Start | Geschiedenis | Namen | Foto's | weblog van ons avontuur New York 400 | KlassiekeZeilvaart.nl

SCHEEPSINFORMATIE tjalk STERRE (1887)

Vraagprijs: € 40.000,-- (bij 50% co-eigendom, na een vrijblijvend proefjaar)
Prijs voor volledige overname: € 79.000,--
contact: 06 53 75 14 77

Algemeen

type

tjalk

werf

onbekend, Martenshoek, te/in Groningen

bouwjaar

1887

 

 

afmeting over de stevens

16,20 x 3,64 m

diepgang

0,75 m

kruiphoogte

met gestreken mast 2,40 m

stahoogte

van 1,75 m (onder mast) tot ruim 1,90 m (kombuis)

 

 

Bouw, ontwerp en staat casco

bouwwijze

geklonken, nieuw staal gelast

ballast

blokjes beton in achterschip en middenschip; staalbroodjes in voorschip

schotten

MK

rompvorm

platbodem

materiaal romp

ijzer

materiaal dek

staal, met een betimmerde kuip

materiaal opbouw

staal

vloerconstructie

watervaste platen met essen fineer, met grote inspectieluiken

staat onderwater schip

rapport 2016, min. 4 mm

dubbelingen

kimmen

laatste hellingbeurt

2017, om het jaar

laatste hellingrapport

2017, Duursma

verfsysteem

romp tot aan potdeksel: twee-componenten Internationaal en De IJssel. Dak opbouw ook twee-componenten. Overig een-componenten systeem. Houtwerk in hardhoutolie en perkoleum.

   

Motoren, elektriciteit, tanks

motoren

Volvo MB B29/BW 6 cil. dieselmotor; ca. 60 kW  (80 PK), met motornr. 562713 aan BB op het blok

overbrenging

Velvet

koeling

via warmtewisselaar

schroef

3 blads; materiaal: brons

uitlaat

natte uitlaat

 

 

stroomaggregaat

---

dynamo's

op hoofdmotor

acculader

Victron Pallas, 12 V en 50 A

omvormer

500 watt

walstroom

aansluiting aanwezig

voltage

12 V en 220 V

accu's

3 x 120 Ah licht; 1 x 120 Ah start; 1 x accu voor ankerlier

 

 

brandstoftanks

2 x ca. 400 l, stalen tank in MK

watertanks

4 x 100 l, Vetus kunststof tanks onder de banken

vuilwatertank

geen

 

 

Installaties

 

warmwater bron

boiler op kachel en op het koelwater van de hoofdmotor

waterdruksysteem

hydrofoor met druktankje

verwarming

Ardic heteluchtverwarming.

 

Plus 1x 220 V Econoheat verwarmingspaneel 400 Watt

sanitair

pomptoilet en separate badkamer (voorheen hut) met bad/douche

gas

Gasbun in bakskisten, met loosgaatje naar buiten, koperen gebeugelde leiding

 

 

Interieur

interieur materiaal

mahonie, massief en plaatwerk. Professioneel ingetimmerd door jachtwerf Stofberg.

isolatie

weinig (plafonds)

stoffering

banken salon, nieuw in 2007

hutten en kooien

in voorschip SB 1 x tweepersoons kooi en BB 1 x eenpersoons kooi; in vooronder 5 kooien. Totaal 8 slaapplaatsen, plus eventueel 2 extra in de kajuit.

fornuis

3 pits gas, met oven

koelkast, diepvries

2 stuks, beide tafelmodel:
Elektrolux gas en elektrisch (in badkamer);
Sibir gas (in kombuis)

muziekinstallatie

ingebouwde radio/cd/mp3

 

 

Tuigage, zeilen en toebehoren

tuigage

gaffelkotter zonder kluiverboom met rvs verstaging

strijkinrichting

elektrisch strijkbaar met aparte 12V lier en 2 stalen bokkepoten

materiaal mast

pine

materiaal zwaarden

eiken

zeilmaker

Brytt sails, wit dacron, 1999/2000

aantal zeilen

grootzeil, 2 x fok (99/00), en enkele oudere zeilen

zeiloppervlak a/d wind

99 m2

lieren

2 bronzen zwaardlieren, 2 bronzen schootlier, 1 bronzen tuiglier (+ 1x reserve).

