DE STRIJD VAN MIJN VADER.
de%20strijd%20van%20mijn%20vader008010.jpg

ONTSNAPT NAAR ENGELAND, 9 mei 1940.

 

      Als mijn vader eens iets over zijn marineverleden vertelde, kwam de kruiser Hr. Ms. Sumatra vaak ter sprake. Samen met de kanonneerboor Hr. Ms. Flores heeft dit schip, tijdens de Tweede Wereldoorlog, een belangrijke rol in zijn leven gespeeld. Op het moment dat de oorlog uitbrak en de Sumatra de opdracht kreeg de haven van Vlissingen te verlaten, maakte mijn vader, als matroos der eerste klasse, al meer dan een jaar deel uit van de bemanning. Bijzonder is, dat het schip is ontworpen door de Duitse Krupp-Germaniawerf in Kiel om jaren later oorlog te voeren tegen Duitsland.

 

      Op donderdag 9 mei 1940 bevond de kruiser zich in de buitenhaven van Vlissingen. Rond middernacht kreeg de commandant, de Kapitein ter Zee C.H. Brouwer, een schriftelijke order van de Commandant Zeeland. Men moest direct de haven te verlaten en zich naar een veiliger gebied begeven. Meteen werd koers gezet naar de rede van Vlissingen, een veiliger ligplaats buiten de haven, waar Hr. Ms. Johan van Maurits Nassau en Hr. Ms. Flores al lagen. In de order werd vermeld dat het schip daar met gedoofde lichten ten anker moest gaan en dat er oor­logswacht gelopen moest worden.

      Toen men nog maar net op de rede  lag werd er, om ongeveer kwart over drie ’s ochtends, alarm geslagen. Het was nog donker en er kwamen vliegtuigen over. Toen het later wat lichter begon te worden zag de bemanning dat het Duitse vliegtuigen waren. Een paar minuten later vlogen er drie bommenwerpers over die hun bommen probeerden te lossen op de op de rede liggende schepen. Alle mitrailleurs aan boord van de Sumatra vuurden en er werd teruggeschoten. Er vielen geen gewonden en er werd weinig schade aangebracht.

      Om 07.00 uur las de commandant op de campagne de afkondiging van koningin Wilhelmina voor: "Wij zijn in oorlog met Duitsland".

Naar boven...
Contact
de%20strijd%20van%20mijn%20vader008009.jpg

      "Ik had hondenwacht. Rond een uur of één 's nachts zag ik, dat er een legerjeep bij de valreep stopte. Er stapte een man uit, gekleed in een uni­form van de landmacht, die de loopplank oprende. Hij vroeg onmiddellijk de comman­dant te spreken. Na vijf minuten vertrok hij weer en even later werd er ‘alle hens aan dek’ geblazen. We verlieten direct de haven en zijn op de rede voor Vlissingen gaan liggen. Ongeveer een dag later zijn we naar Engeland vertrokken, waar we nog enige tijd voor de kust heen en weer gevaren hebben. Ze wisten niet dat we kwamen en in verband met de oorlogsdreiging, kregen we in eerste instantie geen toestemming een haven binnen te varen".

      Dit laatste zou enigszins bezijden de waarheid kunnen liggen. Er is geen bron die van dit probleem melding maakt. Er zijn bronnen die de reis van Hr. Ms. Sumatra naar Engeland beschrijven en verklaren dat men, vanaf de rede van Vlissingen, zonder problemen een Engelse haven wist te bereiken.

     

      Na aankomst in Engeland werd op 14 mei 1940, om 11 uur ‘s ochtends aangetreden op de campagne. De commandant hield een toespraak en deelde mee dat Nederland was gecapituleerd en dat, na hevige bombardementen, Rotterdam in brand stond. Na deze mededeling heerste er grote onrust aan boord. De bemanning was kwaad en had het gevoel dat men was gevlucht in plaats van hulp te bieden bij de verdediging van Nederland.

      Op één van de komende dagen werd toestemming gegeven de wal op te gaan. Er werd een voorschot Engels geld uitbetaald en met een motorbarkas kwam men aan land. De uitdrukkelijke instructie was om om acht uur ‘s avonds weer aan boord te zijn. Er werd gevreesd dat de uniformen van de bemanning de Engelsen onbekend zouden voorkomen en dat zij zouden worden aangezien voor gedropte Duitsers.
      Na het overlijden van mijn moeder trof ik in een oude schoenendoos een haastig gekrabbeld briefje aan dat mijn vader naar mijn moeder had geschreven. Als datering staat boven de brief: ‘11 mei, zaterdag, Ergens bij Engeland’. De brief werd aangetroffen in een enveloppe met daarop een sticker die de tekst ‘Opened by Censor’ vermeldt. Uit de tekst van de brief zijn twee regels ge­knipt. Juist die regels die vermoedelijk de gevolgde weg naar Engeland beschrijven. De brief is geschreven met potlood en volgens mijn vader had hij niet veel tijd om te schrijven, want er stond een sloep klaar om naar de wal te gaan.
Verantwoording
Staat van dienst
Hr. Ms. Sumatra
Hr. Ms. Flores
Friesch Dagblad
HOME
HET BEGIN (2)
HET BEGIN
ENGELAND
HALIFAX
WEST-INDIË
OOST-INDIË
CEYLON
CEYLON (2)
NAAR EUROPA
PORTHMOUTH
KRIJGSGEVANGEN?
KRIJGSGEVANGEN? (2)
KONVOOIEREN EN
OEFENEN
OPERATIE HUSKY
OPERATIE HUSKY (2)
VERTREK
VERTREK (2)
A/B Hr. Ms. FLORES
ZOALS HIJ WAS (1)
ZOALS HIJ WAS (2)
VRAGEN
HET EINDE
HALIFAX (2)
OOST-INDIË (2)
ROLKAART FLORES
AUGUSTA-CATANIA(2)
VERDEDIGEN EN
AANVALLEN
AUGUSTA-CATANIA
BIZERTE
OPERATIE AVALANCHE
(2)
OPERATIE AVALANCHE
MONDRAGONE
OPERATIE BIGOT
KERST EN JAARWISSELING
OPERATIE SHINGLE (2)
OPERATIE SHINGLE
GAETA EN FORMIA
GAETA EN FORMIA (2)
NAAR ENGELAND
NAAR ENGELAND (2)
DE LAATSTE REIS VAN DE SUMATRA (2)
DE INVASIE VAN
NORMANDIË
DE INVASIE VAN
NORMANDIË (2)
TERNEUZEN
DE LAATSTE REIS VAN DE SUMATRA
WEER THUIS
HUWELIJK
WEER NAAR OOST-INDIË
PLAATSING KLEINE VAARTUIGENDIENST
OVERSPANNEN
OVERSPANNEN (2)
TERUG NAAR NEDERLAND
TERUG NAAR
NEDERLAND (2)
TERUG IN NEDERLAND
TERUG IN NEDERLAND (2)
TERUG IN NEDERLAND (3)
HET EINDE
HET LEVEN AAN BOORD