DE STRIJD VAN MIJN VADER.
de%20strijd%20van%20mijn%20vader032011.jpg
Naar boven...
Contact
de%20strijd%20van%20mijn%20vader032009.jpg

DE LANDINGEN IN ITALIň (Operatie Avalanche).

 

      De bemanning van de Flores had het razend druk met de voorberei­dingen voor de aanstaande campagne. De officieren voerden besprekingen, er werd  olie en munitie geladen en het schip kreeg een goede onderhoudsbeurt. Toen de kanonneerboot langzij de Engelse olietanker Empire Salvage werd gebracht, was de verbazing van de bemanning groot. Alle bordjes met opschriften en aanwijzingen aan boord van deze tanker waren in het Nederlands gesteld. Achteraf bleek dit gloednieuwe schip eerder Papendrecht hebben geheten. Tijdens het uitbreken van de oorlog was het schip in Nederland nog in aanbouw en werd later door de Duitsers in beslag genomen en afgebouwd. Nog veel later werd het door de Engelsen in de buurt van de Bermuda's op de vijand buitgemaakt en in gebruik genomen.

      Op 6 september kreeg de vloot de opdracht te vertrekken naar Palermo maar onderweg moest de Soemba terugkeren naar Bizerte vanwe­ge een ernstig defect aan het roer.

      In Palermo werden de plannen besproken. Ten noorden van de baai van Napels moest het eiland Ventotene veroverd worden. Op dit eiland stond een radarstation en de opdracht was het station te vernietigen. Om de aandacht van de vijand af te leiden werden alle schepen van de groep waarbij de Flores behoorde uitgerust met kabelballonnen. Deze ballonnen hingen ongeveer 40 meter boven de schepen in de lucht en onder de ballonnen was een radarscherm aangebracht. Hierdoor zou op de vijandelijke radar de indruk worden gewekt dat er sprake was van een sterke concentratie van grote slagschepen. En waar veel grote schepen waren, kon men ook veel troepen verwachten. De indruk moest dus gewekt worden dat er een aanval in de buurt van Napels zou plaatsvinden.

     De bemanning voelde zich onderweg naar Ventotene niet prettig. De zee lag bezaaid met mijnen en het schip moest erg ver het vijandelijk gebied in. De lucht wemelde van geallieerde bommenwerpers, jachtvliegtuigen en transportzweefvliegtuigen met paratroepers. Grote kans dat men door de vijand werd opgemerkt.

      Op 8 september om kwart voor zeven 's avonds kwam de verbindings­of­ficier de brug oprennen en fluisterde de commandant in het oor dat ItaliŽ zich had overgegeven. Omdat er geen reden was dit bericht geheim te houden heerste er binnen de kortste tijd een uitgelaten stemming aan boord. De vijand was verslagen. Iedereen juichte van vreugde. Misschien dat de oorlog in dit gedeelte van Europa afgelopen was en kon men terug naar Engeland of naar Nederland waar men de Duitsers kon verjagen.  Het was dan ook een danige teleurstelling voor de bemanning toen bleek dat het konvooi doorging en men zich gereed moest maken voor het komen­de gevecht.

      Om 12 uur 's nachts kwamen de schepen bij Ventotene aan. Op de afgesproken tijd barstte de strijd los. De Flores gaf, zoals gebruikelijk, vuursteun vanaf zee. Mijn vader bemande als waarnemer kanon I en het hele eiland stond binnen korte tijd in vuur en vlam. Door de helder opkomende maan en het inferno van vuur leek het alsof het dag was.

      Zo ver in vijandelijke wateren bleef men zich niet op z'n gemak voelen en de vrolijke stemming van enige uren geleden was verdwenen. Volgens berichten vanaf de wal verliepen de gevechten voorspoedig en tegen 2 uur in de nacht werd het bericht opgevangen dat er geen vuursteun meer nodig was. Direct daarop kreeg het schip opdracht om, onder bescherming van twee torpedo­bootjagers, zo spoedig mogelijk naar de baai van Salerno op te stomen. Alle mogelijke moeite werd gedaan om daar voor het daglicht aan te komen. Ontdekking van het schip zou catastrofale gevolgen kunnen hebben en pas in de buurt van Salerno kon men weer rekenen op enige luchtbescherming. Toch werd er, onderweg naar Salerno, vanuit Ischia op de Flores geschoten en werden er lichtgranaten afgevuurd. Het schip was ontdekt, waardoor het nog belangrijker was om zo snel mogelijk in de baai van Salerno te zijn.

