kapitein tje

op zoek naar zeeland

 

mariël otten 2008-2020 © id img txt

     
 
OVER DE BOOMDIJK NAAR ARNEMUIDEN
't Winkeltje van Thona
en van Jan van Thona
Otje door Corrie
Arnemuidse meisjes
De visleurster
De klok van Arnemuiden
De vloot in Vlissingen
Museum Arnemuiden
't Uusje van Eine
De werf van Meerman

ZIE OOK

Oranjemuiden
Behoud Hoogaars
Zeeuwse visserstruien

LINKS

Ondernemend Arnemuiden
Historische Vereniging Arnemuiden
Museum Arnemuiden
Historische Scheepswerf Meerman
Stichting Behoud Hoogaars
 

arnemuiden: de werf van meerman

mariël [txt+img] 2008-07-19

Fraaie opstelling in Museum Arnemuiden met de werf van Meerman op de voorgrond. Hieronder: Klik op een afbeelding om het origineel te bekijken op de website van de Historische Vereniging Arnemuiden. De Vereniging heeft nog veel meer beeldmateriaal .

De historische scheepswerf van Arnemuiden is onlangs hersteld en in 2007 feestelijk heropend. Ik bezocht de werf van Meerman in de zomer van 2008.

Meerman is de naam van de scheepswerf in Arnemuiden waar tussen 1786 en 1986 meer dan tweehonderd schepen werden gebouwd, vooral hoogaarzen. Meerman is een begrip onder liefhebbers van historische zeilschepen. Het is dan ook aan deze mensen te danken dat op 8 juni 2007 de werf heropend kon worden, dit keer als Historische Scheepswerf C.A. Meerman. Motor achter deze onderneming is de Stichting Behoud Hoogaars, die zich ten doen stelt het varend houden van de authentieke hoogaars en het bewaren van het erfgoed van de Zeeuwse visserij. De vier schepen van de stichting (drie hoogaarzen en een hengst) hebben hier een nieuwe thuishaven gevonden. Op de levendige museumwerf staan scheepstypen zoals de hoogaars en de hengst, oude machines en talrijke gereedschappen, de houten scheeps- en zaagloodsen van omstreeks 1870, het brandkot en de wagenhellingen. Bij de restauratie is de inrichting zoveel mogelijk in originele staat hersteld. De werf is niet alleen museum, er worden ook schepen gerestaureerd ("opgewonden") en onderhouden.

Op het terrein staat de hoogaars Triton, gebouwd in 1902 op de werf van Van Duivendijk op Tholen. De Triton wordt hier "opgewonden". Tijdens de restauratie van de werf werd tijdelijk gebruik gemaakt van de Timmerfabriek van De Schelde in Vlissingen. Hier werd bijvoorbeeld de hengst "Drie Gebroeders" (TH49) opgeknapt, die in 2007 tijdens Sail de Ruyter vol trots werd ingezet.

Meerman is een van de oudste scheepswerven in Nederland. De werf zelf dateert van 1763 en werd in 1786 overgenomen door Jacobus Meerman. Ze bleef in gebruik tot 1986 en is al die tijd in bezit gebleven van de familie Meerman. Tussen 1869 en 1902 bouwde de werf meer dan 200 hoogaarzen, genoemd naar hun hoge achtersteven. Deze typisch Zeeuwse visserschepen zijn een product van Arnemuidse bodem, vooral gebruikt voor de oester- en mosselvangst en de garnalenvisserij in de zeegaten. In 1962 werd de laatste hoogaars gebouwd, bestemd voor de pleziervaart. Er zijn op dit moment nog twintig hoogaarzen in de vaart, waarvan tien in Zeeland.

Op de werf van Meerman werd niet gebouwd aan de hand van uitgebreide bouwtekeningen. Er was geen scheepsplan, hooguit wat ruwe schetsen. Er was ook geen elektriciteit, verlichting en verwarming. Gereedschappen hingen tegen de wand aan een spijker of een oude vijl. Er werd wel steeds meer uitgebreid, zoals de aanleg van nog twee kanthellingen. Daarnaast zette een van de nazaten, Adriaan Meerman, in 1869 de werf De Hoop op in Middelburg. Behalve op bestelling bouwden de Meermannen ook wel eens "op de hoop", dat is voor eigen rekening. Tegen de tijd dat zo'n schuit van de helling afliep, was er wel een koper gevonden.

In 2003 werd voor het symbolische bedrag van 1 euro het hele zaakje verkocht aan de gemeente Middelburg. De werf lag er toen precies nog zoals ze in 1986 was achtergelaten. Bij de restauratie kwam heel wat oud gereedschap onder dikke lagen stof vandaan. Bij elkaar een unieke verzameling van schaven uit de 18de eeuw, kelderwinden, breeuwbeitels, spanningsschaven en natuurlijk ook spijkers, bouten, sloten, boogpassers, lijmklemmen, een waterpas, een lasbril, een strijkijzer en... schaatsen en muizevallen, maar ook stokoude pakjes tabak en dropjes. Alles werd minutieus geïvestariseerd en daarna werd de werf volledig gerestaureerd, waarbij de originele inrichting zoveel mogelijk intakt werd gelaten.

WORDT VERVOLGD