Rainbow Longo pagina Marita

Jawel, ook ik wilde wel eens een eigen website. Als vriendin van iemand die bekend staat om zijn websites zoals onder andere het abc fietsforenzen kun je toch niet achterblijven. Inmiddels heb ik de fiets van Jack overgenomen op de site over de Celtic quest beschrijf ik mijn ervaringen met de quest en c-alleweder.

Na diverse omzwervingen van werk via Schagen en Amsterdam ben ik terechtgekomen in Hoorn, 17 km van mijn woonplaats af. Eerst weer op mijn oude trouwe sportfiets heen en weer. Na enige tijd ontdekte ik een douche bij het herentoilet. Tja, dat betekent dat je lekker kunt zweten naar je werk toe. Maar ja mijn sportfiets begon een beetje te kraken en zuchten en ik ook.

Met een motor(!)tochtje in aanraking gekomen met een ligfietsproef parcour in Den Haag. Met lerenbroek op een veel te kleine ligfiets rondjes gereden. Maar wel ontdekt dat dit toch wel je ware was.

Maar ja, welke ligfiets is voor mij geschikt. Het schijnt heel makkelijk te zijn. Je moet uit een paar dingen uit zijn, namelijk

Wil je hoog, wil je laag zitten,

Wil je bovenstuur of wil je onderstuur?

En als sluitpost wat heb je er dan voor over?

Ik wist meteen dat ik onderstuur wilde hebben, alles vrij en blij voor je. Tevens wilde ik niet te hoog zitten vanwege de aerodynamica maar ook niet te laag omdat ik zelf graag nog gezien wil worden en zelf ook nog wat wil zien.

Dus eerst een middagje proeffietsen op een optima en challange model.

Op een of andere manier voegden ze niet. Ik miste nog wat. Een stukje sjeu en snelheid. De shiftgrip voor de versnellingen vond ik langzaam werken. groot plaatje 96 kb

Probleem voorgelegd aan de ligfietsspecialist. Hij had net een nieuw type fiets binnen en zei probeer die eens.

En daar stond hij een Rainbow Longo. 35 cm hoog met onderstuur met alle kleuren van de regenboog. Fantastisch strak model en een mooie lijn. Het was liefde op het eerste gezicht. Ik reed erop weg, voelde de wind langs me glijden, schakelde snel op, keerde even op de weg en wist…. Dit wordt hem.

De koplamp is mooi weggewerkt in het frame. Het is een relatief snel model geschikt voor de langere afstanden maar bij het kruipdoor sluipdoor werk kun je nog wel boven de heggetjes uitkijken.

Opstappen op een ligfiets met onderstuur kan een probleem zijn als hij wat hoger is. Je moet dan over het stuur heen opstappen. Bij de rainbow longo is de 35 cm hoogte ideaal. Je kunt ruim opstappen en in de allerkleinste versnelling ben je zo weg. De longo heeft standaard een standaard. Erg handig. Vaak zet ik ‘m zittend uit als ik stilsta en stap ik keurig af. Soms doe ik het anders en houd ik mijn fietsstuur met alleen mijn linkerhand vast. Houdt ‘m in evenwicht als ik mijn rechterbeen over de buis gooi en tergelijkertijd draai. Het ziet er spectaculair uit maar ben wel snel naast mijn fiets.

Vanwege de lange wielbasis is fietst hij rustig op lange rechte wegen. Eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat het stuurgedrag in het krappe bochtenwerk tegenviel. Hij had valneigingen. Omdat meerdere mensen er last van hadden heeft Twigt een luiere voorvork gemonteerd. De eerdere bleek toch te steil. Het stuurgedrag is nu een stuk beter maar ik durf na ca 1 jaar toch nog niet met volle snelheid een krappe bocht door. Dit hoort denk ik toch bij de langere wielbasis en je moet dit voor lief moet nemen ten gunste van het rustige stuurgedrag met snelheid op rechte wegen. Deze fiets is uitermate geschikt voor het woon-werkverkeer en het kilometervretenwerk van ritjes van plezier.

