Ervaringen van cursisten

    Meer geleerd dan ik dacht, dus doorgaan!
    Gisteren was ik bij de kennismakingsles ismakogie voor nieuwe cursisten. Ik heb al een blok van negen ismakogielessen bijgewoond en heb me aangemeld voor de vervolgcursus.
    Het was voor mij erg leuk om te zien hoe nieuw alles was voor de cursisten, en hoe bekend en vertrouwd de ismakogie inmiddels voor mij is. Hoe herkenbaar waren de reacties op Corry's vraag: voel je dat,wat voel je?
    Ik voelde dat bij mijn eerste kennismakingsles ook niet allemaal. Maar door dit te zien besefte ik meteen, hoeveel meer ik nu voel en hoeveel bewuster ik mij ben van mijn houding en bewegingen.
    Meer geleerd dan ik dacht, een goede reden om door te gaan met ismakogie!

    Wilma, Enschede, 51 jaar

    Stralend genieten
    Ik geniet graag van lichaamsbeweging en sport bijzonder veel. In de zomer heb ik een workshop bij Corry gevolgd en sindsdien ben ik opnieuw op ontdekkingsreis. De subtiele bewegingen van de ismakogie leren je beter te voelen. Hierdoor kan ik niet alleen tijdens beweging, maar ook in rust genieten van mezelf. Bovendien heb ik bij de workshop geleerd hoe je met een ontspannen gezicht er vriendelijk uit kunt stralen. Zo kan ik mijn genot ook aan de mensen om mij heen laten zien.

    Danny Lie, Enschede 40 jaar,
    taaltechnoloog

    Beter ademen bij verkoudheid
    Omdat ik erg verkouden was, heb ik Corry gevraagd om wat oefeningen die verlichting geven.
    Eerst hebben we algemene oefeningen gedaan om mijn lichaam doorstroomgevoelig te maken. Tijdens de oefeningen voel je al je spieren, ook spieren waarvan je eerst niet wist dat je ze had.
    En toen oefeningen voor mijn gezicht. Tijdens deze oefeningen krijg je meer lucht, via de neus. Hij gaat meer open. Ook het gevoel dat je verkouden bent, neemt af.
    Als jij je bewust bent van je houding tijdens het zitten of lopen, merk je dat de oefeningen beter zijn voor je lichaam en e.e.a. ook ten goede komt van je energie, je wordt energieker.
    Ik ben van mening dat het regelmatig doen van deze oefeningen, goed is voor je gezondheid en welzijn.

    Milena van Delzen-Savic, Enschede

    Minder klachten meer zelfvertrouwen
    De Ismakogielessen van Corry maken mij veel bewuster van mijn houding en bewegingen. Hierdoor ben ik meer rechtop gaan lopen, staan en zitten. Doordat ik ook vaker van houding wissel en tussendoor oefeningen doe, heb ik veel minder last van RSI- achtige klachten, zoals tintelende vingers (door verbetering van de doorbloeding, corry).
    Een indirect gevolg van beter rechtop staan, zitten en lopen is dat mijn gevoel van zelfvertrouwen sterker is geworden!

    Ingrid Kosterink, Enschede, 49 jaar,
    adviseur werk en trainer

    10 lessen Ismakogie, een wereld van verschil!
    Ismakogie, ik had er nog nooit van gehoord. Via de tv zag ik Corry en hoorde haar verhaal over Ismakogie. Ik was al lang op zoek naar een andere manier van bewegen, eentje waar ik me wel goed bij zou voelen.
    En wat bleek...na de eerste introductieles voelde dit heel goed. Kleine bewegingen maken,voelen wat je doet, luisteren naar je lichaam en dan het geleerde in praktijk brengen.
    Ongelooflijk wat na 10 lessen het effect op mijn lijf is. Geen hoofdpijn meer na een dag werken op kantoor, geen stijve nek en zere schouders, rechterop gaan lopen en zitten.
    We hadden een uur per week les in Enschede, van Corry. De groep bestond uit leuke mensen die Ismakogie ook voor het eerst leerden kennen en het was zo leuk om te zien dat, als je een oefening goed deed, het resultaat ook bij de anderen te voelen was en de lol die we daardoor met elkaar hadden maakte het een echte aanrader om op de maandag naar de les te gaan. Dat heb ik niet eerder gehad met andere vormen van beweging.
    Na de eerste enthousiaste lessen van welke sport dan ook kwam toch al snel het gevoel van moeten om de hoek kijken... en moeten mag niet van Corry! En als je oefeningen met plezier doet, pas je het ook snel toe in je normale leven. Eťn van de eerste dingen die ik heb veranderd is het ruilen van de luxe bureaustoel op het werk voor een simpel krukje. Er kwam natuurlijk veel commentaar op, maar het werkt gewoon.
    Dus, mocht je nog twijfelen, ga lekker naar een introductieles, luister naar je lijf en merk dat Ismakogie je veel kan bieden!

