Daniël, God is rechter, 2019. Een boeiende bijbelstudie en vers voor vers bijbelverklaring
over het hele bijbelboek
Daniël van
T. van Turennout.
Downloaden is gratis. Deze bijbeluitleg
is heel duidelijk en prettig om te lezen.
Bijbelstudiemenu
Bijbelstudie en bijbelverklaring
2019: Een boeiende studie over het hele bijbelboek Daniël. Downloaden is gratis.
Deze bijbeluitleg
is heel duidelijk en prettig om te lezen
Daniël,
God is rechter openen (Dit boek lezen,
printen of opslaan).
Veel mensen vinden
profetische boeken of bijbelgedeelten erg moeilijk. Vaak worden ze omzeild,
omdat men er toch niet mee uit de voeten kan. Je kunt er schijnbaar alle kanten
mee op. Er zijn zo veel meningen over. Bovendien is de toekomst voor ons
verborgen. De toekomst weet, en kent God alleen.
Toch is dit niet de bedoeling van de profetieën in de Bijbel. De
toekomst is wel aan God, maar soms wil Hij aan de mensen die Hem dienen, al
iets van de toekomst laten zien. Hij wil hen daarmee bemoedigen om in moeilijke
tijden het geloof te versterken. Zo werd ook in het Oude Testament steeds weer
de komst van Jezus Christus voorspeld. Via Daniël en andere
profeten wilde de Here iets van de toekomst aan de gelovige mensen van toen
bekend maken. Dat kan voor ons nog van grote betekenis zijn.
De schrijver van dit boek moest bekend maken, wat er in de
toekomst zou gaan gebeuren. Dat begint al met het 2e regeringsjaar
van koning Nebukadnezar II (602).
Daarna zou er nog veel gebeuren. Dat schreef Daniël op.
Het bijbelboek
begint met het Nieuw-Babylonische rijk van
Nebukadnezar II (604 – 562), en eindigt bij het begin van het koningschap van
Jezus Christus (Dan.2:34,35,44,45). Deze periode is
al achter de rug. Wij leven vandaag zo'n 2000 jaren later. Het is belangrijk om
Gods hand te kunnen zien in al de dingen die gebeurd zijn. Zo kunnen we vanuit
dat perspectief zien, wat er gebeurt, en wat er nog zal gebeuren.
Omdat wij veel later leven, en ook in een ander werelddeel
wonen, moeten we vooral bij dit bijbelboek
rekening houden met die verschillen. Onze blik op de wereld is in meerdere
opzichten heel anders. Mensen uit de West-Europese
landen hebben onder andere bij het woord koninkrijk
een heel ander beeld, dan personen uit vreemde culturen en andere tijden. Door
die verschillende kijk op de wereld is er juist bij de uitleg van de dromen en
visioenen uit het bijbelboek
Daniël veel
misgegaan. In West-Europa denken we bij het woord koninkrijk aan een land met een koning. Zo’n land is meestal een
eenheid, waarbij het volk min of meer een nationaal besef heeft, en iemand zich
enigszins verbonden voelt met zijn volksgenoten. We vinden, dat het koninkrijk
van het volk behoort te zijn, en dat een koning zich dienstbaar op moet
stellen. We zien een koninkrijk niet als het bezit van een koning. Dat was
echter in de tijd van de Bijbel wél het geval. Een koning beschouwde een land
als zijn eigendom. Het Hebreeuwse en Aramese woord voor koningschap betekent daardoor ook koninkrijk. In die tijd dacht men, dat dit hetzelfde was. Juist
daarom waarschuwde God, dat een koning in Israël, niet een koning mocht zijn,
als de koningen van de andere volken! We zullen bij de uitleg van de dromen en
visioenen van Daniël
in het Tweestromenland dus eerder aan koningschappen ofwel koningshuizen, dan
aan koninkrijken moeten denken!
De Here heeft zijn boodschap in het bijbelboek Daniël geopenbaard, zodat
zijn dienaren van toen en nu daar wat aan hebben. We kunnen in moeilijke tijden
bemoedigd zijn. De overwinning is aan ons. Kijk maar, het gaat zoals Hij het
ons heeft voorspeld. We moeten ons ook kunnen voorbereiden op de dingen die
gaan komen. Daarom kunnen en mogen profetieën over de toekomst voor de
gelovigen niet verborgen blijven. Als we God liefhebben, dan willen we Hem
zoveel mogelijk kennen. Dan willen we eveneens zijn plannen kennen, die Hij aan
ons bekend wil maken. Dat is bovendien belangrijk voor ons gebed.
Als we dat allemaal willen, dan zullen we de Bijbel zelf aan het
woord moeten laten. We zullen dan zien, dat het boek Daniël in de Bijbel geen los
element is. Vooral het bijbelboek
Openbaring
bouwt er op voort. Zonder het kennen van het bijbelboek Daniël is de Openbaring nauwelijks of
niet te begrijpen. Veel teksten uit de Bijbel en ook uit Daniël worden in de Openbaring letterlijk
geciteerd of aangehaald. Dat is geen simpele herhaling, want aan de
oorspronkelijke betekenis van zo'n bijbeltekst wordt een nieuwe toegevoegd.
Men zal ontdekken, hoe teksten van verschillende hoofdstukken
nauw met elkaar verbonden zijn. Het bijbelboek
Daniël is één
geheel onderscheiden in veel onderdelen. Het bijbelboek moet worden onderzocht. Gedeelten die
aan het einde van het boek staan, zijn nodig om het begin van het bijbelboek beter te kunnen
begrijpen.
Het
is een moeilijke materie. Het is echter de moeite waard. Veel zaken die de
moeite waard zijn, worden meestal met moeite verkregen. Zo is het ook hier.
Tijdens de bestudering van dit bijbelboek zal men ontdekken, hoe mooi het is;
ja, hoe een wonderlijke rijkdom erin te vinden is.
Bijbelstudiemenu