Vanwege de succesvolle acties tijdens de veroveringen van SiciliŽ en de landingen in ItaliŽ, kregen Hr. Ms. Flores en  zus-terschip Hr. Ms. Soemba van de geallieerden de bijnaam The Terrible Twins.
 
 
Op stapel gezet. Het zusterschip de Hr. Ms. Soemba ongeveer drie weken daarvoor, op 24 december 1924.
Bouwwerf: Mij. Feijenoord te Rotterdam (Soemba: Wilton's Scheepswerf en Machinefabriek te Rotterdam);
Bouwnummer: 300;
Afmetingen: 75,6 x 11,5 x 3,6 meter;
Waterverplaatsing: 1.457 ton (1.793 vol beladen);
Machinevermogen: 2.000 pk;
Aantal schroeven: 2;
Maximum snelheid: 15 knopen;
Bemanning: 136 koppen;
Bewapening: 3 kanons van 15 cm. No. 7, 1 kanon van 7,5 cm No. 6, 4 mitrailleurs van 12,7 mm, 2 mitrailleurs No. 4.
Na augustus 1941 toegevoegd: 1 pompom van 40 mm, 2 Boulton Paul Turrets, 2 Hotchkiss dubbel-mitrailleurs, 1 nevelinstallatie, 1 drijvervliegtuig (Fokker V).
Naamsein: F66, N 1, F 803, A 877.
Te water gelaten.
In dienst gesteld.
13 januari 1925
15 augustus 1925
25 maart 1926
Vertrek van een smaldeel, bestaande uit Hr. Ms. Flores en Hr. Ms. Soemba, vanuit Nieuwdiep, onder commando van Kapitein-Luitenant ter Zee J.F. Osten, commandant van de Hr. Ms. Soemba.
De reis ging via Sevilla, Tunis, Port-Said, Aden en Colombo naar Nederlands Oost-IndiŽ.
 
Aankomst te Sabang, Sumatra.
Begeleiding van het gouvernementsschip Zuiderkruis op reis naar Haipong, Saigon en Bankok. Vervolgens wordt in de Indische Archipel gepatrouilleerd.
 
15 juni 1926
24 okt tot 29 nov 1930
10 augustus 1926
Classificatie als kanonneerboot.
De Flores brengt een Japans vissersvaartuig op dat weigert voor onderzoek te stoppen. Er werden waarschuwingsschoten gelost op het vaartuig, waardoor twee personen werden gedood.
 
Het schip maakte een reis van Nederlands Oost-IndiŽ naar AustraliŽ in verband met het 150-jarig bestaan van het Gemenbest.
Vertrek uit Nederlands Oost-IndiŽ, via Suez, naar Nederland.
Aankomst te Den Helder.
 
