
Onderstaand vindt U een overzicht van de door mij
gerestaureerde brom- en motorfietsen:
SPARTA Villiers 200cc uit
1951.
Zelf helemaal gerestaureerd,
en daarna heb ik met deze motor door heel de Benelux al aan diverse Oldtimer toertochten
deelgenomen, ook organiseer ik
o.a. voor de SPARTA MOTOREN CLUB elk jaar in April de "
Betuwe Bloesem
Rit ", dit jaar voor de 13e keer.
Kawasaki Z650 uit 1980.
Het eerste model dat werd
uitgebracht met aluminium gietwielen, wat een
verschil
(zie fotoalbum) zoals ik hem binnen kreeg, en door mij gerestaureerd en in
originele (nieuw)
staat terug gebracht.
Yamaha RD 350 LC uit 1984.
Hiervan de bedrading hersteld, gepoetst, lak bijgewerkt en
sommige delen gespoten, wat is dit een gif kikker op het gas.
Yamaha XS 650 uit 1986.
Na restauratie met mijn zoon ermee naar de TT-Assen, op
de terugweg problemen gekregen met het bijladen van de
accu (bekend probleem bij dit type), nieuwe spoelen erin geplaatst en
laad probleem was opgelost.
Royal Nord Grand Tourisme uit 1964
bromfiets.
Zie het verschil, (onder Tabblad Royal
Nord foto's) zoals hij kwam en ........., na 5 jaar
restauratie, wat een mooi restauratie project was dat. (Wat een plaatje nu !!!!!!!).
Eens per jaar tijdens de braderie van Geldermalsen kom hij van de zolder.
Ook zie je daar onder op het zelfde Tabblad nog twee ongerestaureerde Royal Nord
motorfietsen, waarvan ik hun historie terug gevonden hebt
Met daaronder een later model een " Royal Nord Polaris " , een schuur
vondst die 30 jaar op zolder had gestaan.
"
Royal Nord foto's
"
Kreidler Florett
"SUPER" 50cc uit 1964.
Nadat ik het Supertje gekocht had, deze had een
Zwitsers (ongeldig) verklaard kenteken, heb ik hem in ongerestaureerde staat
ter keuring bij de RDW aangeboden.
Over de
keuring en de bijbehorende papieren het volgende:
Maak een afspraak bij de RDW voor de keuring, na 17 januari 2006 kun je daar
zo terecht.
Deze vragen naar merk
motorfiets, uit welk land hij is afkomstig, om het frame nr. en op wie ten
naam stelling hij moet komen na de goedkeuring.
Zorg ook dat je op die dag je rijbewijs en het
ongeldig (Zwitsers ) kenteken -, en een aankoop bewijs bij je hebt (van wie
jij hem heeft gekocht, en wanneer, en voor welk bedrag).
Bij aankomst je melden bij het loket RDW, de keuringspapieren/werkopdracht worden uitgedraaid,
gelijk € 87,= keuring en € 10,25 tenaamstellingbewijs afrekenen.
De RDW keurt hem op de volgende punten, en zorg er van te voren voor dat deze
in orde zijn:
Frame nr.; Remmen (voor/achter); Verlichting - (groot/dim) , - Achter, - Rem;
Claxon; Motorolie lekkage; Geluid (dB meting); Banden (droogte scheurtjes);
Vrijloop voorwiel; Algehele voertuig staat.
Dit alles word afgevinkt op de checklist, en in mijn geval werd er ook nog een
stukje mee gereden, zorg voor voldoende brandstof in de tank (3/4).
Daarna word hij op de weegbrug gezet, en overnieuw gewogen, die staat ook op
al op het Zwitserse kenteken.
Dit is het wat de RDW keuring betreft.
Met deze goedkeuringspapieren ga je na € 17,50 te hebben afgerekend (voor
het wegen), naar de Douane.
Die zitten in mijn geval ('s-Hertogenbosch), er recht tegen over.
Daar lever je alle gekregen documenten van de RDW in.
Je moet daar een douane document invullen gelijk aan het aanmeldings formulier
voor de keuring van de RDW.
Douane zorgt ervoor dat alles wordt aangemeld in Veendam, en deze sturen je na
5 werkdagen je kenteken op.
Daarna kon ik aan de restauratie van mijn "SUPERTJE" beginnen.