      Bij Salerno was een streek water geveegd en van mijnen vrijgemaakt. Dit was een gebied waar het redelijk veilig toeven was, maar buiten dit gebied, waar men ook vaak verschillende opdrachten uit moest voeren, was de kans groot op een mijn te lopen. De Flores was ťťn van de weinige schepen, die dit niet is overkomen.

      Net als bij de slag om SiciliŽ was de kanonneerboot in afwachting van op­drachten om vuursteun te verlenen bij vastgelopen acties op het vaste land en soms ging men zelf op zoek naar geschikte doelen. Het enige verschil met SiciliŽ was, dat er geen haven in de buurt was waar het schip zich 's nachts terug kon trekken. Men hield zich op, als er geen opdrachten waren, in het geveegde stuk water. Herhaaldelijk werden vijandelijke vliegtuigen onder vuur genomen, maar gedurende de gehele strijd om ItaliŽ is het de Flores nooit gelukt een vliegtuig uit de lucht te halen.

      Zoals inmiddels bekend had ItaliŽ zich overgegeven, maar de Duitsers vochten verbeten door. De geheimhouding van de capitulatieplannen van ItaliŽ waren ruim van te voren uitgelekt, waarna de Duitsers direct alle posten overnamen.

Verantwoording
Staat van dienst
Hr. Ms. Sumatra
Hr. Ms. Flores

      Aan de slag bij Salerno zal mijn vader enige levenslange nachtmerries overgehouden hebben, getuige een lange episode uit het boek van de commandant van zijn schip:

"De volgende dag is het gevecht meer naar het binnenland verplaatst en krijgen we een afwachtende positie ongeveer vijf mijl uit de kust. (...) 's Nachts is het weer patrouille varen. Het weer wordt slechter en het is zeer moeilijk om behoorlijk positie te houden in ons terrein. Dan komt er voor het schip een periode, die ons ons gehele leven zal bijblijven. Een periode waarna  wij elkaar aankeken met de gedachte: "Waarachtig we leven nog". Bij het neerschrijven van deze episode proef ik weer die wrang muffe smaak van de in de nabijheid plaatsge­vonden hebbende explosies.

     Nog lange tijd sidderden wij van angst, als op straat de motor van een auto luid aanzette - precies een duikend vliegtuig - of krompen we onbewust in elkaar, als een slagersjongen het fluitend geluid van een bom nabootste.

Volgende pagina...
Friesch Dagblad
HOME
HET BEGIN (2)
HET BEGIN
ENGELAND
HALIFAX
WEST-INDIň
OOST-INDIň
CEYLON
CEYLON (2)
NAAR EUROPA
PORTHMOUTH
KRIJGSGEVANGEN?
KRIJGSGEVANGEN? (2)
KONVOOIEREN EN
OEFENEN
OPERATIE HUSKY
OPERATIE HUSKY (2)
VERTREK
VERTREK (2)
A/B Hr. Ms. FLORES
ZOALS HIJ WAS (1)
ZOALS HIJ WAS (2)
VRAGEN
HET EINDE
HALIFAX (2)
OOST-INDIň (2)
ROLKAART FLORES
AUGUSTA-CATANIA(2)
VERDEDIGEN EN
AANVALLEN
AUGUSTA-CATANIA
BIZERTE
OPERATIE AVALANCHE
(2)
OPERATIE AVALANCHE
MONDRAGONE
OPERATIE BIGOT
KERST EN JAARWISSELING
OPERATIE SHINGLE (2)
OPERATIE SHINGLE
GAETA EN FORMIA
GAETA EN FORMIA (2)
NAAR ENGELAND
NAAR ENGELAND (2)
DE LAATSTE REIS VAN DE SUMATRA (2)
DE INVASIE VAN
NORMANDIň
DE INVASIE VAN
NORMANDIň (2)
TERNEUZEN
DE LAATSTE REIS VAN DE SUMATRA
WEER THUIS
HUWELIJK
WEER NAAR OOST-INDIň
PLAATSING KLEINE VAARTUIGENDIENST
OVERSPANNEN
OVERSPANNEN (2)
TERUG NAAR NEDERLAND
TERUG NAAR
NEDERLAND (2)
TERUG IN NEDERLAND
TERUG IN NEDERLAND (2)
TERUG IN NEDERLAND (3)
HET EINDE
HET LEVEN AAN BOORD