Transneerlandia
                                                                                       

Omhoog
Transneerlandia 2
Oldtimers
Scania
Gallery
Contact Webmaster

horizontal rule

Welkom op de site van Transneerlandia.

horizontal rule

Het transportbedrijf TransBelga, wat opgericht is door een Hollander (Henze) en een Duitse ondernemer, is  de oorsprong van Transneerlandia welke jarenlang actief is geweest in het vervoer van gekoelde goederen en in het bijzonder in het van vervoer van kaas. Transneerlandia hield op te bestaan in 1999. De oprichter van Transneerlandia was de heer J. van de Pol. Hij had voor de 2e wereldoorlog al een transportbedrijfje met 1 auto (Diamond-T) welke in 1944 gevorderd werd door de bezetter. Na de oorlog mocht hij een GMC truck ophalen om het bedrijf voort te zetten. Er werd in die tijd van alles vervoerd wat er maar te vervoeren was. Al vrij snel nam hij het bedrijf  TransBelga in Gouda over. De nieuwe naam was Transhollandia. Omdat die naam al geregistreerd was werd de naam na een jaar al verandert in Transneerlandia. 

Het bedrijf, dat later reed met rode cabines en hagelwitte opleggers en aanhangwagens, was gevestigd in Bodegraven en heeft veel Scania's in dienst gehad en een enkele Mercedes, Krupp, Mack en zelfs een Panhard hebben ze gehad. De eerste Scania's komen rond 1952 in beeld. Het ging de heer v/d Pol pas echt voor voor de wind toen hij het vervoer van melk ging verzorgen voor het Amerikaanse leger in Duitsland. Het bedrijf groeide als kool en op het hoogtepunt waren er wel 45 opleggers/combinaties in dienst. Het bedrijf is later verkocht aan de heer J.H. Kempeneers uit Leiden, het huidige Scania servicecenter in Leiden, Lisse en Rijnsburg.  

Er werd in de jaren '50 al gereden op de verre landen zoals Spanje, Portugal, Itali en later zelfs op Algerije in Noord Afrika. Mannen van het eerste uur waren o.a. Jasper Brandt, Cris Houtman, Hannes Anker, Gijs Zaal, Thijs Streefland, Bernard Becker, Wim Jacobi, Piet de Bouter, Jaap van de Pol jr, Ben IJff, 'Habbes' Veelenturf, Paul Verdoold, Kees de Jong, Jan Angenent, P. de Bruyn, Henk Kleibeuker, Aart van Leeuwen, Nico Kasius en Ernst Vrieswijk. Voor de oudere koel en vleesrijders onder u geen onbekende namen in die koude wereld. In de beginjaren werd het vlees nog ongekoeld vervoerd. Koelwagens bestonden nog niet in die tijd. Het vlees werd vervoerd in gewone veewagens, welke gereinigd werden en daarna m.b.v. stangen die in de laadruimte werden gemonteerd het vlees hangend aan die stangen werd vervoerd. De Thermo-Kings kwamen pas veel later. De rste koelmotoren waren uitgerust met o.a. Volkswagen motoren van wel 33pk, en pas veel later de nu nog gebruikte, vertrouwde Kubota motoren. 

Kees Oskam, een ex-chauffeur van Domburg vlees, heeft oud Transneerlandia chauffeurs Aart van Leeuwen en Ernst Vrieswijk bereid gevonden om mij hun fotoboeken  te lenen zodat ik de foto's die zij gemaakt hebben tijdens hun verre, en onder slechte omstandigheden plaatsgevonden, reizen op deze site van Transneerlandia te kunnen publiceren. Aart en Ernst hebben zoveel materiaal gegeven dat ik een tweede pagina heb gemaakt met materiaal van Ernst i.v.m. de inlaadtijd van de site. 

Kijk, lees, en geniet van de prachtige oude Scania's foto's en andere voertuigen uit die 'goeie ouwe tijd', zoals vele oudere chauffeurs nog wel eens (en steeds meer) plachten te zeggen.

