De bemanning
De bemanning van de Halifax LV905 bestond uit oorlogsvrijwilligers
die afkomstig waren uit Engeland, Canada en Rhodesia. Het waren goede vrienden die al de
nodige ervaring hadden opgedaan. Hun toestel doopte
zo om tot "Willie", dit kan de bijnaam zijn van de Piloot
Wilson of het is afgeleid van de code EY-W (toestel code). Voor de crew was dit haar 22st
missie.
Pilot Officer Eric
Benjamin Wilson
Piloot van de Halifax LV905. "Tug" zoals hij genoemd werd was afkomstig uit Salisbury, Southern Rhodesia (tegenwoordig Harare, Zimbabwe).
Flying Officer Sidney Glen
Peterson
De Navigator was afkomstig uit Canada. "Sidney stond bekend om zijn gevoel voor
humor en zijn talent om cartoons te tekenen", Roy Peterson.
Flying Officer
Norman Allan Marston DFC
De
Air Bomber. Het DFC staat voor Distinguished Flying Cross, Marston kreeg deze onderscheiding voor zijn dapperheid en moedig optreden tijdens de Maagdenburg raid.
Flight Sergeant Joe HendersonWireless Operator, afkomstig uit Liverpool Engeland.
In 2001 onthulde zijn dochter Norma een herdenkingsbord ter nagedachtenis aan de
bemanning van de LV905.
|
Sergeant William John White
De
Flight Engineer, afkomsting uit Birmingham, England. Tot voor kort was niets
bekend over John White, maar hierin kwam verandering toen we onlangs contact
kregen met zijn neef.Flight Sergeant Joseph Thomas
Lloyd LeBlancDe Rear Air gunner, Ontario, Canada. Tijden de bekende Maagdenburg raid in 1944 schoot Lloyd LeBlanc een Duits toestel uit de lucht.
Sergeant George Herbert
ButlerSergeant George Herbert Butler, Mid-Upper Air gunner, Tottenham, England. Bij het wrak van de LV905 werden de stoffelijke resten gevonden van twee militairen, de enige die daarvan geïdentificeerd kon worden was Sergeant Butler.
De overige bemanningsleden verdwenen met het wrak in de moerasgrond van de
"Kromme Holle".
|
|