    Marianne Polman-Rosier, Almelo, 47 jaar

    De kracht van de acht
    ik zal werken aan de achten
    wat minder moeten jachten
    draai ook 8en in gedachten
    zodat mijn spieren zullen verzachten
    meer warmte en rust in de nachten
    de dag door zonder klachten

    Brigitte Schrave, Enschede

    Toelichting: In de Ismakogie wordt de acht veel gebruikt. Door wisseling van de richting worden steeds andere spieren aangesproken. Het mooie is ook dat er meerdere achten in het lichaam tegelijk gaan functioneren. Een acht over de voetsteunpunten gedraaid, werkt door naar boven. Een mooie beweging om rust in je lichaam te brengen en je spierkracht op het juiste moment in te zetten.. Zelfs een huilende baby, die je in de armen neemt, wordt hier stil van.

    Goed voor mijn werkhouding
    In september 2010 ben ik begonnen met ismakogie. Hiervoor heb ik eerst een kennismakingsles gehad wat me erg goed is bevallen, waardoor ik dus heb besloten om hieraan te beginnen.
    Ik heb de lessen als erg prettig ervaren, na de les voelde ik me weer helemaal lekker en soepel en dat met zulke kleine bewegingen. Ik heb een eigen Beautysalon(MiSu) en sta dus veel waardoor ik goed op mijn houding moet letten, hierom ben ik ook met ismakogie begonnen. In het dagelijks leven ben ik er dan ook(onbewust) mee bezig.
    Ik kon helaas niet verder gaan met de lessen i.v.m privťomstandigheden maar ik ben nog altijd met ismakogie bezig.

    Michelle Oldejans, Enschede, 26 jaar,
    Beautysalon MiSu
    www.beautysalon-misu.nl
    info@beautysalon-misu.nl

    Effecten van de Ismakogie
    Ruim 2,5 jaar geleden ben ik met Ismakogie begonnen. Ik had namelijk nogal eens last van rugklachten. Al snel merkte ik deze minder werden. Toen heb ik ook het boekje "Heel je rug, Ismakogie-oefeningen voor de wervelkolom" geschreven door Elly Hoekstra en Doke van der Neer, gekocht. Naast de cursus oefen ik regelmatig thuis. Ik merk nu dat de Ismakogie ook veel andere effecten op mijn lichaam heeft.

    • Zoals onlangs toen een collega van me jarig was en er natuurlijk slingers opgehangen moesten worden. Ik klom, alsof het de gewoonste zaak van de wereld was, op de bureaus en hing de slingers op. Later bedacht ik opeens dat dit een paar jaar geleden lang zo soepel niet ging.
    • En zoals vorig jaar toen ik een paar dagen op Terschelling was. We beklommen een klimduin (heel veel treden) en opeens dacht ik aan de Ismakogie waar we hebben geleerd hoe we de trap op moesten gaan. Even uitgeprobeerd enÖ het ging opeens veel makkelijker.
    • Na een lange treinreis ben ik lang zo stijf niet meer als vroeger. Ik doe dan tijdens de reis bijna onzichtbare oefeningen.
    • Zelfs wandelen (wat ik al veel deed) gaat veel beter. Ik struikelde nogal eens en achteraf kwam dit omdat ik mijn voeten niet zo goed opbeurde. Nu loop ik dankzij de Ismakogie veel beter.

    Ik vind dat ik al met al veel soepeler en fitter ben geworden. Ik probeer dan ook zoveel mogelijk de Ismakogie in mijn leven te verweven. Ik denk dat als je het lang genoeg doet, het een soort 2e natuur wordt. Ik hoop op deze manier (naast de Ismakogie wandel en fiets ik ook veel) fit en gezond (en soepel) oud te worden.

    Hannie DŲring, Enschede, 60 jaar

    Ismakogie in mijn dagelijkse leefpatroon
    Al 8-tjes draaiend en mijmerend over hoe je kunt schrijven over Ismakogie, zodat duidelijk is wat het allerbelangrijkst is van wat ik met Ismakogie heb geleerd, krijg ik een idee. Ik wil schrijven over hoe ik Ismakogie in de praktijk van alle dag toepas. Voor mijn nek en schouderklachten (die ik al heel lang heb, en er door mij zelf zijn 'ingeprutst', door jarenlang verkeerde houding, onder stress werken etc. ) heb ik al veel geprobeerd van yoga tot accupunctuur, tot allerlei therapieŽn en bewegingsleren (zoals Mensendieck, Osteopathie en Body stress release). Overal heb ik wat aan gehad en uiteindelijk de dingen uit meegenomen die bij mij passen, maar de oefeningen uit de Ismakogielessen blijken uiteindelijk het best inpasbaar in mijn dagelijks leefpatroon.

