor leerkrachten die sarcastische opmerkingen maken of die geen duidelijk standpunt tegen het pesten in durven nemen. Ook ouders en leerkrachten kunnen tot de zwij­gende "meerder­heid" behoren. Kinderen voelen zich dan niet meer veilig en kunnen dat omzetten in agressie tegen één kind. Serieus Er is geen eensluidende oplossing voor het pest probleem. Wel is het belangrijk dat ouders en leerkrachten het probleem serieus nemen. Praat erover in de klas, op eventueel  speciaal belegde ouderavonden. Let op wat er gebeurt, luister naar de kinderen. Denk niet te snel: "Bij ons op school gebeurt het niet" of "Mijn kind doet dat niet" of "Hij lokt het zelf uit". Pesters en zondebokken zijn beiden slachtoffer en hebben allebei hulp nodig. In eerste instantie moet die hulp van de ouders en de school komen.

Brief van Pina Jones:       "Een buitenbeentje komt in een vicieuze cirkel terecht". "Het gaat als volgt: Eén persoon is een buitenbeentje, meestal om iets waar hij of zij niets aan kan doen, een bril, rood haar, een handicap of ziekte. Of iemand is gewoon buitenbeen­tje doordat hij of zij niet wil of niet mee kan doen met de modetrends. Zodra bekend is wie het buitenbeentje in de klas is, wordt diegene vaak uitgeprobeerd in de vorm van treiteren. Het slach­toffer denkt dan vaak als volgt: "Ik word gepest, dus ze verwachten een reactie.  Ze verwachten dat ik er niet tegen kan". Het buitenbeentje geeft een eigen invulling aan het denkpa­troon van de treiteraars. Vervolgens gaat hij of zij-met tegenzin-aan dit verwachtingspatroon voldoen en neemt de slachtofferrol op zich. De treiteraars denken vervolgens: "Ha, hij/zij kan er niet tegen, we kunnen lekker ons gang gaan". En dan is het hek van de dam. De treiteraars gaan van kwaad tot erger pesten, waardoor het slachtoffer in een vicieuze cirkel komt. De reacties van het slachtoffer op het pestgedrag stimuleert de pesters tot doorgaan. Voor het slachtoffer is het heel moeilijk om uit dit patroon te komen, vaak hebben ze er tot het volwassen zijn moeite mee. Het is als met vele trauma's die worden veroorzaakt door anderen: De slachtoffers kunnen het later zelf opknappen als ze eenmaal de vernieling in zijn geholpen. Wantrouwen Je wantrouwen is gekweekt door anderen. Toch zal je zelf iets moeten ondernemen, jezèlf moeten veranderen. Dat klinkt onlo­gisch, dat is waar, maar de hele wereld zit toch raar in elkaar? Als het slachtoffer lang genoeg in de vicieuze cirkel van de slachtofferrol heeft verkeerd, gaat de persoon in kwestie zelf geloven in die rol. Met andere woorden: Het slachtoffer gaat voldoen aan het beeld dat de pesters hem of haar voorspiege­len. Zo raakt het slachtoffer zijn eigen persoonlijkheid kwijt. Die persoon moet zich dus afvragen: "Wie ben ik?" en op zoek gaan naar de eigen identiteit om toch uiteindelijk toch zich­zelf te kunnen zijn. Mijn mening over het onderwerp pesten is gewoon dit: "Of iemand een buitenbeentje is of niet, het is toch laf met een groep tegen één. Pak dan iemand van je eigen formaat en dan wel in je eentje! Iedereen die treitert is niets anders dan laf". Laten we hopen dat het pesten op school door alle publikaties rond het onderwerp minder zal worden en dat door goede voor­lichting mensen gaan beseffen wat ze doen wanneer ze pesten en wat het teweeg kan brengen in het verdere leven van het slach­toffer. Ook scholieren hebben volgens mij best het verstand om die dingen te begrijpen. Dan als troost voor mensen die uit hun trauma van het pesten proberen te komen, een klein gedichtje: Inner Power Your biggest power hidesinside. And if you smile, -there's no hide".