Jan z'n brom- en motorfietsen site.

Start Interesses Rev. Koppelingsplaten Fotoalbum Royal Nord foto's Link Toerrit Geldermalsen Gastenboek Restauratie Te Koop/Gevraagd 11e t/m 16e Bloesemrit Contactpunten Villiers

 

 

horizontal rule

 

 

horizontal rule

 

                 

                                         Zo het begin is er.                                              Alle documentatie.

 

                 

                                   Nu de cilinder nog.                                            Blok en uitlaten compleet.

 

                 

                              Frame en wielen klaar.                                       Nu de afstelling van het schakelklok.

 

                 

                       Royal Nord "Grand Tourisme" vanaf links.                   Royal Nord "Grand Tourisme" vanaf rechts.

 

                 

                                  Originele bel.                                                     " Grand Tourisme " uit 1964.

 

                 

                                  Wat een achterkant.                                                      Schakel-wals.

                                  ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

                                    Video ( en beleef het geluid ) van de Royal Nord Grand Tourisme 1964.     

                                                                Royal Nord Grand Tourisme 1964

 

                                 ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

              Royal Nord GT Model gegevens:

 

              Royal-Nord  type: Grand Tourisme

              Bouwjaar: 1964      Gewicht: 62 kg

              Kleur: (metalic) groen

              Frame: Uit één buis  Voorvork: Telescoop

              Achtervork: Swingarm met 2 schokdempers

              Bandenmaat: 23x2.00x2  

              Voorspatbord: 180' breed  Achterspatbord: gesloten

              Tankmodel: Zampero 106  Tank inhoud: 11 ltr.

              Stuur: Verchroomd massief

              Motor: Royal Nord 4 versnellingen  Inhoud: 49.0cc

              Boring: 40.0mm  Slag: 39.5mm  Compressie: 8:1

              Uitlaat: Dubbel naar onder gebogen

 

              Eigenschap: Tank embleem in halve maan

                                Luchtpomp gemonteerd onder tank

             

       

                               ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

                  ROYAL NORD GRAND TOURISME 50cc MOTORFIETS.

 

              

                      Royal Nord "Grand Tourisme " 50cc Motorfiets in on-gerestaureerde staat.

              

                                      

     -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

                                              ROYAL NORD Polaris.

                       

 

          -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

                                                                        " Royal Nord "