Ankerlier van Strikwerda (2007).

Elektrisch winch voor strijken van de mast.

 

 

Navigatie middelen

kompas

geen

log

Walker sleeplog

marifoon/V.H.F.

Sailor RT 144, met Atis

Handheld Standard Horizon HX-280E (2009)

GPS

Handheld

 

 

Overige uitrusting

 

ankergerei

ankerlier met 40 meter ketting

anker

stokanker

stuurinrichting

helmhout

 

 

Veiligheidsuitrusting

zwemvesten

enkele

reddingsboeien

1 stuks

rookdetector

geen

brandblussers

diverse poederblusser, niet getest

branddeken

1x

lens pomp

12 V dompelpomp en 220 v dompelpomp (beiden los)

In bilge machinekamer 1x 12V pomp (vast)

navigatieverlichting

12 V systeem, met 1 schakelaar te switchen tussen zeilen, op motor varen, en ankerlicht

 

 

Inventaris

Voor zover goederen niet in de lijst zijn opgenomen wordt het schip geleverd zoals te inspecteren met uitzondering van de privé bezittingen zoals kleding, foto's en schilderijen.

  

Recente vervangingen

2017

Groot onderhoud. O.a. het vlak binnenzijde ontroest, behandeld met Rofix en in vlakkenvet gezet.

Romp geschuurd en geverfd (twee-componenten De IJssel). Antifouling nieuwe laag. Zwaarden en roer geschuurd en in Perkoleum.

Roefdak kaalgehaald en in twee-componenten verfsysteem gezet De IJssel.

2015

Nieuwe teaken vlonder in kuip.
Nieuwe motoruitlaat.

2012

Nieuwe wintertent over voordek.

 

Vervanging huik van grote koekoek.

Huik over ankerlier.

2010

Nieuwe gaffel (door werf Pier Piersma)

2009

Vervanging huiken van grote koekoek en vooringang.

 

Vervanging huik grootzeil.

 

Reparatie aan masttop

 

Handheld marifoon

 

Zonnetent (tard) voor de kuip

 

Ombouw gasinstallatie

2008

Elektrische winch tbv maststrijk

2007

Nieuwe kuiptent

 

Nieuwe ankerlier en ketting

 

Nieuwe bekleding voor banken in kajuit

2005

nieuw helmhout, vervanging van deel ijzeren potdeksel rond paviljoen, nieuwe kuipvloer + motorluik (teak).

 

Romp t/m potdeksels is gestraald en voorzien van een 2-componenten verfsysteem. Op het onderwaterschip zit een garantieprogramma van 10 jaar.

2004

Diverse afsluiters vervangen.

1999/2000

nieuwe zeilen, potdek vervangen (demontabel)

1998/1999

nieuw roer

1995/1996

bovenbouw vervangen, zij –en voorkant nieuwe ramen, badkamer ingebouwd

Bijzonderheden

Sterre is een mooi tjalkje, met een fraaie lijn en handzame tuigag; prima geschikt als familieschip op alle Nederlandse wateren en voor op de Waddenzee. Te zeilen met 2 volwassenen.

Prachtig ingetimmerd op akenniveau, met veel mahonie, door professionele werf (Stofberg). Het schip heeft veel berg- en kastruimte.

Veel van de historie is bekend. Het schip heeft als enige tjalk 2x in en rond New York gevaren (1986 en 2009).

Het schip heeft een (niet origineel) paviljoentje, dat niet ingetimmerd is en in gebruik is als bergruimte.

De afgelopen jaren hebben de eigenaren het schip zelf goed onderhouden en continu diverse verbeteringen aangebracht.

Het vlak is aan de binnenzijde schoon en droog, maar verdient in de komende jaren wel een onderhoudsbeurt.

Het houten potdeksel, de kuipbanken en het voorluik zijn demontabel en in de winter mooi op te bergen en bij te werken.

Elke twee jaar is het schip op de helling geweest voor nieuwe anti-fouling.

De motor heeft jaarlijks een (winter)beurt gekregen.

 

 

Deze gegevens zijn in goed vertrouwen weergegeven, maar worden niet gegarandeerd en kunnen niet worden gebruikt voor contracten.