Jan z'n brom- en motorfietsen site.
|
Aanbrengen en Afstellen van Contactpuntjes, of vervangen van de condensator en daarna het terug plaatsen van het Spieloze Vliegwiel van een Villiers (125cc/200cc) blokje.
Bij een Villiers
blokje b.v. type ( 6
E / 10D ), met spie-loos vliegwiel ga je als volgt te werk,
1) Haal het schakelpendaal en de aluminium beschermkap los, haal het vliegwiel van het blok door het vliegwiel te blokkeren met een speciale vliegwielsleutel en/of band om het vliegwiel. 2) Draai de 4 bevestigingsschroeven van de grondplaat los en de elektrische verbindingen.
3) Om de condensator te vervangen !,
moeten we contactpunten-doosje los halen van de grondplaat en de
condensator onderin het doosje vervangen, 4) Dé-monteer nu de oude contactpunten door lipje van de hamer weg te schuiven, let op het veertje bovenop het hamertje!.
5)
Plaats de nieuwe contactpunten, en haal een doekje met wasbenzine
tussen de contactpunten door, (dit is om: vuil/vet weg te halen tussen de
contactpunten) en smeer (iets!) vet aan het viltje wat aan het uiteinde van het verenstalen plaatje
zit.
6) Om er zeker van te zijn dat de
Hoogspanningspoel/Ontstekingspoel goed is!, solderen we even de draad die van de
contactpunten afkomt los en sluiten
7)
Nu
zet je op de linker poolschoen van de hoogspanningspoel (aan de voorkant) met een potlood
een streepje op 4mm. 8) Plaats nu het spieloze vliegwiel terug over de kruktap en draai de vliegwielmoer zover aan dat de krukas net niet mee rond draait. 9) Draai nu het vliegwiel zo dat de contactpunten max. open staan, door schroef A in het contactpuntendoosje iets los te draaien kunnen we a.d.h. van een voelermaat setje (0,4mm.) tussen de punten door te halen de max. ligt hoogte instellen (zet daarna schroef A weer goed vast!). 10) Nu is het Eerste gedeelte klaar !.
Afstellen van ontstekingtijdstip ( TIP 1 ) :
1)
Draai de 4-kopbouten
van de cilinder deze heeft (géén) pakking tussen cilinder en -kop, en neem een
schuifmaat en zet deze op 4mm. (vast) en
2)
Draai nu het vliegwiel (deze zat maar net handvast), totdat het Streepje op het vliegwiel gelijk staat
met de Inkeping van de grondplaat. 3) Draai daarna vliegwielmoer VAST !, met een speciale vliegwielsleutel en/of band om het vliegwiel (en blijf checken de 4mm. en streepje/inkeping).
4) Monteer cilinderkop en plaats bougie (
stel deze af met voelermaat op 0,45mm.) in de bougiedop en druk op de
kick-starter, en check VONK !.
Afstellen van ontstekingtijdstip ( TIP 2 ) :
1) Draai onderstaand zelf gemaakt tooltje (van een oude bougie met daardoor heen een pen met mm. verdeelstreepjes aan de bovenkant, en aan de onderkant een drukveertje) of steek een grote schroevendraaier in bougiegat, hierdoor kunnen we zien dat de zuiger het B.D.P. heeft bereikt.
2) Dit (B.D.P.) kunnen we ook checken door te kijken of de inkeping (streepje) op het uiteinde van de kruktap omhoog staat.
3) Zet nu met een stift b.v. een streepje op de schroevendraaier gelijk met de
bovenkant van het bougiegat, of kijk op het zelfgemaakt 4) Haal nu de schroevendraaier uit het bougiegat en meet 4mm BOVEN de streep af en plaats hem daarna weer terug in het bougiegat, of zet een streepje op de stift 4mm. BOVEN het streepje waarop hij stond ( dit streepje is dan het openingspunt van de contactpunten). 5) Zet het vliegwiel iets meer aan, zodat als je aan vliegwiel draai de krukas ook mee draait. 6) Nu alles weer zo aan het vliegwiel doordraaien dat het Streepje op het vliegwiel en de inkeping van de ontstekingsgrondplaat weer tegenover elkaar staan, en de schroevendraaier en/of tooltje in het bougiegat dezelfde positie hebben als waar we de eerste markeer streepje aanbrachten en/of zagen. 7) Nu draaien we het vliegwiel TEGEN de draairichting (klok) in !. 8) En draaien we het vliegwiel zover terug totdat het 2e aangebracht streepje (4mm) op de schroevendraaier en / of stift in het bougiegat op 2e markeerpunt aankomt. 9) Zet nu vliegwiel GOED vast, door deze weer met de speciale vliegwielsleutel en / of band tegen te houden. 13) Check dit alles nog even (zoals hierboven staat ) na, ook eventueel met voelermaat (0,4) tussen de contactpunten door. 14) Bougie elektrode afstellen met voelermaatje op 0,45mm., en terug plaatsen. 15) Starten.
Klaar, rijden maar.
Een SPARTA Villiers rijder. © J.v.Soelen
Terug naar welkom pagina. |