Site navigation

Start

Omhoog

Corporate & Internal Governance

Maatschappelijke aspecten van ondernemen en adviseren, inclusief issues in de publieke sector en in de non-profit sector

Strategie

Organisatie

Shared Service Centers

Change Management

Management Consultancy

 

Organization Design for the 21st Century: From Structure follows Strategy to Process follows Proposition, 2012. Apple iBookstore. 230 pagina's, figuren en ppt-presentaties.

'Zachte factoren': hoe om te gaan met sociaal-psychologische factoren in leidinggeven en organisatie? 2011. Holland management Review 136. p.16-24. Download

Het realiseren van een cultuuromslag. 2011. Holland Management Review 135. p.16-23. Download

Command & Control in the Multidimensional Organization. 2010 SSRN eLibrary http://ssrn.com/paper=2002236

Information: Governance & Key Resource. PDF-handout van een voordracht gehouden op de CIO-dag op 15 november 2010 te Noordwijkerhout. Download

Enterprise Systems: The Need for an Information Policy. PDF-handout bij een voordracht gehouden op verzoek van SAP op Nyenrode, 12 oktober 2010. Download

Strikwerda, J. (2010). Shared Service Centers II. (herziene en uitgebreide tweede editie). Assen: Van Gorcum - Stichting Management Studies Klik hier voor meer informatie

Strikwerda, J. (2010). Shared service centers 2.0. Holland Management Review, 27(133), 50-56. Download Genomineerd voor de PPP 2010.

Strikwerda, J. (2008). Van unitmanagement naar multidimensionale organisaties. Assen - Den Haag: Van Gorcum - Stichting Management Studies. Klik hier voor meer informatie

Strikwerda, J. (2008). De multidimensionale organisatie. Holland Management Review, 25(118), 26-37.

Strikwerda, J. (2008). Het uitvoeren van een strategie waarin afnemerssynergieën centraal staan. Holland Management Review, 122 (November-december), 1-15.

Strikwerda, J. (2007). Een hardleerse overheid. Holland Management Review, 117, 8-15.

Wat doen organisaties met mensen? Een essay geschreven voor de Management Essay Prijs 2006. Download

Strikwerda, J. (2006). Na het shared service center: de modulaire organisatie. Holland Management Review, 23(106), 45-50. (Genomineerd voor de PPP 2006).

Strikwerda, J. (2006). Modulaire organisatie van de externe en de interne organisatie. Holland Management Review, 23(108), 29-39.

Strikwerda, J., m. m. v., Mogendorff, D., Verhoeven, S., & Starre, D. (2006). Interoperabiliteit in de publieke sector: Een IT-probleem of een bestuurlijke uitdaging? (Research Memorandum). Utrecht: Nolan Norton Institute. download PDF

Over wat de functie is van de (interne) organisatie van de onderneming of instelling (download PDF).

Over de overgang van traditionele organisatiestructuren naar nieuwe organisatiestructuren gaat hoofdstuk 2 van de nieuwe versie van mijn boek over organisatieontwerp, de voorlopige versie is hier te downloaden (download PDF) Opmerking: het blijkt dat de organisatie van de informatie, maar dan wel in de cybernetische betekenis van informatie, belangrijker is voor besturen en coördineren dan structuur. Publicaties hierover zijn in voorbereiding, zie ook het boek over multidimensionale organisaties.

Strikwerda, J. 2005. Growth, Governance and Organisation: On power strategy and modular organisation. Assen-Utrecht: Van Gorcum – NNC Download

Strikwerda, J. 2005. Innovatie van organisatievormen. Management Executive, 3(5): 44-49 + pdf (30p) op www.kluwermanagement.nl.

Strikwerda, J. 2004. The logic of the operating model under changing scarcities and new technologies: An exercise in the foundations of business administration? Paper presented at the Amsterdam graduate Business School Theory Seminar, Amsterdam. This paper may be downloaded for free from: http://ssrn.com/abstract=719984  .

Strikwerda, J. 2004. Organisatievormen en intern beheer. In A. D. Bac, A. J. Bindinga, J. C. A. Gortemaker, H. C. Kocks, & P. Wallage (Eds.), Handboek Accountancy, Vol. C 1040: 1-36. Deventer: Kluwer.

Strikwerda, J., & Aken, J. v. (1997). De onbewuste organisatie. M&O(4), 7-27.

Strikwerda, J. (1994). Het einde van de business unit. Holland Management Review (41), 27-33.