Het schip bevond zich op de rede van Vlissingen. In de achtermiddag kreeg het schip de opdracht om naar Rotterdam op te stomen. 's Avonds werd deze opdracht weer ingetrokken, waarna het schip terugkeerde naar Vlissingen.
Het schip kreeg de opdracht naar de Oosterschelde te stomen om artilleriesteun te verlenen aan de stellingen op Zuid Beveland en eventueel het oversteken van het vaarwater door de vijand tegen te gaan. Het werd enige malen aangevallen door vijandelijke vliegtuigen, echter zonder resultaat.
1935
2 oktober 1937
11 jan t/m 25 mrt 1938
12 december 1939
3 februari 1940
10 mei 1940
14 mei1940
Levensloop en technische gegevens Hr. Ms. "Flores".
Aankomst te Tandjong Priok, Java.
18 augustus 1926
Samen met Hr. Ms. Soemba vertrekt het schip voor een reis naar Singapore en Saigon.
5 maart 1927
Terugkomst in Tandjong Priok.
28 maart 1927
Naar boven...
Volgende pagina...
In de nacht van 14 op 15 mei 1940 werd weer koers gezet naar Vlissingen.
14-15 mei1940
Samen met mijnenlegger Hr. Ms. Van Meerlant werd via Zeebrugge en Duinkerken koers gezet naat Dover.
17 mei1940
Aankomst te Dover. Het schip werd onder Brits operationeel bevel gesteld bij het Thames Local Flottilia, teneinde escortediensten te verrichten langs de Britse oostkust.
18 mei1940
Vertrek naar Porthmouth.
19 mei1940
Indeling bij de bewaking van de versperring van de Theemsmonding. Voorts werden vaar-, schiet- en sleepoefeningen gehouden en lessen gegeven voor de opleiding tot kanonnier en aspirant konstabel.
1 juni1940
Het schip vertrok als escorteur van een konvooi naar Tyne.
15 november 1941
Na deze datum werd de Flores gebruikt als escortevaartuig tussen Tyne en Flamborough Head, maar ook op de Atlantische Oceaan.
17 november 1941
De basis wordt New Castle. Onder Brits operationeel bevel werden uitsluitend langs de Britse oostkust konvooien geŽscorteerd.
11 januari1943
De hoofdpersoon van dit boek wordt overgeplaatst van Hr. Ms. Sumatra naar Hr. Ms. Flores.
7 april1943
Het schip werd uit konvooidienst onttrokken en gereed gemaakt voor een geheime bestemming. Later bleek die bestemming de Middellandse Zee te zijn, waar de Flores, samen met het zusterschip  Soemba, een rol zou spelen bij de verovering van SiciliŽ en de landingen van geallieerde troepen in ItaliŽ.
19 april1943
Vertrek uit Gourock on Clyse (Schotland) als onderdeel van een escorte van een knvooi van 84 schepen met bestemming Gibraltar. Vandaar, via Algiers, naar Kaap Passero.
4 juni1943
Hr. Ms. Flores werd met Hr. Ms. Soemba ingedeeld bij de invasiemacht Bark East op de oostkust van SiciliŽ; Operatie Husky.
9 juli 1943
De Flores, gelegen bij Augusta, loopt ernstige schade op door een near-miss.
19 op 20 juli 1943
Deelname aan operaties in de Straat van Messina en de Cataniabaai. Deze activiteiten werden onderbroken door een verblijf van ťťn week op Malta waar de Soemba haar ketels schoonmaakte en de Flores diverse reparaties onderging en haar munitievoorraad aanvulde, die van 600 ladingen van 15 cm tot bijna nihil was teruggebracht.
3 tot 17 augustus 1943
Nabij Pozillo op de oostkust van SiciliŽ kreeg het zusterschipo van de Flores, de Soemba een voltreffer op de brug. De commandant van het schip, Kapitein Luitenant ter Zee J.J.M. Sterkenburg, raakte hierbij ernstig gewond en overleed enkele uren later.
5 augustus 1943
Deelname aan operaties in de bocht van Salerno; Operatie Avelanche.
9 - 11 september 1943
Een aanval van zestien bommenwerpers op Hr. Ms. Flores. Twee near-misses, die gelijktijdig neerkwamen. Een bom valt viel voor de boeg aan bakboord en een andere ontplofte aan stuurboord achteruit. Het schip werd ongeveer een meter uit het water gelicht en om haar lengteas verwrongen. Er ontstond aanzienelijke schade aan de inventaris, de machinekamer en stuurkamer.
Door dit voorval had het schip aan gevechtswaarde ingeboet en moest uit het strijdtoneel teruggetrokken worden. Voorzichtig koersend stoomde het op naar Palermo.
10 op 11 september 1943
Reparatie van het schip te Palermo.
12 - 16 september 1943
Deelname aan Operatie Stanley. Er werd flanksteun gegeven aan het 5e leger bij het oversteken van de Volturnorivier.
's Middags werden de Flores en twee Britse jagers, die zich in haar nabijheid bevonden, door acht duikbommenwerpers aangevallen. Op de jagers vielen slachtoffers, op de Hr. Ms. Flores raakte alleen het gyrokompas defect.
13 oktober 1943
Hr. Ms. Flores voerde beschietingen uit op doelen in het gebied tussen de stad Gaeta en de monding van de Garaglianorivier.
12 - 13 december 1943
Deelname aan Operatie Shingle, de landing bij Anzio ten zuiden van de Tibermonding.
22 tot 27 Januari 1944
Idem.
29 - 30 december 1943
Deelname aan Operatie Formia met acht hevige beschietingen in de Baai van Gaeta.
Tijdens deze actie stortte een Spitfire brandend in zee. Een marinier 2e klas sprong direct overboord om de vlieger te redden. Een reanimatie mocht niet meer baten en de vlieger overleed. Hem werd met militaire eer een zeemansgraf gegeven.
4 tot 8 februari 1944
Na overleg met de Admiraliteit vertrok het schip vanuit Malta, via Gibraltar, naa Engeland voor reparatie van de kanonnen. Deze kanonnen, welke van Duitse makelij waren (Krupp no. 6L-40), waren goed voor 200 schoten, maar het aantal was reeds verdriedubbeld.
25 februari 1944