hometrainingen

 De Cross-fiets:

De verschillen met een wegfiets zijn:

Frame:

  • De langere wielbasis. Dit om te voorkomen dat de modder blijft vastzitten tussen frame en wielen.

  • Cantilever-remmen aan de zijkant van de voor en achtervork. Ook voor het vastzitten van de modder tussen frame en wielen.

  • Bracket iets hoger om makkelijk over hindernissen te rijden.

  • Materiaal soorten zijn Carbon, Titanium en diverse soorten legeringen, Merken zijn o.a Ridley,Empella oordigt. Trek en Cannondale.

Banden:

  • Diversen banden zijn mogelijk. Draadbanden of tubes. Toppers gebruiken uitsluitend tubes. Deze zijn lichter, 500gram totaal, en de kans op stootlek is kleiner.

  • Tubes zijn alleen een stuk duurder en worden ook maar beperkt gemaakt. Er is nog een klein fabriekje in Frankrijk die onder de naam Dugast banden maakt en in Tsjechie onder de naam Tufo.

  • Draadbanden worden op dit ogenblik door veel fabrikanten geproduceerd. Michelin is elk geval koploper.

  • Bandenspanning: Spanning is afhankelijk van ondergrond, weersomstandigheden en gewicht renner. Draadbanden varieert van 2,5 – 3,5 Atm en tubes van 1,8 tot 3,5 atm. Hoe zachter de band hoe meer je het gevoel heb dat je over een tapijt heen fiets. Nadeel op de weg. Zeker maar je moet compromis sluiten.

  • Ook kun je kiezen uit diverse merken tubes, loopvlak type en breedte van de tubes. Merken die het bekenst zijn. Dugast (duur), Gomme Italia, Tufo, Challenger. Dugast heeft nu een tube Rhino genaamd met een zeer grof profiel.

Stuur:

  • Frogleggs op het stuur monteren is mogelijk. Voordeel ondervind je vooral bij het remmen in steile afdalingen.

Crankstel:

  • Er zijn renners die kiezen voor enkel voorblad. Hier zitten dan twee beschermbladen naast. Hierdoor kan de ketting er moeilijk afvallen. Bij een enkel blad kiest men vaak voor een 39 of 42.

  • Andere renners kiezen weer dubbel blad voor. Wel kleiner dan op de weg. Vaak 39-46, 48 - een 36-44 of zelfs 34-44 is nu in opkomst.

Achtertandwielen:

  • Dit loopt vanaf 11 tot 25of 26. Lichter wordt in het algemeen niet gereden. Dan gaat men lopen.

Pedalen:

  • Hiervoor worden de ATB pedalen gebruikt. Met deze pedalen kan je meer kracht zetten en op beide kanten van de trapper in klikken. Shimano en  Time zijn twee voorbeelden van pedaal systemen. Vaak is het een persoonlijke voorkeur welke keuze je maakt.

Schoenen:

  • Schoenen worden ook gebruikt van het ATB.

Positie:

  • Het beste is om dezelfde zadelpositie aan te houden als op de weg. De parkoersen worden steeds sneller en ook meer fietsen. Stuur ik iets hoger plaatsen en ongeveer 2cm korter dan de wegfiets.

Kleding:

  • Zeker voor jonge renners is het aan te raden om wat schoudervulling te gebruiken. Dit om het dragen van de fiets aangenamer te maken.

  • Altijd goed aankleden. Dit wil zeggen ook weer niet te veel. Altijd voor de wedstrijd kleding uitdoen.

  • Bij regen kan je beter geen lange broek aandoen. Dit wordt nat en het lichaam wordt koud. Als het heeft gevroren en zeker als er sneeuw ligt moet je met beenstukken of lange broek rijden. Vanaf de grond komt heel veel kou. Deze kou beïnvloed de omgevingstemperatuur waarin de spieren moeten werken. Deze leveren dan minder energie en je minder hard rijden dan je collega’s.

Aanpassingen van de wegfiets naar de cross-fiets.

  • Twee cross-draadbanden monteren

  • ATB pedalen monteren

  • Kleiner buitenblad voor

Opmerking:

  • Het is Nederland toegestaan in alle jeugdwedstrijden en ook alle nationale wedstrijden om met ATB-fiets te rijden.

  • Alleen bij jeugdwedstrijden moet de versnelling zou zijn afgesteld dat de zwaarste versnelling elk geval gelijk of lichter is als het reglement voorschrijft.

  • Men hoeft dus om met trainingen of wedstrijden gelijk 2 nieuwe fietsen worden aangeschaft.

  • Ook vanuit de UCI worden hier actie’s ondernomen. Aankomend jaar in alle internationale wedstrijden maar 1 materiaalpost.