Peru

Amantani hotel

The hotelroom

Amantani-hotel

In the background the bathroom...

Photos taken on December 24 2002

Next: La Paz (Bolivia)

Dag 34 24 december 2002 Dinsdag Taquile en vuurwerk in Puno
Het ontbijt bestaat uit tortilla´s en weer muñathee. Bij een kraantje heb ik me een beetje kunnen wassen en mijn tanden gepoetst. Als we klaar zijn nemen we afscheid van onze gastfamilie en worden we naar de haven gebracht. Vandaag varen we naar het eiland Taquile, een voormalig gevangeniseiland, dat we lopend oversteken; auto's kunnen hier niet komen waardoor iedere dag autoloze dag is. Eerst klimmen we naar een dorpje waar de beroemde breiende mannen wonen en werken. Voor A. heb ik een mutsje en handschoenen gekocht. Langs smalle paadjes lopen we verder omhoog naar de top waar een tempel staat. Na de lunch, gegrilde vis, dalen we af via een steile trap naar het haventje aan de andere kant van het eiland waar de boot al op ons ligt te wachten. Bewoners van het eiland sjouwen via dezelfde steile trap balen met eten en goederen naar boven. Dat is wel even wat anders dan het bevoorraden van de supermarkt in Nederland, waarover zelfs nog geklaagd wordt i.v.m. de 'overlast' die de bestelwagens veroorzaken.
Na vier uur varen zijn we terug in Puno. Daar is het feestelijk druk op straat. De bewoners bereiden zich voor op de kerst, de markt blijft de hele avond open. Door de Jirón Lima loopt een orkestje kerstliedjes te spelen, daarachter lopen een man en een vrouw verkleed als Jozef en Maria en nog wat kerstfiguren. Van een meisje koop ik gebreide vingerpopjes. Na een kerstborrel ben ik 's avonds laat weer terug op de kamer van het hotel. Tot mijn verbazing begint de bevolking om middernacht vuurwerk af te steken vergelijkbaar met ons vuurwerk op Oud en Nieuw . . .