Klik op de foto's voor het grote formaat.

horizontal rule

t001.jpg (14143 bytes)

t002.jpg (17823 bytes)

t003.jpg (15802 bytes)

t004.jpg (17789 bytes)

Jan Angenent met z'n machtige Mack.

Hallen van Parijs.

Jaap, Paul en Aart.

Neem eens een 'Ossehaasje'.

t005.jpg (65935 bytes)
Jasper Brandt en Cris Houtman. Eind jaren '40.

t006.jpg (14271 bytes)

t007.jpg (16006 bytes)

t008.jpg (11533 bytes)

Panhard Camion.

Aart in 1952.

'Hangend' vlees

'Vrolijke noten'.

t009.jpg (11558 bytes)

t010.jpg (4190 bytes)

t011.jpg (4820 bytes)

t012.jpg (6067 bytes)

Staatsie portret.

'Origineeltje'

Cerezo de Abaje.

Lossen in Madrid.

t013.jpg (3909 bytes)

t014.jpg (4794 bytes)

t015.jpg (4652 bytes)

t016.jpg (7107 bytes)
Mooi h?

Familieportret.

SB-54-12

1e keer Frans in Spanje.

Super combi.

t017.jpg (5931 bytes)

t018.jpg (4355 bytes)

t019.jpg (3931 bytes)

t020.jpg (6491 bytes)

1958, onder de Eiffeltoren.

Baden Baden (D)

Snowy White.

Oude Brenner.

t021.jpg (4693 bytes)

t022.jpg (4061 bytes)

t023.jpg (3029 bytes)

t024.jpg (6503 bytes)

Kk mn nh!

Laden op Schiphol.

'Geladen en wel'.

In Alsasua

t025.jpg (5517 bytes)

t026.jpg (6231 bytes)

t027.jpg (4066 bytes)

t028.jpg (4423 bytes)

Stoere neus h?

Le Bourget, Parijs.

Mont. St. Martin.

Langs de weg picknicken.

t029.jpg (7379 bytes)

t030.jpg (9231 bytes)

t031.jpg (8051 bytes)

t032.jpg (18949 bytes)

Ulm, US Army.

'Kouwe kikker'.

Transfrigo Route Europe.

Klassieke lijnen.

t033.jpg (6578 bytes)

t034.jpg (4913 bytes)

t035.jpg (7420 bytes)

t036.jpg (7828 bytes)

In Inzoyela.

Gezamenlijke reparatie.

Op de Mont Blanc.

Op de oude Brenner.

t037.jpg (15635 bytes)

t038.jpg (15194 bytes)

t039.jpg (7330 bytes)

t040.jpg (13233 bytes)

Polyesther cabine!

Mooi spul h?

De UB-59-07

Waar  gaan we heen?

t041.jpg (7573 bytes)

t042.jpg (11762 bytes)

t043.jpg (17928 bytes)

t044.jpg (9640 bytes)

Toon Fry.

Bernard Becker.

De mooiste hut.

Bij Maria in Brixen.

t045.jpg (9698 bytes)

t046.jpg (7451 bytes)

t047.jpg (6004 bytes)

t048.jpg (14574 bytes)

De XB-98-25

John's Krupp.

Krupp Power.

De ZB-71-33

t049.jpg (9139 bytes)

t050.jpg (7100 bytes)

t051.jpg (6858 bytes)

t052.jpg (6397 bytes)

De 'Beer' BB-39-25

Aart en Jan.

Piet en Jan.

Kk mn nh!

t053.jpg (9798 bytes)

t054.jpg (5231 bytes)

t055.jpg (12831 bytes)

t056.jpg (15475 bytes)

Aart en P. de Bruyn

LBS110 Super

LB141 1982

Mangiari in Palermo.

t057.jpg (11064 bytes)

t058.jpg (13764 bytes)

t059.jpg (9503 bytes)

Marseille-Algiers

Oran in Algiers

Aart in Oran 1982

horizontal rule

Home Flachland Tiroler Frans Veronica  Jawico  Speksnijder D.P. de Rond IJmondvis Goudriaan

Transneerlandia deel 2

Pageright 2002 - 2004 by the Trucker en Aart van Leeuwen.