(zie onder "
Fotoalbum
" nu het restauratie resultaat).
Typhoon Super Sport uit 1964
bromfiets.
Dit was mijn eerste bromfiets restauratie, en is ook in z'n
geheel door mij gerestaureerd, staat nu in Aalst (GLD).
Eens per jaar wordt hiermee nog een toertocht gereden in Wellen (België).
Nu onder tabblad " Restauratie
" ziet U mijn tweede restauratie van een
Typhoon Primo Sport, maar deze zal met oplopende uitlaten worden, en de
vele volgende restauratie's met hun navigatie-knoppen.
HONDA CB750-F uit 1984.
Dit is de nieuwe aanwinst net opgehaald, maar na calculatie wat de
totale restauratie in mijn stijl ging kosten heb ik van de restauratie
afgezien en hem na veel twijfels door verkocht, dus deze is niet meer in mijn
bezit, een goede les aan ieder die aan een restauratie project gaat beginnen,
maak voor jezelf de volgende afweging:
* Wat is de aanschaf prijs, wat wil ik als einddoel !! ( maak vooraf een
kostenplaatje ).
Kreidler Florett TM 50cc uit 1968.
Deze had Zwitserse papieren, ik heb hem laten keuren door de
RDW (zie bovenstaande procedure van de Kreidler Florett "Super" 50cc.), en op kenteken laten zetten, nu kan aan de restauratie worden begonnen.
Mooie uitziende Kreidler TM.
Yamaha CS2E/YCS1 180 electric uit 1970.
Op z'n type Yamaha Twin heb ik mijn rijbewijs gehaald, je ging
naar het gemeentehuis en dan kon je een "proef rijbewijs" aanvragen.
Dan kreeg je een paar straten toegewezen en kon je zelf oefenen, en daarna
kon je afrijden op je
eigen motor, want de plaatselijke rijschool
bezat toen geen motor/scooter.
Ik had hem toen geleend van Hans Janssen om te kunnen afrijden,
deze Yamaha CS2E 180 eletric was toen net nieuw.
En nu kwam er z'n type weer op mijn pad, eerst reviseren want de rechter
cilinder heeft te veel ruimte en de cilinder wand is beschadigd
( honen en
nieuwe zuiger plus -veren ) en waarschijnlijk ook de crank-case-cover seals
tussen de krukassen.
Ook moet hij terug worden gebracht in de originele YAMAHA " Blauwe "
kleur, want deze " Groene " kleur is een import uit de USA.
Er zijn er in 1970 maar 8 stuks in Nederland verkocht.
Deze Yamaha CS2E/YCS1 180 electric heb ik na de revisie van het blok verkocht,
en ging verder zoeken naar een " echte " blauwe.
Maar nu in 2013 kwam ik er één van de acht in Nederland
verkochte YAMAHA CS2E/YCS1 180 electric met de " Blauwe " kleur op
internet tegen en is nu
in mijn (verzameling) bezit.
Deze ondergaat eerst een restauratie/revisie om hem ook terug te brengen in concours
staat ( maar wel met z'n gebruik sporen !.).
Ik hoop er volgende jaren div. oldtimer 2-takt ritten mee te rijden.
Yamaha 1200 FJ uit 1986.
Deze Yamaha FJ 1200
uit 1986 heb ik
gekregen van de Fam. Janssen, de motor van: " Hans † ".
Dit is nu voor mij een motor met een
speciale herinnering.
Waar nu mijn zoon Barto mee rijd.
Hij is nog in de originele/concours staat,
hiermee is al menige keer naar TT Assen gereden.

BMW R 80RT uit 1986.
Dit
is een motor waar ik nooit zo om gaf tot dat ik deze uit-probeerde, ik heb hiermee
div. toerritten gereden, als je van
toerritjes houd moet je eens BMW proberen en je bent ...... .
Yamaha TZR uit 1986.
Met deze TZR hadden ze net
voor ik hem kocht een kwalificatie wedstrijd voor de KNMV
mee gereden, +/- 200km/hr.
Dat heb ik geweten: Krukas oliekeerring - /
koppakking eruit geblazen, accu en div. keerringen
Nu loopt hij weer als een zonnetje.
BMW R 1100RS uit 1996.
Zoeken en kijken op het gehele internet, zag ik de juiste BMW R 1100RS.
Deze zag er goed uit, weinig km.
gelopen en van het juiste bouwjaar.
Bouwjaren daarvoor hadden problemen
met het uitspringen van de eerst versnelling,
vandaar dat ik een BMW zocht vanaf
bouwjaar 1995.
Deze BMW staat nu klaar om vanaf het
aanstaande voorjaar, diverse gezelligheid-ritjes
mee te gaan maken.
DUCATI Monster 750 uit 1999.
Sinds
zaterdag heeft Roland er een Ducati Monster 750 bij gekocht uit 1999 met 28000
km op de teller,
en
natuurlijk Ducati rood van kleur.
JAMATHI TT type 2 uit
1970.
Na lang zoeken
en vragen heb ik een JAMATHI TT type 2 uit 1970 gevonden en gekocht, bij
thuiskomst en hem goed
bekeken bleek er veel mis mee.
Onderdelen die er standaard
niet op thuis hoorden, bedrading, blok was aan revisie toe, etc.
Lid geworden van de Jamathi
club en vele clubleden konden mij aan de originele onderdelen helpen.
Zo volgde een gehele revisie
van de Jamathi TT om hem in originele showroom staat te brengen.
In 2015 met de Jamathi TT al
aan div. toerritten deelgenomen.
YAMAHA FZR400RR uit 1996.
Roland
heeft een YAMAHA FZR400RR gekocht uit 1996, deze is eerst door " PRIMO
Geldermalsen " gereviseerd.
* Al deze brom- en motorfietsen kunt U bekijken onder het
Tabblad
" Fotoalbum ".

†† Hans Janssen 1951 - 2006
Hans heeft div. jaren stands op oldtimer beurzen
gehad waaronder Vehikel,
dit is één van de laatste foto waar we de stand in 2004 samen bemande.

* In je leven heb je vele kameraden,
maar je hebt maar één " vriend " !.
Mijn allerbeste vriend is er niet meer .........
Nooit meer onze verhalen vertellen ...........
Nooit meer lachen om onze eigen grappen ..
Ons mooie boek is nu dicht ......................
Ik zal je missen - dag mijn grote vriend ......

†† Marianne van Versendaal 1943 - 2016
Marianne heeft meegedacht over div. restauratie problemen
van Royal Nord 's


Terug naar Welkoms pagina.