kapitein tje

dracht & design

 

mariël otten © 2008-2021 id img txt

     
 
 
DRACHT & DESIGN
 VAN POPPEN TOT STRIPSHOW
De Wilhelmina-collecties
Klederdrachtmuseum @ Amsterdam [2019]
ZM: Handwerk
ZM: Mannenpakken
 DE ZEEUWSE STREEKDRACHTEN KEREN TERUG
 LAAT ZIEN DAT JE ZEEUW BENT!
 KNOOP TE KOOP
 ONS BIN DE LESTE! [2010]

EN VERDER

Het paeremes en zijn makers. Gesprekken met Frans Dingemanse [2013]

LINKS

Klederdrachtmuseum Amsterdam
 

klederdrachtmuseum @ amsterdam

© mariël otten [txt+img] 2019-03-29

Vandaag ga ik verslag doen van mijn bezoek eind maart aan het Klederdrachtmuseum in Amsterdam. Als ik hiervoor de link van de website wil ophalen, stuit ik op het beeld hierboven. Een groepje Spakenburgse vrouwen met windmolens op de achtergrond en dan die curieuze tekst. Ik weet in één keer weer waarom ik zo teleurgesteld het museum verliet. Wie weet wat "Oudhollands" is, mag het zeggen. Klederdracht heet tegenwoordig streekdracht. En: cultuurhistorie?

Overigens een prachtige foto van Bert Verhoeff uit het al even inspirerende project "Kuiven & kraplappen" (2009).

Zie Spakenburg: Kuiven & kraplappen [2009] - binnenkort online.

De tekst gaat verder onder de foto's.

De Zeelandkamer van het Klederdrachtmuseum met rechts de jaktrui van Antoine Peters. [kapiteinotje © 2019-03-29]

Het Klederdrachtmuseumn aan de Herengracht 427 is sinds 2016 te bezoeken. Het is een fraai grachtenpand (1665) en telt drie verdiepingen, een benedenruimte en zolder. De tocht door het pand start bij de "kappenkamer". De overige zes kamers zijn ingedeeld naar plaats: Marken, Volendam, Spakenburg, Staphorst, Hindeloopen en Zeeland. Elke kamer is geschilderd in de voor een bepaalde regio kenmerkende kleuren en motieven. Per kamer komen ook de verhalen van de dragers aan bod, die uitleg geven over de functie van de getoonde kleding.


De jaktrui van Antoine Peters, Klederdrachtmuseum, 29 maart 2013.

"Contemporary Fashion. Klederdracht in een nieuw jasje" is de eerste tijdelijke tentoonstelling. Hiervoor is in al die kamers naast de permanente opstelling dus ook een "nieuw jasje" of nieuw kapje of nieuwe schoen te bewonderen.

Viktor & Rolf "killer heels" klompen. Foto: AFP/Reuters.

De tentoonstelling is bijna afgelopen. Dit is voorlopig mijn laatste kans om eindelijk eens de klompen van Viktor & Rolf te bewonderen. Helaas! Ze staan nog wel in het boekje dat we gratis mee mogen nemen maar niet in het museum. Misschien zijn de klompen een van de items waarvan de museum-mevrouw zei dat ze vanwege het aflopen van de tentoonstelling al zijn weggehaald.
Van 10 april tot oktober is er een nieuwe tijdelijke tentoonstelling: "Visserstruien" - u weet wel van Stella Ruhe.

zie Visserstruien

Jolanda van den Berg, bedenker en oprichter van het Klederdrachtmuseum in Echo Zuid, 5 juli 2017: "De hele wereld komt hier over de vloer en men verbaast zich over de diversiteit van de designs en codes in de kostuums waarmee de dragers hun identiteit laten zien. De interesse in ambachten, cultureel erfgoed en de zoektocht naar eigen identeit daarin, is momenteel erg actueel."

Op de vraag of klederdracht nog toekomst heeft, antwoordt Van den Berg: "Absoluut. Veel van de huidige modeontwerpers grijpen terug op heritage - Walter van Beirendonck en John Galliano hebben het Staphorster stipwerk op de Parijse catwalk geïntroduceerd. En Mario Testino heeft een fotoreportage gemaakt voor de Vogue met allemaal mutsen uit ons museum. Het heeft ook met duurzaamheid te maken, nu wordt kleding ontworpen voor één seizoen, in die streekdrachten werd alles doorgegeven, je bleef het je hele leven dragen. Met het museum dragen we bij aan een stukje bewustwording."

Zoals Antoine Peters in de Zeelandkamer. In Zeeland is modeontwerper Peters geen onbekende. Hij was de eerste kunstenaar die (in 2014) deelnam aan het project "Handwerk" van het Zeeuws Museum. De tweehonderd jaar oude vouw- en plooitechniek uit de Zeeuwse streekdracht leerde hij van mevrouw Vos. Het resulteerde in een patroonpakket voor de doe-het-zelver en een moderne "jaktrui" die misschien wèl prettig is om te dragen. Op een scherm in de Zeelandkamer (maar ook op Youtube) kun je het leuke filmpje zien van het productieproces van-dracht-naar-design [26:42].

Zie Zeeuws Museum: Handwerk

De kappenkamer. De kappen (foto links) van hoedenontwerpster Elisabeth van der Helm zijn waarschijnlijk 1990 gemaakt. De witte plooien plissé jurk (foto rechts) van David Laport (1986) uit Goes is ook geïnspireerd op de traditionele hoofdbedekking die hoort bij de Zeeuwse streekdracht. [kapiteinotje © 2019-03-29]

De Marken-kamer. Buurman Bas Kosters (hij heeft zijn studio 13 hoog in het World Fashion Centre). [kapiteinotje © 2019-03-29]

De Staphorst-kamer. Let op het jasje met Staphorster stipwerk-techniek van de Belg Walter van Beirendonck. [kapiteinotje © 2019-03-29]

De Volendam-kamer. Walter Van Beirendonck benaderde de (januari 2017 opgerichte) Nederlandse tak van Craft Council voor de productie van Volendammer dasjes voor zijn ZWART collectie (2017-'18). De oorspronkelijke dasjes uit Volendam werden op een lange vlechtplank van 100 x 20 cm gemaakt, een techniek die nauwelijks meer toegepast wordt. Van het vlechtpatroon is een teltekening gemaakt, misschien wel het eerste telpatroon van dergelijke dasjes ooit! Aan de uiteinden worden blauwe en witte ‘pluimen’ geknoopt. Van Beirendonck paste zijn eigen unieke kleurenpallet toe, de wol hiervoor werd ingeverfd door Loret Karman. De Belg Walter van Beirendonck stuurde er mannen mee de catwalk op (op zaal te zien in een video).

Zie Why is a Raven like a writing-desk?" [15 mins; 2017]

De Hindeloopen-kamer. Het sitsen jasje van Viktor & Rolf is geïnspireerd op de Hindelooper dracht. [kapiteinotje © 2019-03-29]

De Spakenburg-kamer. Meeta Mastani en Marlies Visser ontwierpen in 2017 in samenwerking met de Textiel Factorij een kraplap gecombineerd met een choli (blouse die in India wordt gedragen met een sari). Mastani is oprichtster van Bindaas Unlimited. [kapiteinotje © 2019-03-29]

Zie Bindaas Unlimited

De Zeeland-kamer [kapiteinotje © 2019-03-29]

WORDT VERVOLGD