kapitein tje

dracht & design

 

mariël otten © 2008-2021 id img txt

     
 
 
DRACHT & DESIGN
 VAN POPPEN TOT STRIPSHOW
De Wilhelmina-collecties
Klederdrachtmuseum @ Amsterdam [2019]
ZM: Handwerk
ZM: Mannenpakken
 DE ZEEUWSE STREEKDRACHTEN KEREN TERUG
 LAAT ZIEN DAT JE ZEEUW BENT!
 KNOOP TE KOOP
 ONS BIN DE LESTE! [2010]

EN VERDER

Het paeremes en zijn makers. Gesprekken met Frans Dingemanse [2013]
 

van poppen tot stripshow

mariël otten © [txt;img]

Twee citaten om mee te beginnen - van een modeontwerper en een stylist naar aanleiding van de tentoonstelling "Gejaagd door de wind" in het Zuiderzeemuseum [Parool, 2009-04-07].
Francisco van Benthum, modeontwerper en gastconservator:"Dankzij deze tentoonstelling heb ik de Nederlandse klederdracht opnieuw ontdekt. Ik was wel bekend met het silhouet, maar ik had nooit van dichtbij gezien hoe bijzonder sommige klederdrachten zijn. Pas toen ik me erin ging verdiepen, zag ik de details."
Caroline Fuchs, stylist: "Nederlandse klederdracht is nooit een inspiratiebron voor mij geweest, totdat ik aan deze tentoonstelling begon. Ik wist niet wat ik zag in het depot. Vergelijk het met een schatkamer. Ik was verrast door de rijke historie van Nederlandse dracht, en door de aandacht voor detail. Wist je dat een Marker mutsje uit negen losse onderdelen bestaat?"

De tekst gaat verder onder de foto's.

Mensen van mijn leeftijd (60+) kennen dracht van de poppen. Het waren in mijn jeugd uiterst populaire souvenirs door toeristen verzameld uit eigen en andere landen. Ik had in mijn meisjeskamer een hele kast vol.

Boven en onder: klederdrachtpoppen in het Nationaal Openluchtmuseum, Arnhem [kapiteinotje © 2011-04-10]

Musea gebruikten ook poppen om dracht te tonen maar dan groot formaat. Real-size levenloze poppen. Ook in de oude Streekdrachtzaal van het Zeeuws Museum van 1973-1999. Het was een ontwerp van Kho-Liang-Le. De aangeklede poppen stonden in vitrines keurig naast elkaar opgesteld. De ideeën hierover zijn veranderd.
In het overigens heel aardige boekje "Kunst moet je voelen" slaat het Museum een beetje door, vind ik. Er wordt gesteld dat de gangbare presentaties van deze objecten "niet primair historisch maar folkloristisch" zijn en: "Folklore is bevroren geschiedenis: de tijd wordt stilgezet uit angst voor verlies van traditie" ("Kunst moet je voelen", Zeeuws Museum, 2007: 69). Laat dat de auteur, Valentijn Byvanck (directeur van het Zeeuws Museum van 2002 tot 2009), maar eens uitleggen aan deelnemers van het ringrijden, gaaischieten, krulbollen, strao etc. Het Zeeuws Museum heeft in die jaren heel wat trouwe aanhang verloren.

De tekst gaat verder onder de foto's.

Rechts: Beeld uit de video "Stripshow 1850" van Menno en Paul (vader en zoon) de Nooijer. [kapiteinotje © 2011-07-08]

En toen was daar ineens "Stripshow 1850". Een videofilmpje waarin een meisje en een jongen elkaar uitkleden. Uitkleden? Ja, want dat gaat nu eenmaal sneller dan aankleden... En het blijft spannend tot het eind. Elke keer als ik daar weer zit, steeds met andere bezoekers, hangt dezelfde vraag tussen ons en het scherm: "Hoever gaan ze?" Het filmpje duurt in mijn herinnering veel langer maar blijkt nu slechts 41 seconden te zijn. O ja ik zie het nu op internet: dit is een ingekorte versie, de volledige versie is 11 minuten. In die versie wint de boodschap aan kracht: hoe de fraaie dracht is opgebouwd uit heel veel lagen. Maar geen goed ondergoed! Dus de SGP had er indertijd wel moeite mee.

Bekijk hier Strip Show 1850 (korte versie) Paul en Menno de Nooijer (2004) Zeeuws Museum.

WORDT VERVOLGD