De Tuinspoorbaan

Beweeg met de muis over de foto's, of tik er op.

Website is laatst bijgewerkt op: 19-01-2018

Druk op toets F11 voor een optimale pagina-instelling. Bent u regelmatig bezoeker, gebruik dan s.v.p. de toets F5. De pagina wordt dan vernieuwd. De optimale pagina-instelling is 3 foto's naast elkaar.

De Tuinspoorbaan - Inhoud

Welkom bij "De Tuinspoorbaan".

De Tuinspoorbaan is een particulier hobbyspoorwegbedrijf, in schaal 1:22,5 (G), dat probeert een spoorlijn te exploiteren tussen drie stations die gelegen zijn in een tuin. Het materieel dat gebruikt wordt is van LGB. De treinen die er rijden zijn Duits. Denk daarbij aan de HSB en voormalige DR. De tractiesoorten: stoom en diesel.

De treinen zullen over het algemeen rijden van maart tot en met september, voornamelijk in het weekeinde bij droog weer. LGB kan goed tegen regenwater, de beheerder van De Tuinspoorbaan minder. Soms op mooie zomeravonden zijn er extra ritten mogelijk. Buiten het genoemde seizoen is de kans dat de treinen rijden erg klein. Hooguit voor het maken van foto's, kan bijvoorbeeld in de winter bij sneeuwval, een deel van een traject in gebruik genomen worden. Gelukkig kunt u via deze pagina's ook een indruk krijgen van De Tuinspoorbaan.

 

Wat kunt u zien op de pagina's.

De pagina Techniek : beschrijving van de spoorbaan

De pagina Plattegrond : een overzicht van de gehele spoorbaan

De pagina Film/Foto : filmpjes en foto's van de in bedrijf zijnde spoorbaan

De pagina EPL-techniek : gebruik van de LGB EPL-techniek op de spoorbaan

De pagina Materieel : materieelshow; welke locomotieven en wagons rijden er op de spoorbaan

De pagina Onderhoud : de geplande en niet geplande onderhoudswerkzaamheden aan de spoorbaan

Regelmatig zal een pagina worden aangevuld of veranderd.

Veel plezier bij het bekijken van de pagina's.

 

Geschiedenis.

De bouw van De Tuinspoorbaan is gestart in 1994. Gebruikt is het materiaal van LGB en POLA (FALLER).

De tuin waar de baan in ligt is 8,5m x 20m. Toen de bouw startte was de tuin al 30 jaar beplant. Om de spoorbaan in te passen in de bestaande beplanting is zoveel mogelijk langs de bestaande gazonrand en om de bestaande planten en struiken heen gewerkt.

De rails is gelegd op planken die op paaltjes staan. De baan ligt daardoor op zo'n 10 tot 20 cm hoogte boven het maaiveld. Het zo ontstane talud is opgevuld met zand en aarde. De rails ligt (nog) zonder ballast.

De spoorlijn is de eerste twee jaar na de start als ovaal aangelegd, zonder de keerlussen. Het kruisingsstation was in dat ontwerp al opgenomen. De twee treinen die er toen waren, werden analoog bestuurd en reden in één richting vanwege het gebruik van gelijkstroom. De beveiliging van de spoorbaan werd geregeld door de wissels. In deze periode werd er proef gereden.
Na een succesvolle proefperiode werd de baan uitgebreid in 1996 met twee keerlussen en een tweede station.Tegelijkertijd is overgegaan van analoge treinbesturing naar digitale treinbesturing volgens het MZS-I systeem. Alleen de locomotieven zijn "digitaal". De beveiliging, bestaande uit "denkende" wissels, werd uitgebreid met seinen. Seinen en wissels worden met behulp van magneetcontacten bediend (analoog). De seinen en wissels staan in serieschakeling om de veiligheid te verbeteren. Zie de EPL-techniekpagina. In de loop der tijd is de baan verder gegroeid (omloopspoor bij station Schönweiler), zijn er wat gebouwen bijgekomen en is af en toe wat materieel aangeschaft.
In 2007 is er een derde station bijgekomen en zijn de rijmogelijkheden veranderd. Kijk bij Plattegrond hoe de baan er na juni 2007 uitziet.

Nieuwsgierig naar de actuele toestand of veranderingen? Kijk op de pagina Onderhoud.

 

G