kapitein tje

dracht & design

 

mariël otten © 2008-2021 id img txt

     
 
 
DRACHT & DESIGN
 VAN POPPEN TOT STRIPSHOW
 DE ZEEUWSE STREEKDRACHTEN KEREN TERUG
 LAAT ZIEN DAT JE ZEEUW BENT!
 KNOOP TE KOOP
Het succesverhaal van Belle Knoppe [2013]
Zeeuwskapje & zo [2010]
 ONS BIN DE LESTE! [2010]

EN VERDER

Het paeremes en zijn makers. Gesprekken met Frans Dingemanse [2013]

LINKS

Belle Knoppe
Belle Knoppe: de pitch
Belle Knoppe: de reclamespot
Stichting Jong Ondernemen
Belle Knoppe site
 

het succesverhaal van belleknoppe

mariël otten © [txt;img] 2013, 2019

Wie op het idee kwam van de fietsbel, dat weten de Negen van ZBC misschien niet meer, maar een succes was het. En nog steeds - wat eigenlijk niet de bedoeling is. De "Negen" zijn tweedejaarsstudenten van de Hogeschool Zeeland.
ZBC, de Zeeuwse Belle Company, won in 2013 tijdens de Nationale Finale van Jong Ondernemen de BAAZ-persprijs. Van de vijf finalisten wist de ZBC het beste de media te bereiken.
Uit het juryrapport: "De studenten hebben een enorme hoeveelheid kanalen aangesproken en werkelijk geen enkele kans onbenut gelaten om publiciteit te trekken. Dat ze voor elk van die kanalen een gedegen planning en aanpak presenteerden, wist de jury uiteindelijk te overtuigen."
De BZC stonden met vier andere HBO-bedrijven in de finale maar grepen naast de hoofdprijs. Ze gingen naar huis met een mediapakket ter waarde van 6.250 euro.

Peter Keim in Eigen bedrijf: Zeeuwse Belle Company [Studenten.net, 2014]:

Zie ZBC (en Racoon) te gast dj Giel Beelen [1:48 mins, 2013].

Stichting Jong Ondernemen is een onderwijsprogramma waarbij studenten van verschillende opleidingen onder begeleiding van een docent, bedrijfsbegeleider en een accountant een eigen bedrijf oprichten: een zogeheten "student company". Eerste vereiste is een geniaal idee, daarna volgen marktonderzoek, ondernemingsplan en bedrijfskapitaal via de verkoop van aandelen. Vervolgens bepaalt een vakjury welke vijf ideeën in aanmerking komen voor de landelijke finale.

Het geniaal idee was een fietsbel met een kunststof kapje in de vorm van een Zeeuwse knop.

De "directeur" van de jonge onderneming, Peter Keim, vertelt in De Faam [2013-06-12]: "Eerst is een tekening voor de Zeeuwse knop gemaakt die op de fietsbel wordt gemonteerd. Van dit ontwerp is een 3D-print gemaakt op de HZ en werd een prototype gemaakt. Een Goes bedrijf deed de productie. (...) De Zeeuwse knop is momenteel populair en wordt al veel verwerkt in succesvolle artikelen. De fietsbel leende zich er ook uitstekend voor en vindt gretig aftrek. De reacties van de detailhandel zijn lovend. De bel wordt in diverse kleine winkels verkocht en is ook via onze site te bestellen voor 8.95 euro."
Het was wel hard werken want de koppen en bellen werden los van elkaar geleverd en door de studenten zelf in elkaar gezet en verlijmd.

Al vòòr de finale, die werd gehouden in De La Mar in Amsterdam, werden binnen vier maanden na productie 10.000 fietsbellen verkocht met een omzet van ongeveer 70.000 euro.

Aangemoedigd door het succes werd ook een oranje fietsbel op de markt gebracht. Het eerste exemplaar werd overhandigd aan Koning en Koningin tijdens hun bezoek aan het Abdijplein op 21 juni.
Foto: Een week later ontmoeten we een trotse Peter Keim bij Minderhoud Wonen, Westkapelle. [kapiteinotje © 2013-06-29]

Het studentenbedrijfje zou na een jaar weer worden geliquideerd, maar daar kwam niets van. Nu ja het werd verplicht opgeheven maar vier van de negen gingen verder onder de naam "Belle Knoppe Company vof". Er worden sindsdien allerlei nieuwe producten op de markt gebracht: een sleutelhanger, zadelhoes, ding dong, fietstas: samen de "bike collection". Alles met witte knoppen op een zwarte ondergrond. Andersom kan natuurlijk ook - en de sleutelhanger heeft diverse kleuren en kan ook gepersonaliseerd worden.

In 2016 volgde een dekbedovertrek (in samenwerking met MegaBed dat vestigingen heeft in Oost-Souburg, Kapelle en 's-Gravendeel). Het overtrek (katoensatijn, kleurvast en met een extra lange instopstrook) wordt geproduceerd in Portugal. De Belle Knoppe "home collection" is inmiddels zeer uitgebreid tot en met een "wegwijsbord Zeeland".

BRONNEN: PZC, 11 juni 2013; De Faam, 12 juni 2013; PZC/de Ondernemer, 15 juni 2013; Bode, 29 juni 2016.