Een hobby mag geld kosten en als hij ook nog is voor woonwerkverkeer mag er wel wat geld tegenaan gesmeten worden. Een auto of motor blijft kosten en deze uitgave is eenmalig. Dus mooie blauwe aerovelgen, de shimano ultegra groep, 9speed versnellingsset en magura clara schijfremmen erop. De leek zal het niet zien maar hij fietst fantastisch met deze onderdelen. Vooral de bar-end shifters bevallen zeer goed. Wat is een bar-end shifter? groot plaatje 22 kbLekker snel opschakelen, maar ook weer terug.

In het begin heb ik erg veel last gehad van mijn nek. Zelfs na ruim een half jaar waren mijn nekspieren nog niet getraind, dus dat betekende dat er wat anders aan de hand was. Mijn rugwervels begonnen te laat met het buigen en ondersteunen naar mijn nekwervels toe. Ik heb oud stuk zitmat opgerold en die onder de band van mijn radicaltoptas op mijn plastic stoeltje vastgemaakt. Nu begint mijn rug op tijd met de kromming en heb ik geen last meer van mijn nek. Een nekkussentje vond ik altijd onzin maar Jack zei dat hij niet meer zonder kon. Dus een nekkussentje gemonteerd en jawel, toen hij er even niet meer opzat, miste ik ‘m. (bij twigt f 125 van m5 of bram smit http://www.fastfwd.nl/ )

Omdat ik op mijn werk representatief gekleed ga heb ik wel bagagecapaciteit nodig. Gelukkig heb ik een bagagerekje en is de capaciteit vergroot met een radical toptas en een doodgewone boodschappen zijtas voor een bukfiets. Het is niet meer aerodynamisch maar wel praktisch. En er past een laptop in de zijtas. Het gewicht hangt laag en daarom heb je er weinig last van. De vering vangt de vele schokken op.

Tevens kun je aan het rekje waterdichte ortliebzakken binden als je bijvoorbeeld naar een treffen gaat. Ik ben dan goed voor de slaapmatjes en slaapzak. Volumieus maar nog wel redelijk gestroomlijnd. Zie bepakken.

In de winter doorgefietst met mijn rainbow maar achteraf is een open fiets daar niet echt geschikt voor. Het fietsen door kou en sneeuw is voor mij geen probleem maar mijn fietsonderdelen kwamen behoorlijk onder de bagger en pekel te zitten ondanks het goed invetten van onderdelen. Nu het zomerseizoen weer is begonnen moest mijn fiets een grondige opknapbeurt ondergaan. Dus gewapend met tandeborstel en motowash alle aangekoekte troep verwijderd. Ik heb nu weer een nieuwe fiets in mijn achtertuin staan mede dankzij de ultegragroep die zich niets aantrekt van roest en pekel.

Toch zal ik voor de winter met iets anders gaan fietsen. Ik vind het heel vervelend als ik moet stoppen voor een regenbui om mijn pak aan te trekken, terwijl meneer dekker even wat dieper wegkruipt in zijn C-alleweder. In eerste instantie voor mij een quest besteld. Het schijnt dat je in een huwelijk alles moet delen, dus ook je fiets. Kortom hij heeft voor zijn verjaardag een quest van mij gekregen. Ik neem zijn "oude" beestje over want ik ben met een paar trapjes zo in Hoorn, terwijl hij nog iets verder moet trappen naar Alkmaar.

Er zijn al diverse vrienden geweest die wel geinteresseerd waren in mijn longo. Maar je eerste fiets doe je toch nooit weg? Ik denk dat ze tevens de prijs niet weten die mijn fiets uiteindelijk heeft gekost met alle extra’s en nieuwe onderdelen erop. Daar heb je zo een halve quest voor. Kortom de longo wordt voor mij nu mijn zomerfiets.

 


Mail mij als je een reactie wilt geven op de paginamail mij voor reactie

Marita Laan