Jan z'n brom- en motorfietsen site.

Start Interesses Rev. Koppelingsplaten Fotoalbum Royal Nord foto's Link Toerrit Geldermalsen Gastenboek Restauratie Te Koop/Gevraagd 11e t/m 16e Bloesemrit Contactpunten Villiers

 

 

horizontal rule

 

 

horizontal rule

Aanbrengen en Afstellen van Contactpuntjes, of vervangen van de condensator

 en daarna het terug plaatsen van het Spieloze Vliegwiel

van een Villiers (125cc/200cc) blokje.

 

                

       Bij een Villiers blokje b.v. type ( 6 E / 10D ), met spie-loos vliegwiel ga je als volgt te werk,
        als je de contactpunten/condensator wilt vervangen i.v.m. problemen dat zodra motor warm is hij ermee stopt !.

 

 1)      Haal het schakelpendaal en de aluminium beschermkap los, haal het vliegwiel van het blok door het vliegwiel te blokkeren met een speciale vliegwielsleutel en/of band om het vliegwiel.

 2)   Draai de 4 bevestigingsschroeven van de grondplaat los en de elektrische verbindingen.

 3)   Om de condensator te vervangen !, moeten we  contactpunten-doosje los halen van de grondplaat en de condensator onderin het doosje vervangen,
door eerst de draad van condensator ( zie op tekening (onder) punt C schroef/boutje los te halen) en plaats gelijk! nieuwe.
En plaats het contactdoosje terug op de grondplaat.
 (Wat ik ook wel (eens) doet is aan de buitenkant een (spatwater) dichte condensator aanbrengen, i.v.m. met warmte problemen) en dan behoef het
contactdoosje niet los  van de grondplaat.  

 4)      Dé-monteer nu de oude contactpunten door lipje van de hamer weg te schuiven, let op het veertje bovenop het hamertje!.

 5)       Plaats de nieuwe contactpunten, en haal  een doekje met wasbenzine tussen de contactpunten door, (dit is om: vuil/vet weg te halen tussen de contactpunten) en smeer (iets!) vet aan het viltje wat aan het uiteinde van het verenstalen plaatje zit.
  En plaats/bevestig de grondplaat weer, en sluit de elektrische verbinding aan.

 6)   Om er zeker van te zijn dat de Hoogspanningspoel/Ontstekingspoel goed is!, solderen we even de draad die van de contactpunten afkomt los en sluiten
 een
 
Ω  meter aan tussen de aansluitpunten van de spoel (en deze moet tussen de 2,5 K en 5,3 K zijn).

 7)       Nu zet je op de linker poolschoen van de hoogspanningspoel (aan de voorkant) met een potlood een streepje op 4mm.
 Deze afstand dient er later voor dat de magneetpool van het vliegwiel al 4mm. over de linker poolschoen van de hoogspanningspoel komt (op dit punt
 moeten straks de contactpunten open gaan, en hierbij hebben we DE max. hoogspanning!).

 8)      Plaats nu het  spieloze vliegwiel terug over de kruktap en draai de vliegwielmoer zover aan dat de krukas net niet mee rond draait.

  9)    Draai nu het vliegwiel zo dat de contactpunten max. open staan, door schroef A in het contactpuntendoosje iets los te draaien kunnen we a.d.h. van een  voelermaat setje (0,4mm.) tussen de punten door te halen de max. ligt hoogte instellen (zet daarna schroef A weer goed vast!).

 10) Nu is het Eerste gedeelte klaar !.

 

                                                                         

 

 

Afstellen van ontstekingtijdstip  ( TIP 1 ) :

 

1)      Draai de 4-kopbouten van de cilinder deze heeft (géén) pakking tussen cilinder en -kop, en neem een schuifmaat en zet deze op 4mm. (vast) en
plaats deze schuifmaat gelijk met/op de boven-kant van de cilinder (zodat de meetstok 4mm. in de cilinder steekt).
D
raai nu de krukas  (voorzichtig) rond door op de kickstarter te duwen (zover) dat bovenkant van de zuiger tegen de onderkant van de meetstok komt.

2)      Draai nu het vliegwiel (deze zat maar net handvast), totdat het Streepje op het vliegwiel gelijk staat met de Inkeping van de grondplaat.
(check ook nog even dat bovenkant zuiger gelijk staat tegen onderkant meetstok van schuifmaat !).

3)       Draai daarna vliegwielmoer VAST !, met een speciale vliegwielsleutel en/of band om het vliegwiel (en blijf checken de 4mm. en streepje/inkeping).

4)   Monteer cilinderkop en plaats bougie ( stel deze af met voelermaat op 0,45mm.) in de bougiedop en druk op de kick-starter, en check VONK !.
Plaats aluminium beschermkap, en voetschakel pendaal,    rijden maar.

 

Afstellen van ontstekingtijdstip  ( TIP 2 ) :

 

 1)  Draai onderstaand zelf gemaakt tooltje (van een oude bougie met daardoor heen een pen met mm. verdeelstreepjes aan de bovenkant, en aan de onderkant een drukveertje) of steek een grote schroevendraaier in bougiegat, hierdoor kunnen we zien dat de zuiger het B.D.P. heeft bereikt.

     

  2Dit (B.D.P.) kunnen we ook checken door te kijken of de inkeping (streepje) op het uiteinde van de kruktap omhoog staat.

  3Zet nu met een stift b.v. een streepje op de schroevendraaier gelijk met de bovenkant van het bougiegat, of kijk op het zelfgemaakt
tooltje op welk mm. streepje van de stift hij staat.

  4) Haal nu de schroevendraaier uit het bougiegat en meet 4mm BOVEN  de streep af en plaats hem daarna weer terug in het bougiegat, of zet een streepje op de stift 4mm. BOVEN het streepje waarop hij stond ( dit streepje is dan het openingspunt van de contactpunten).

  5)  Zet het vliegwiel iets meer aan, zodat als je aan vliegwiel draai de krukas ook mee draait.

  6)  Nu alles weer zo aan het vliegwiel doordraaien dat het Streepje op het vliegwiel en de inkeping van de ontstekingsgrondplaat weer tegenover elkaar staan, en de schroevendraaier en/of tooltje in het bougiegat dezelfde positie hebben als waar we de eerste markeer streepje aanbrachten en/of zagen.

  7) Nu draaien we het  vliegwiel TEGEN de draairichting (klok) in !.

  8)  En draaien we het vliegwiel zover terug totdat het  2e aangebracht streepje (4mm) op de schroevendraaier en / of stift in het bougiegat op 2e markeerpunt aankomt.

  9)  Zet nu vliegwiel GOED vast, door deze weer met de speciale vliegwielsleutel en / of band tegen te houden.

13)  Check dit alles nog even (zoals hierboven staat ) na, ook eventueel met voelermaat (0,4) tussen de contactpunten door.

14)   Bougie elektrode afstellen met voelermaatje op 0,45mm., en terug plaatsen.

15)  Starten.

 

Klaar, rijden maar.

 

       Een SPARTA Villiers rijder.                                                                                              © J.v.Soelen

           

 

horizontal rule

                                                                                                     Terug naar welkom pagina.