kapitein tje's

zeeuws blog

 

mariël otten © 2021 id img txt

     
 
     
 

middelburg zonder stationsbrug

mariël otten © 2020-06-26 [txt+img]

[kapiteinotje © 2020-02-11]

Herinnert u zich deze nog nog nog nog? De brug van en naar het station van Middelburg is weggehaald. Het wordt met een veelvoud aan borden en afzettingen duidelijk gemaakt.

Het is de tweede keer in relatief korte tijd dat de stad zonder stationsbrug zit. De 19de eeuwse ijzeren voorganger vliegt in 1944 de lucht in. Een verdwaalde Engelse granaat komt terecht in de lading springstof onder de brug. De noodbrug - eerst een scheepjesbrug, daarna een bailey-hefbrug - wordt pas overbodig als op 9 maart 1951 een knalrode PTT-bestelauto over de nieuwe Stationsbrug rijdt.

De tekst gaat verder onder de foto's.

[kapiteinotje © 2020-02-11]

Even verderop was een loopbrug geïnstalleerd, maar dat was typisch zo'n gevalletje tekentafelwerk. Het bleek een hele klus voor fietsers (met fiets), mensen die moeilijk ter been zijn en/of rolstoelers en scootmobielers en ook voor toeristen met bagage (bijvoorbeeld rolkoffers). De loopbrug zelf was goed te doen en vooral met wind een attractie, maar hoe je erop moest komen en dan weer eraf!? Aan beide zijden was een trap (!) geplaatst. Lekker toegankelijk, dat Middelbrug ;-)
Er was geloof ik wel wat geregeld voor de moeilijk-ter-been mensen - een beltaxi of iets dergelijks. Maar wij, Zeeland-gasten, moesten met ons hele hebben en houen trapje op brug over trapje af naar de tijdelijke bushaltes aan de overkant. Die bussen stonden nou ook bepaald niet aan de andere kant van de loopbrug op ons te wachten maar nog een heel eind verder op de Loskade. Rechts van die oranje container op de foto hierboven.
Genoeg geklaagd, het is inmiddels een vrolijke herinnering.

De tekst gaat verder onder de foto.

[kapiteinotje © 2020-06-26]

Wat is er gebeurd aan de Stationsbrug?
Het uithijsen van de 280 wegende brug op 25 september trok veel bekijks. Op de werf van Hollandia Services in Krimpen aan den IJssel werden de giftige Chroom-6 houdende verflagen verwijderd en de brug voorzien van een nieuwe slijtlaag. Het oude vertrouwde grijs maakte plaats voor een nieuwe kleur: patinagroen. Dat is dezelfde kleur als de top van de Lange Jan. Het houten dek is vervangen door een stalen dek, de dubbele aandrijving en het hydraulische aggregaat van het opzetwerk is vervangen en een nieuwe stalen aanbrug gefabriceerd.

Na een half jaartje is het leed geleden en de Stationsbrug terug. En hoe! Het is een prachtige brug geworden. Het is ook veiliger want omdat het voetpad breder is, hoef je niet meer de weg op om tegenliggers te ontwijken. De monumentale draaibrug van 70 jaar oud kan weer zeventig mee. We zijn er dolgelukkig mee.

Kijk hier naar de terugplaatsing van de Stationsbrug op 10 april 2020.

[kapiteinotje © 2020-06-26]