    Hoe kan een Ismakogisch dagje voor mij eruit zien? Voor het opstaan in bed de lengtestrekking doen( als een soort uitrekken). Dan even met opgetrokken benen wat heen en weer bewegen. Je kunt ook de knieŽn van je af duwen een voor een, zodat je ook je zijkanten lang maakt (oprekt). Tot slot kom je onder je warme deken vandaan om te gaan ' droogfietsen': een voor een de benen van je af strekken en gebogen weer terug laten komen. Belangrijk bij alle oefeningen is de grondhouding (hielen en teensteunpunten) en bij de liggende bewegingen, dat je de hielen van je afduwt. Bij alle oefeningen kun je de vingers, handen en armen de bewegingen laten ondersteunen. Als het tijd is om op te staan kun je op de rand van het bed zittend, nog even een beetje wiebelen met de tenen. Staand onder de douche is het weer leuk om 8-tjes te draaien met je voeten (via de voetzolen en teensteunpunten), een beetje te 'heen-en-weren' zoals Corry dat zo mooi zegt, om ontspanning te krijgen en natuurlijk de 'Kinderschwung'. Als je aan tafel of achter de computer moet werken, dan is het belangrijk dat je goed zit: rechte hoeken tussen knieŽn en voeten, en op je zitbeenknobbels (dus rechtop, met een rechte hoek tussen kin en lijf, schouders naar beneden). Zit je te lang dan even klikken op de site van Corry ( www.Ismakogiecw.nl) voor wat extra bewegingsoefeningen tussendoor en natuurlijk het aandachtspunt van de week. In de supermarkt bij het wachten in de rij voor de kassa, zorgen dat je goed staat en een beetje heen en weer bewegen van je hielen naar je tenen. Voor de tv op de bank met wat schouder en armbewegingen en natuurlijk ook weer zorgen dat je goed zit. Helemaal vergeten, maar heel belangrijk zijn de gezichtspieren die je altijd en overal kunt trainen. Geen op elkaar geklemde kaken, innerlijk glimlachen, zorgt voor een ontspannen gezicht (en minder rimpels). Tenslotte ga je naar bed en doe in bed je laatste oefeningen om heerlijk in slaap te kunnen komen. Zoals de ademhaling: met de handen op de buik je ademhaling volgen (je bekken kantelt daarbij steeds een beetje). En dan wel opletten dat je het goed doet: inademen is buik bol maken, uitademen is als bij een bal, de lucht eruit, zodat je een kuil in je buik voelt.

    Dit heb ik geleerd in 2 x 12 lessen bij onze 'lesdiva' Corry Westgeest. Ze doet het goed voor, komt controleren en corrigeren. Ze laat je vertellen waar je wat voelt en als je niks voelt, ook niet erg, dan komt ze rond om het je te helpen het te voelen. Vaak blijkt dat je dan net even iets anders deed. Ze doet het leuk en enthousiast met aandacht voor de persoon. Corry heeft ook oefeningen die je kunt doen tegen snurken. Zo ver gevorderd ben ik nog niet, maar wie weet kom ik er nog eens van af!

    Ria Sonderen, 53 jaar

    Ik voel me weer een gelukkig mens met een mooi lichaam
    Ik ben blij dat ik dit seizoen met ismakogieles ben begonnen, Corry. Iedere dag doe ik in ieder geval de ademhalingsoefening, waarbij eigenlijk het hele lichaam wordt aangespoord zich zachtjes in te spannen en zachtjes weer te ontspannen.
    Intussen zijn de pijnklachten aan mijn voet (hallux valgus) nu over en ook mijn zwakke rug geeft geen tot minder pijnklachten. Gisteren zei mijn collega waar ik regelmatig een stoelmassage van krijg: "Dity, je onderrug is veel steviger geworden".
    Dus tja . . . ik ga hiermee door.
    't Hoort intussen bij mijn dagelijks ritueel. Ook overdag merk ik dat ik er ineens aandenk, hoe ik beweeg, ga zitten, loop en mij steeds meer bewust ben van mijn lichaam. Kort geleden merkte ik op dat ik me fitter voel, helderder in mijn denken ben, mooier beweeg en ook mijn lichaamshouding verbeterd is.
    De zachtheid van de Ismakogie-oefeningen werkt ook door in de mildheid naar mij zelf toe en dus ook naar anderen.
    Kortom, ik ben er hťťl blij mee en voel me weer een gelukkig mens met een mooi lichaam.
    Dank je wel Corry voor je sprankelende lessen, die duidelijk, eenvoudig en treffend zijn, naar mijns inziens ook voor ieder in de groep.