Naar aanleiding- van moeilijkheden, die vooral de laatste tijd met betrekking tot de bromfietsen van het merk Royal Nord voorkomen, lijkt het me nuttig hieromtrent een kleine uiteenzetting te geven. Als men artikel l lid l sub d onder l en 2 van het Wegenverkeersreglement leest, zal men daaruit opmaken, dat dit voertuigen zijn die eigenlijk gedegradeerd zijn van motorrijtuig naar "rijwiel met hulpmotor" waarvoor men geen rijbewijs en kentekenbewijs nodig heeft. Om de status „motorrijtuig", in de zin van het Wegenverkeersreglement weg te nemen, heeft de Minister van Verkeer en Waterstaat, voor dit soort voertuigen een keuring voorgeschreven, die door het Instituut RAI-TNO te Delft wordt verricht.
Voldoen de gefabriceerde, resp. geïmporteerde bromfietsen aan de gestelde eisen, dan wordt een Rijksgoedkeurmerk verleend. Het Rijksgoedkeurmerk en de omschrijving van de bromfiets worden in de Staatscourant gepubliceerd. De keuring geschiedt als volgt: Aan genoemd Instituut wordt een serie van 20 bromfietsen aangeboden. Hieruit worden 3 willekeurige voertuigen genomen, die worden gekeurd, zoals is voorgeschreven in het besluit van 10 augustus 1961 (keuringseisen voor rijwielen met hulpmotor). Worden deze 3 voertuigen goedgekeurd dan wordt de gehele serie van dit type goedgekeurd. Ten bewijze hiervan wordt voor dit type een Rijksgoedkeurmerk afgegeven, dat in het frame, de beplating van het frame of op de motor zelf duurzaam en duidelijk zichtbaar moet worden aangebracht. Treft men dus een rijwiel met hulpmotor aan, waarop dit keurmerk niet is aangebracht, dan is de bestuurder strafbaar ter zake van overtreding- van artikel 80a lid 2 onder g van het Wegenverkeersreglement.
Zo werd op 1 oktober 1958 de goedkeuring verleend voor een type van het merk Royal Nord, waarvan de fabriek gevestigd is te Hasselt (België). Het rijksgoedkeurmerk was B 8029. Op 29 december 1960 is in verband met de import van dit type bromfiets door de Fa. Raijmakers en Zoon te Veldhoven het recht verleend gebruik te maken van keurmerk B 8029. Dit keurmerk is geldig gebleven tot 1 januari 1961, ofschoon de toelatingsperiode op 1 april 1960 was afgelopen. In verband met de ingrijpende wijzigingen aan de uitvoering van de Royal Nord voorzien van 2 versnellingen, heeft men het keurmerk B 8029 laten vervallen en werd het keurmerk B 0043 voor dit type bromfiets verleend.
Dit geldt dus voor het oudere type, waarvan er nog maar enkele rijden.
Op 6 december 1960 werd weer een nieuw type Royal Nord ter keuring aangeboden. Dit type heeft 4 versnellingen en werd goedgekeurd onder no. B. 0046. Dit type dient voorzien te zijn van een Encarwi carburateur van het type A 13, welke een doorlaat heeft van 10 mm. De reductie van motor tot achterwiel moet zijn 13 : 41 tanden, terwijl de bandenmaat van het aangedreven wiel moet zijn 23" x 2.25". Enig ander merk en type carburateur of andere reductie of bandenmaat mogen niet gebezigd worden op voornoemde bromfiets, aangezien dit een uitvoering zou betreffen die nimmer door dit instituut is goedgekeurd. Met deze laatste types vooral is veel geknoeid, veelal door de eigenaar zelf, soms ook wel door de handelaar. De veranderingen die men aan dit vierversnellingstype heeft aangebracht bestaan hoofdzakelijk uit: De Encarwi carburateur afnemen en deze vervangen door een z.g. race-carburateur. Door middel van deze race-carburateur wordt het motorvermogen opgevoerd, hetgeen een kleinere reductie mogelijk maakt. Hiervoor brengt men op het achterwiel een ander tandwiel aan n.l. van 34 of 38 tanden en een groter voortandwiel van  18 tanden. Door deze veranderingen kan de snelheid met 20 a 25 km. per uur worden opgevoerd. Het merk van de race-carburateur dat men hiervoor meestal gebruikt is de Dell'Orto type UA  16S of 17. Blijkbaar heeft men dit afgekeken van een ander type Royal Nord, dat omstreeks half juni  1960 in Nederland is ingevoerd, doch waarvoor nimmer een goedkeuringsmerk is verleend. Deze laatste types rijden er in het zuiden van het land en vooral in Eindhoven zeer veel. De Importeur van deze laatste Royal Nord is eveneens de Fa. Raijmakers en Zoon uit Veldhoven. De laatste tijd zijn er in overleg met de Officier van Justitie verschillende rijwielen met hulpmotor van het merk Royal Nord in beslag genomen. Door de Officier van Justitie wordt veelal beslist, dat de carburateur en de beide tandwielen in beslag genomen blijven en gedeponeerd moeten worden, terwijl het rijwiel met hulpmotor aan de eigenaar terug gegeven kan worden onder voorwaarde, dat dit op kosten van verdachte in zijn oorspronkelijke staat moet worden teruggebracht een en ander in overleg met de politie.


                                                                                                        

                                                  -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
    ROYAL NORD GRAND TOURISME uit 1964 ( meroen rood )        

              
     
             
     
             
     
             
                      
             
                                              
             

                                                    -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 
    ROYAL NORD GRAND TOURISME uit 1964 ( geel )        

              
 

 

 

             
 

 

 

             

  -----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

horizontal rule

                                                                                                         Terug naar Welkoms pagina.