kleur en emotie

NIEUWS / AGENDA / ARTIKELEN

Kleurrijke landschappen

rustrel

In de Provence liggen liggen her en der steengroeven en okerafgravingen die ooit ten behoeve van de huizenbouw en verfindustrie zijn geëxploiteerd. Bij het plaatsje Rustrel zit veel ijzeroxide in de grond en dat kleurt de aarde geel, oranje en rood.
Die okergroeven en –afgravingen waren tot in de jaren vijftig van de vorige eeuw in bedrijf. Daarna was het niet meer rendabel vanwege de opkomst van synthethetische kleurstoffen. Wat rest is een onwerkelijk en kleurrijk landschap.

Lees verder op BEELDTAALBLOG.


Nogmaals Kleur en Emotie

We profileren ons door middel van kleur; we geven er signalen mee af en kleuren zijn rijk aan symboliek.Bedrijven besteden niet voor niets grote bedragen in de ontwikkeling van huisstijlen en logo’s.
In 2004 publiceerden Kaya en Epps van de University of Georgia de resultaten van een onderzoek.
Dat onderzoek ging als volgt: achtennegentig studenten werden gevraagd om hun emotionele reactie (positief, negatief of neutraal) ten aanzien van een aantal kleuren te geven.
De kleuren waren vijf hoofdtinten (rood, geel, groen, blauw en violet); vijf mengtinten (oranje, groengeel, blauwgroen, blauwviolet en roodviolet) en drie achromaten (wit, zwart en grijs – ook wel neutrale tinten genoemd). Behalve hun emotionele reactie werd ook gevraagd om een reden voor die keuze te geven.

Lees verder op BEELDTAALBLOG

KLEUR EN EMOTIE: KLEUR FASCINEERT

itten

Over kleur hebben we allemaal een mening. We kiezen de kleuren van onze kleding, auto en interieur weloverwogen. Kleur is het visitekaartje waarmee men een eerste indruk maakt. En zoals bekend kan men maar één keer een goede eerste indruk maken. Vandaar dat bedrijven veel geld besteden aan het ontwikkelen van een huisstijl. Kleur heeft nog meer kanten. We kennen bijvoorbeeld eigenschappen toe aan kleuren. Ze hebben effect op onze stemming en beïnvloeden (volgens sommige onderzoekers) zelfs ongemerkt onze prestaties.

Iedereen die werkt met kleur weet dat kleur iets 'doet'. Er bestaan regels over kleurenharmonie, kleuradviezen voor de inrichting van een ruimte, het ontwerp van een website, welke stropdas bij welke kleur overhemd te dragen en wat niet al meer. Ik ben dit onderzoek begonnen omdat ik nieuwsgierig was naar de mogelijke relatie tussen kleur en emoties.

Nieuwsgierigheid is een goede drijfveer voor onderzoek.
Misschien wel de beste.

Op 9 januari 2009 heb ik een vragenlijst de wereld ingestuurd. Deze lijst bevatte vragen welke kleuren men associeerde met begrippen als

Respondenten konden kiezen uit tien kleuren: geel, oranje, rood, violet, blauw, groen, wit, zwart, grijs en bruin. Verder werd gevraagd naar demografische kenmerken, zoals geslacht, leeftijd, opleiding en persoonlijkheidskenmerken. Ook is gekeken of politieke opvatting een relatie had met kleurkeuze en -voorkeur.

Op TXTPRO*nl tekstwerk, ghostwriter en webdesign kunt u het volledige verslag van het onderzoek downloaden .

naar boven

 

©2014 Willem Visser / ontwerp: TXTPRO*nl