    Dity Smit, 58 jaar

    Urineverlies na zwangerschap gestopt
    Ik kwam bij Corry omdat in mijn familie aan mijn moeders kant alle vrouwen aan een verzakking†zijn geopereerd en ik sinds de bevalling van mijn zoon merkte dat ik meer bekkenbodemoefeningen moest gaan doen van mezelf en de gynaecoloog.
    Ik ben iemand die dat dan van plan is maar het niet met een zekere regelmaat uitvoert, en daarom leek het me goed om op de cursus te gaan, zonder dat ik goed wist wat ismakogie inhield. Ik zag een briefje bij de bibliotheek hangen en pas een jaar later schreef ik me in.
    In het begin vond ik het een beetje vreemd, al die heel kleine bewegingen, maar ik lette wel het hele uur op mijn bekkenbodem, dus het kon sowieso geen kwaad. Ik vond het ook wel veel omdat ik overal bij nadacht, dat moet je maar niet teveel doen, je moet het gewoon over je heen laten komen. Toen ik dat deed zag ik het ook meer als een uurtje ontspanning, want de bewegingen werden ook steeds vertrouwder (en dus gemakkelijker om te doen).
    Mijn klachten zijn over en al met al ben ik door ismakogie me ervan bewust wat een goede houding is en hoe je in het dagelijks leven met je lichaam om moet gaan. En dat vind ik erg waardevol want daar heb je je hele leven profijt van.

    Anita de Groot, Enschede
    23 jaar

    Fysiek en geesteljk meer energieBR Na 4 maanden wekelijks ismakogielessen bij Corry Westgeest mijn eerste ervaringen. Deze vorm van ontspannings- en houdingsoefeningen zijn helemaal nieuw voor mij. Wat mij na de lessen tot nu toe is opgevallen, is dat de oefeningen mij fysiek en geestelijk zoveel energie opleveren dat ik daarna altijd weer fit aan het werk kan. Ook heb ik gemerkt dat ik na de oefeningen heel ontspannen aan de voorbereiding van de aurareadingen die ik geef kan beginnen. Dat heeft ook te maken met de stimulerende manier van lesgeven door Corry. Haar persoonlijke aandacht voor iedereen tijdens de les voelt voor mij als een warme deken die daarna nog lang blijft hangen.

    Herma Hofstede, Enschede, 53 jaar

    Meer rechtop en slanker
    Nog heel hartelijk bedankt voor je fijne lessen ismakogie.
    Het was elke keer weer een feest daaraan mee te doen. Ik kwam er steeds weer meer ontspannen vandaan dan ik gekomen was. Dit heeft als gevolg gehad, dat ik me nog steeds heerlijk ontspannen voel, waardoor ik b.v. veel ontspannener auto rijd en op de fiets zit. Dat is dan ook weer minder vermoeiend.
    Verder is mijn lichaamslengte met bijna 1 cm toegenomen. En...hoewel mijn lichaamsgewicht gelijk is gebleven, toch is mijn omvang kleiner geworden sinds het begin van de cursus. Mijn broeken moesten worden ingenomen. Je begrijpt hoe blij ik daarmee ben.

    Catja Klevringa, 72 jaar

    Goed voor je zelfvertrouwen
    Twee jaar lang volg ik met plezier de Ismakogie-sessies bij Corry Westgeest; een absolute aanrader.
    Na enige scepsis vanwege de schijnbaar matige inspanning (vergeleken met die van een sportschool), kom je al gauw tot het merkbare besef van de invloed op je lichaam en geest.
    De bewustwording van je houding, zowel in rust als in beweging, geven je al gauw een zelfcorrigerende reactie. Vage klachten in rug en ledematen die je gemakshalve aan je leeftijd toegeschreven had, blijken verdwenen te zijn.
    Een bijzonder bijkomstigheid van Ismakogie is, wat mij betreft, dat je het te pas en te onpas kunt beoefenen, of je nou op de fiets zit, in de auto, of achter de strijkplank staat. Heb ook ervaren dat bij een lange zit in een vliegtuig, je er veel fitter uitkomt als je onderweg regelmatig wat oefeningen gedaan hebt.
    's Morgens, alvorens uit bed te stappen, even bepaalde oefeningen doen, geeft je een extra uitgeslapen gevoel.
    Wat ook zo lekker is, is dat je in je bewegingen jonger, sierlijker en dus vrouwelijker wordt, hartstikke goed voor je zelfvertrouwen.
    Door de ontspannende inspanning gedurende de Ismakogie-sessies, ontstaat er bijna vanzelf een gezellige vertrouwende sfeer.

    Joke, 62 jaar



    Terug